آیا یک نوزاد می‌تواند بیش از ۲ والد بیولوژیک داشته باشد؟

IVF (in vitro fertilization) or insemination of female egg with microscope. Digital illustration.
0

در West Bloomfield واقع در ایالت میشیگان ایالات متحده، دختری به نام Alana Saarinen زندگی می‌کند؛ یک دختر معمولی و سالم که با افراد دیگر متفاوت است؛ از آن‌جایی که هر یک از سلول‌های بدنش DNA سه فرد مختلف را دارد! Alana در سال ۲۰۰۰ از طریق نوع خاصی از بارورسازی آزمایشگاهی (IVF) به نام انتقال سیتوپلاسمی متولد شده است. این روش برای کمک به افزایش شانس باروری زنانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مورد آن‌ها IVF ناموفق بوده است.

اسپرم و تخمک از والدین او Sharon و Paul گرفته شد اما پزشکان مقداری از سیتوپلاسم (یک ماده سلولی ژل مانند) را از تخمک یک زن دیگر هم گرفتند. در این فرآیند مقداری از  DNA میتوکندریایی منتقل می‌شود که به حل مشکلات ژنتیکی منجر به ناباروری کمک می‌کند.

آلنا تنها کودک متولد شده با ۳ والد نیست؛ پس از اولین انتقال سیتوپلاسمی توسط دکتر Jacques Cohen، در نیوجرسی بر اساس گزارش‌های مختلف، بین ۳۰ تا ۱۰۰ نوزاد به این روش متولد شدند، تا این که در سال ۲۰۰۱ اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)؛ به دلیل خطرات بالقوه تغییرات آرایش ژنی نسل‌ها، به کلینیک‌ها اعلام کرد که مجاز نیستند این روش را بدون انجام تشریفات قانونی و اخذ مجوزهای لازم انجام دهند. بعضی از منتقدین نیز اظهار داشتند که مخلوط کردن DNA از دو زن مختلف، غیر اخلاقی است. این مسایل باعث شد که تمام کلینیک‌ها IVF با ۳ والد را متوقف کنند.

اما در سال‌های اخیر، دوباره توجه خاصی به انتقال‌های سیتوپلاسمی و سایر اشکال IVF سه والد وجود داشته است. نمونه‌هایی مانند آلنا و سایر کودکان به دنیا آمده با این روش، نشان دادند که خطرات و نگرانی‌های مطرح شده واقعیت ندارند و همان‌طور که طرفداران این روش اشاره می‌کنند، DNA میتوکندریایی اهداکنندگان، هیچ‌گاه در تعیین آن‌چه که معمولا به‌عنوان ویژگی‌های ارثی شخص، مانند ظاهر و توانایی‌های فردی در نظر گرفته می‌شود، نقش بازی نمی‌کند.

DNA میتوکندریایی، علاوه بر کمک به باروری و کمک به عملکرد صحیح سلول‌ها، مزایای بالقوه دیگری هم دارد. این کار می‌تواند موجب جلوگیری از بیش از ۵۰ بیماری ژنتیکی مختلف شود که در صورت وقوع، غیر قابل درمان هستند. برخی از این شرایط ژنتیکی می‌توانند مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، تشنج، نابینایی، ناشنوایی، نارسایی اندام و حتی مرگ را ایجاد کنند.

بریتانیا اولین کشوری در جهان بود که رسما IVF سه والد را در اوایل سال ۲۰۱۵ قانونی اعلام کرد و در ایالات متحده، برنامه‌ریزی‌های دولتی نگاه ویژه‌ای به توانایی این روش در پیشگیری از بیماری‌های خطرناک در کودکان دارند؛ بنابراین احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در آینده نزدیک، فرزندان بیشتری متولد شوند که از نظر ژنتیکی دارای سه والد باشند.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم