سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوت‌هایی در ایجاد و درمان دارند؟

0

بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی توسط ویروس‌ها به وجود می‌آیند و نشانه‌های مشابهی نیز دارند. پس ما چگونه باید تشخیص دهیم فرد دچار سرماخوردگی شده و یا آنفولانزا؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم و تفاوت‌های این دو بیماری را برای شما توضیح می‌دهیم.

طبق نتایج یک تحقیق توسط مجله The Lancet، سرماخوردگی و آنفولانزا از شایع‌ترین بیماری‌های انسان هستند. تفاوت اصلی بین این دو بیماری نیز، بدین صورت است که معمولا علائم آنفولانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی می‌باشد.

هرساله در دنیا بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر به آنفولانزا مبتلا می‌شوند که از این تعداد حدود ۲۳.۶۰۰ نفر، توسط این بیماری می‌میرند.

 

تفاوت‌ها

تفاوت اصلی این دو بیماری این است که آنفولانزا، تب شدیدی را به همراه دارد، این تب توانایی رساندن حرارت بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد را به مدت ۳ الی ۵ روز دارد.

هم‌چنین، خستگی بسیار شدید نیز از علائم آنفولانزا می‌باشد اما این علائم در سرماخوردگی، کمتر مشاهده می‌شوند.

استفراغ نیز از تفاوت‌های کلیدی این دو بیماری است، در حالت کلی استفراغ در بیماران مبتلا به سرماخوردگی کمتر رخ می‌دهد، اما در بیماری آنفولانزا به شدت مشاهده می‌شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این راهنمایی‌ها ممکن است در همه حالات صدق نکند و بهتر است برای تشخیص این دو بیماری به پزشک مراجعه کنیم. برای مثال ممکن است، آنفولانزا بدون تب در فرد رخ دهد.

 

درمان آنفولانزا

باید به این نکته توجه کرد که اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا، نیازی به مراقبت دائم پزشکی ندارند. این افراد می‌توانند در خانه بمانند و برای جلوگیری از انتقال این بیماری به سایر افراد از تماس‌های بدنی با دیگران خودداری کنند. با این‌حال روش‌های زیر برای درمان آنفولانزا در دسترس هستند:

داروهای بدون نسخه مثل تیلنول برای بهبودی این بیماری بسیار موثر است. این دارو را می‌توانید بدون نسخه از دارو‌خانه‌ها، تهیه کنید.

داروهای تجویز شده: این داروها مختص بیماری آنفولانزای خوکی هستند و باید توسط پزشک، تجویز شوند. این داروها تنها در صورت حاد و خطرناک بودن سطح بیماری تجویز می‌شوند.

 

درمان‌های خانگی شامل استشناق بخار، غذاهای تقویت‌کننده مثل سوپ مرغ و سایر اقداماتی که توانایی درمان فرد را دارند، است.

هم‌چنین، کودکان زیر ۲ سال، افراد بالای ۶۵ سال و زنان باردار از گروه‌های حساس نسبت به مبتلا شدن به آنفولانزا هستند.

علائم این بیماری در کودکان نیز شامل مشکل در نفس‌کشیدن، کم اشتهایی، نبود اشک هنگام گریه و ادرار بیش از حد کودک، می‌باشد.

در کودکان بزرگتر نیز علائم آنفولانزا مانند سرخ‌شدن پوست، کم‌شدن مصرف مایعات، خواب بسیار طولانی و تب، در این دسته رخ می‌دهد.

 

 

واکسیناسیون کودکان توسط واکسن ضدآنفولانزا

 

بهترین راه برای حفاظت از خود در برابر این بیماری، واکسینه کردن خود در هرسال است. این واکسن‌ها، سیستم ایمنی بدن را کمک می‌کنند تا بتوانند این ویروس‌ها را سریع‌تر از بین ببرند.

طبق تحقیقات دانشمندان نیز، بهتر است خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود این واکسن را تزربق کنند، تا علاوه‌بر حفظ سلامت خود در برابر این بیماری، سلامت کودک خود را نیز تامین کند.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم