۷ عادت خوب که به‌طور چشمگیری زندگی شما را بهبود می‌بخشند

0

افسانه “کفش‌های قرمز” نوشته هانس کریستین اندرسن، داستان دختری است که عاشق یک جفت کفش قرمز بسیار زیبا می‌شود. او عاقبت پیرزن نابینایی که از او مراقبت می‌کرد را فریب می‌دهد تا این یک جفت کفش را برای دختر بخرد. عشق دختر به کفش‌های قرمز باعث می‌شود که این یک جفت کفش را بر تمام چیز‌های مهم زندگی‌اش مقدم بدارد. ولی بخت و اقبال با دخترک یار نمی‌شود. او این کفش را هرگز از پای خود در نیاورد و بدون وقفه شروع به رقصیدن کرد. این کار تا جایی ادامه پیدا کرد که او در اثر خستگی و گرسنگی زیاد جان سپرد!

ممکن است رفتار این دختر تمسخر‌آمیز باشد، ولی بسیاری از ما نیز چیزی شبیه به این رفتار را در زندگی خود انجام می‌دهیم. همواره به دنبال چیز‌هایی هستیم که فکر می‌کنیم ما را خوشحال می‌کنند، ولی هرگز به این نکته توجه نمی‌کنیم که ممکن است برای رسیدن به این مقصد در یک مسیر بسیار خطرناک قرار بگیریم.

نتایج حاصل از یک تحقیق نشان داده است که افرادی که بیشترین رضایت شغلی را دارند، الزاما در یک دفتر کار بزرگ و تجملاتی کار نمی‌کنند. بلکه این افراد کسانی هستند که از صمیم قلب به کار خود علاقه دارند.

باید در انتخاب اهداف، حرفه و عادت‌های خود بسیار دقت کنیم، زیرا عادت‌های ما، ما را می‌سازند. عادت‌های درست شما را در مسیر درست قرار می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا به زندگی معنا بدهید.
در این مقاله سعی داریم به بررسی عادت‌های خوبی که می‌تواند مسیر زندگی ما را به بهترین جهت تغییر دهد، بپردازیم.

  1. افرادی که باعث فاسد شدن زندگی شما می‌شوند را از خود دور کنید
    تا بحال به این فکر کرده‌اید که یک انسان ناسالم تا چه اندازه می‌تواند در زندگی شما تاثیر مخرب داشته باشد؟ ممکن است آن‌ها از تصمیم شما مبنی بر کنار گذاشتن‌شان ناراحت شوند، و حتی ممکن است این ناراحتی خود را با صدای بلند و فریاد زدن بر روی شما ابراز کنند، ولی آیا اجتناب از چنین افرادی ارزش خلاص شدن از شر تاثیر منفی حضور آن‌ها در زندگی شما را ندارد؟ همواره افرادی این‌چنین راهی برای نفوذ به زندگی شما برای خود باز خواهند کرد. از این پس هر زمان که احساس کردید همکار یا دوست شما با رفتار یا اعمال خود خون شما را به جوش می‌آورد، سعی کنید با حفظ خونسردی این فرد را از زندگی خود کنار گذاشته و فرد دیگری را جایگزین او نمایید.
  2. دیگر از تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ در رختخواب استفاده نکنید
    استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت در هنگام پیش از خواب، یکی از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد اختلال در خواب و در نتیجه کاهش شادابی و بهره‌وری انسان می‌شود. طول موج کوتاه نور آبی که از صفحات موبایل ساتع می‌شود، نقش مهمی در حال و حوصله، سطح انرژی و کیفیت خواب شما دارد. در هنگام صبح، نور خورشید مقدار زیادی از این نور آبی را در خود دارد. هنگامی که چشم شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، روند خواب متوقف می‌شود. در واقع هورمون ملاتونین در بدن شما ترشح شده به شما اخطار می‌دهد که زمان خواب به پایان رسیده است. در هنگام بعدازظهر، اشعه‌های خورشید نور آبی خود را از دست می‌دهند و همین امر باعث می‌شود بدن شما شروع به احساس خواب‌آلودگی نماید. در زمان غروب و شب، ذهن شما انتظار مواجه شدن با نور آبی را نداشته و نسبت به آن بسیار حساس می‌شود. متاسفانه اکثر ما درست در همین هنگام به سراغ اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های خود می‌رویم و چشمان خود را مستقیما در معرض نور آبی قرار می‌دهیم. در نتیجه مجددا هورمون ملاتونین ترشح شده و باعث بروز اختلال در سیستم خواب می‌شود. بهترین کاری که می‌توان کرد این است که پس از میل کردن شام، دیگر از این دستگاه‌ها استفاده نکنیم. تماشای تلویزیون به شرط آنکه فاصله مناسبی از آن داشته باشید، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  3. قدر‌دان همین لحظه و همین جایی که هستید، باشید
    حق‌شناسی و سپاس‌گزاری یک اصل اساسی در رسیدن به آرامش و شادی است. ثروت، زرق و برق مادیات، ماشین‌های گران قیمت و لوکس، هیچ‌یک از این‌ها نمی‌تواند برای شما آرامش را به ارمغان بیاورد. گاهی اوقات خوردن یک وعده غذای ساده در کنار دوستان واقعی یا اعضای خانواده و عزیزان‌تان، خیلی بیشتر از یک وعده غذای مفصل و آن‌چنانی در بهترین و گران‌ترین رستوران شهر به شما مزه می‌دهد. بنابراین خودتان را برای نداشتن چیز‌هایی که فکر می‌کنید با داشتن آن‌ها خوشحال خواهید بود، ناراحت نکنید. حقیقت این است که اگر نتوانید قدر‌دان موقعیت فعلی خود باشید و از آنچه هم‌اکنون دارید لذت ببرید، حتی اگر تمام آنچه را که دوست دارید داشته باشید هم بدست بیاورید، باز هم نخواهید توانست از آن لذت ببرید.
  4. خیلی چیز‌ها آن‌طوری نیستند که به نظر می‌رسند
    شخصی که شما به زندگی او حسادت می‌کنید، ممکن است در پشت پرده، با مسایل و مشکلات بسیاری دست به گریبان باشد. بیرون زندگی دیگران را با درون زندگی خودتان مقایسه نکنید. تصمیم مدیر عامل شرکت برای جابجایی شما از یک واحد به واحد دیگر ممکن است در ابتدا برای شما بسیار عذاب آور باشد، ولی ممکن است همین جابجایی باعث شود تا اتفاقات خوشایندی برای شما در آینده رقم بخورد. شما پیشگو یا عالم به همه چیز نیستید، پس این حقیقت را بپذیرید که ممکن است زندگی، حوادث غافلگیر کننده‌ای برای شما در آستین داشته باشد.
  5. شروع کنید، حتی اگر ممکن است شکست بخورید
    اکثر نویسندگان ساعت‌های بیشماری را صرف نوشتن، خلق کاراکتر‌ها و طراحی داستان خود می‌کنند. صفحات بسیاری می‌نویسند با این که می‌دانند این نوشته‌ها هیچ جایی در کتاب آن‌ها نخواهند داشت. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند زیرا می‌دانند که ایده‌ها برای رشد کردن به زمان نیاز دارند. در روی دیگر سکه، افرادی هستند که درست در هنگام شروع به کار، متوقف می‌شوند. این افراد فکر می‌کنند که ایده آن‌ها به اندازه کافی کامل و جامع نیست و ممکن است نتیجه درستی در بر نداشته باشد. ولی آیا می‌توان بدون شروع کردن، به نتیجه دلخواه رسید؟ پس شروع کنید و به ایده‌های خود زمان بدهید تا رشد کنند و کامل شوند. جودی پیکالت که یک نویسنده است جمله زیبایی در این رابطه دارد: “شما می‌توانید یک نوشته بد را ویرایش و تصحیح کنید، ولی هرگز نمی‌توانید یک صفحه خالی از نوشته را ویرایش کنید.”
  6. بگویید “نه”
    تحقیقی در دانشگاه کالیفورنیا در ایالت سانفرانسیسکو آمریکا انجام شده است که نشان می‌دهد هر اندازه گفتن واژه “نه” برای شما سخت‌تر باشد، احتمال تجربه کردن استرس، فرسودگی شغلی و حتی افسرگی در شما بیشتر خواهد شد. بیان واژه “نه” برای بسیاری از افراد، یک چالش اساسی به حساب می‌آید. “نه” واژه قدرتمندی است که نباید از ابراز آن ترس داشته باشید. افرادی که هوش احساسی بالایی دارند، هنگامی که باید از کلمه “خیر” استفاده کنند، از بیان عباراتی مثل “فکر نمی‌کنم که بتوانم” یا “در این مورد مطمئن نیستم” اجتناب می‌کنند. گفتن “نه” یک تعهد جدید، احترام و الزام شما به تعهدات فعلی‌تان را نشان می‌دهد و این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا آن‌ها را به بهترین نحو و با موفقیت به پایان برسانید. این نکته را به خود یاد‌آوری کنید که گفتن واژه “خیر”، نوعی خویشتن‌داری است که باعث جلوگیری از اثرات منفی و مخرب قبول مسیولیت‌های بیش از حد در آینده می‌شود.
  7. اهداف واقع بینانه برای خود مشخص کنید
    چند نفر را می‌شناسید که تصمیم گرفته باشند در طول یک ماه ۲۰ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهند و موفق به انجام این کار شده باشند؟ اهداف بزرگ می‌توانند به طرز عجیبی الهام‌بخش باشند، ولی اگر کارها طبق انتظار پیش نرود و شکست بخورید، نا‌امیدی و احساس گناه جای انگیزه را خواهد گرفت. این گفته هرگز به این معنا نیست که اهدافی که شما را به چالش می‌کشند را انتخاب نکنید. ولی سعی کنید هدف‌های خود را در چهارچوب واقعیت محدود نمایید.

شخصیت شما با توجه به نگرش شما و چگونگی سپری کردن اوقات توسط شما تعیین می‌شود. دنبال کردن چیز‌هایی که فقط فکر می‌کنید باعث خوشحالی‌تان می‌شوند را متوقف کنید. مطمین باشید که شادی و آرامش واقعی، کاملا در اختیار شما قرار دارد.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم