برای خوشحال بودن به چه مقدار پول احتیاج داریم؟

0

دانشمندان می‌گویند پول نمی‌تواند شادی را برای شما به ارمغان بیاورد، بیایید صادق باشیم، آن‌ها چیزهای زیادی می‌گویند اما همیشه حق با آن‌ها نیست. دانشمندان بر این باورند وقتی صحبت از پول به میان می‌آید می‌توانند میزان سالیانه درآمدی که موجب شادی و احساس رضایت در افراد می‌شود را محاسبه کنند اما نکته جالب‌تر این است که اگر فردی بیش از اندازه ثروتمند و پولدار باشد به مرور زمان در خود احساس نارضایتی خواهد کرد.

اندرو تی جب (T. Jebb Andrew)، روانشناس دانشگاه پوردو می‌گوید: ” ممکن است همان چیزی که در تلویزیون می‌بینیم و آن‌چه تبلیغ کنندگان به ما می‌گویند شگفت‌آور باشد، آن‌ها نشان می‌دهند که هیچ سقفی در مورد این‌که چقدر پول برای شادی لازم است وجود ندارد، اما ما اکنون می‌بینیم که آستانه‌ای برای آن وجود دارد.”

جب و تیم او داده‌های مربوط به نظرسنجی جهانی گالوپ که یک نظرسنجی بین‌المللی با بیش از ۱.۷ میلیون نفر شرکت‌کننده از ۱۶۴ کشور است را تجزیه و تحلیل کردند.

هنگامی‌که آن‌ها پاسخ‌های شرکت کنندگان را در مورد سوالات مربوط به رضایت از زندگی، رفاه و احساس ذهنی به‌زیستی، مورد بررسی قرار دادند، به این نتیجه رسیدند که “نشاط و اشباع درآمد” یک پدیده جهانی است و به‌طور قابل توجهی در سراسر جهان متفاوت است.

جب می‌گوید: “ما دریافتیم که میانگین نقطه درآمد ایده‌آل برای ارزیابی زندگی ۹۵،۰۰۰ دلار است و برای داشتن رضایت کلی از زندگی و رفاه عاطفی یا شادی روزمره، چیزی بین ۶۰،۰۰۰ تا ۷۵،۰۰۰ دلار نیاز است.

وی می‌گوید: “باز هم، این مقدار متعلق به افراد است و احتمالا برای خانواده‌ها بالاتر خواهد بود.”

البته، میانگین جهانی در مورد برخی از کشورها به‌میزان قابل توجهی بالاتر از سایر نقاط است و به‌طور گسترده‌ای به میزان ثروت هر ملت بستگی دارد.

رضایت از زندگی در استرالیا ۱۲۵،۰۰۰ دلار، در آمریکای شمالی ۱۰۵،۰۰۰ دلار و در اروپای غربی ۱۰۰،۰۰۰ دلار هزینه دارد، اما این میزان تنها ۷۰،۰۰۰ دلار در آسیای جنوب شرقی، ۴۵،۰۰۰ دلار در اروپای شرقی و ۳۵،۰۰۰ دلار در آمریکای لاتین است.

نکته جالب اینجاست که در جهان، رضایت مردان از زندگی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و هزینه‌ای معادل ۹۰،۰۰۰ دلار دارد در حالی‌که رضایت زنان از زندگی ۱۰۰،۰۰۰ دلار است و افراد کم درآمد با ۷۰،۰۰۰ دلار نیز از زندگی خود رضایت خواهند داشت، همچنین افراد با آموزش متوسط با ​​۸۵،۰۰۰ دلار نسبت به افرادی با تحصیلات عالی و با ۱۱۵،۰۰۰ دلار از زندگی خود احساس رضایت می‌کنند.

شاید مهم‌ترین نکته در مورد مطالعه که آن را برجسته می‌کند این است که هنگامی‌که شما با اشباع درآمد مواجه می‌شوید ممکن است بخواهید ظرفیت درآمد خود را در همان سطح مسدود کنید.

محققان توضیح می‌دهند: “یکی دیگر از پدیده‌های مهم در اطلاعات ما، وجود نقاط عطفی است که در آن می‌توان گفت رسیدن به کدام سطح از اشباع درآمد، شادی مداوم را به ارمغان می‌آورد. مقدار ایده‌آل درآمد، احساس خوشبختی، شادی و رضایتمندی از زندگی را به همراه دارد اما حتی اگر به این موضوع اعتقاد نداشته باشید باید توجه کنید که، بیش‌ از حد پولدار بودن افراد موجب بروز احساس نارضایتی از زندگی می‌شود و این بدان معناست که سطح درآمد بسیار بالا موجب کاهش رفاه ذهنی (SWB) خواهد شد.”

محققان این پدیده را در نتایج خود به رسمیت شناختند، اما به این نکته نیز اشاره داشتند که این نتایج مربوط به ارزیابی شرایط زندگی است و نه رفاه احساسی؛ همچنین این مطالعه تنها به پنج ناحیه در پنج منطقه محدود می‌شود که شامل اسکاندیناوی در اروپای غربی، بالکان در اروپای شرقی، شرق آسیا، کارائیب در آمریکای لاتین و شمال آمریکاست.

محققان همچنین بر این باورند که “درآمد بالا معمولا با تقاضاهای بالا مانند: زمان، بار کاری، مسئولیت و… همراه است که ممکن است فرصت‌هایی را برای کسب تجربیات مثبت (مثلا فعالیت‌های تفریحی) محدود کند.”

بسیاری از تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که پول می‌تواند شادی و خوشبختی را برای افراد به ارمغان بیاورد و این موضوع زمانی محقق می‌شود که افراد اوقات فراغت کافی برای لذت بردن از زندگی خود داشته باشند و بتوانند درآمد ایده‌آل خود را برای چیزهای مناسبی صرف کنند و پول را در اولویت بالاتری نسبت به زمان قرار ندهند.

راه‌های زیادی برای تشویق احساس شادی در زندگی روزمره وجود دارد؛ همه ما از همین زمان حال که سپری می‌شود لذت می‌بریم. با نگاهی دقیق‌تر به اطراف خواهید دید که افراد سالمند از بسیاری از افراد شادتر هستند.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم