نوروفیدبک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

0

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می‌شود. این وسیله جزو پیشرفته‌ترین وسایل پزشکی نوین بوده که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاش‌های ناسا (سازمان فضایی آمریکا)در سالهای اخیر است.

نوروفیدبک چیست؟

در این روش شما در مقابل یک مانیتور می‌نشینید و الکترودی که روی سرتان قرار دارد، امواج مغزی را دریافت و به کامپیوتر هدایت می‌کند. حالا با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می‌توانید به تنظیم و کنترل آن‌ها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنارتان نشسته و به شما یاد می‌دهد که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می‌کند، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی را به صورت یک بازی می‌بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می‌کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می‌کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد، در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می‌خورید، به این ترتیب یادمی‌گیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می‌توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود.

آیا نوروفیدبک علمی است؟

روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا (معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطراب، استرس، افسردگی، بیش فعالی، کم توجهی، سردرد (میگرن)، دردهای مزمن، اختلالات خواب، سوء مصرف مواد، وسواس، صرع (تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است.

آیا نوروفیدبک یک درمان ضد دارو است؟

خیر، نوروفیدبک باعث افزایش اثر گذاری داروها می‌شود، به همین دلیل باید پزشک معالج‌تان از انجام نوروفیدبک اگاه باشد تا در صورت کاهش علایم بیماری اقدام به کاهش دوز دارو نماید.

عوارض جانبی نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد و اثرات درمانی پایدارتری در آن موجود است، فعالیت کل مغز را کنترل می‌کند وبهبودی پایدار بیماری را شامل می‌شود.

چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟ دلیلش این است که در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان‌های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقای مهارت‌های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا، تیم آث میلان، بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد ذهنی برای آمادگی مسابقات از نوروفیدبک استفاده می‌کنند.

آیا در آمریکا و کشورهای پیشرفته از این روش استفاده می‌شود؟ در آمریکا  بیش از ۱۰۰۰ مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم طی دو سال از ۱۰۰ مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته است.

آیا نوروفیدبک در مورد همه بیماری‌ها کاربرد دارد؟ نوروفیدبک و بیوفیدبک فقط در مورد بعضی اختلالات با سطوح مختلف تاثیر به عنوان درمان موثر، درمان مکمل و یا درمان جانبی بکار گرفته می‌شود.

موارد کاربرد نوروفیدبک و بیوفیدبک

بیش‌فعالی/کمبود توجه، اضطراب، ناتوانی یادگیری، اختلالات خواب، دردهای مزمن و سردردهای میگرنی، سوء مصرف مواد، افسردگی، بعضی انواع آسیب و سکته مغزی، سندرم درد و خستگی مزمن و افزایش قدرت تمرکز و توانایی‌های ذهنی در افراد سالم.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم