تفاوت پیش فعالی (ADHD) با ناتوانی یادگیری (LD) در کودکان چیست؟

ADHD vs LD - چقدر تشخیص مهم است؟

0

آیا فرزند شما بیش فعالی (ADHD) دارد؟ آیا ناتوانی‌های یادگیری (LD) دارد؟ آیا این شرایط مشابه هستند یا متفاوتند؟ چگونه آنها بر توانایی کودک شما در یادگیری و رشد سالم او تاثیر می‌گذارند؟ اینها سوالاتی است که والدین با آن روبرو هستند و برای کمک به فرزندان خود باید راه حل هایی پیدا کنند.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و ناتوانی‌های یادگیری (LD) دو شرایط جداگانه اما اغلب با هم تداخل دارند. کودکان مبتلا به ADHD معمولا درمدرسه دچار مشکلات توجه و کم دقتی هستند – بعضی از آنها چرت می زنند و خواب الود بوده، بعضی از آنها فتنه انگیز و پر سر و صدا هستند. آنها با تمرکز و تکمیل تکالیف مشکل دارند. اتاق‌های کثیف، گم کردن و جا گذاشتن وسابل و تکالیف شان در مدرسه یک امرمعمول است.

ناتوانی های یادگیری (LD) بر توانایی مغز برای دریافت، پردازش، تجزیه و تحلیل یا ذخیره اطلاعات تاثیر می گذارد. بنابراین، یک کودک مبتلا به LD ممکن است با خواندن (دیسلکسی)، نوشتن (دیس گرافیا)، ریاضی (دیسکالکپی)، وعلاوه بر اینها با پردازش شنوایی و تصویری نیز مشگل داشته باشد. اگردر کودکی ناتوانی یادگیری دارد تشخیص داده نشود، ممکن است مثل یک کودک بیش فعال( ADHD ) که درتوجه و تمرکز،تکمیل تکلیف مدرسه و انجام دستورات کلامی مشگل دارد ،به نظر برسد.

همه اینها می توانند اعتماد به نفس فرزند شما را از بین ببرد. بنابراین، شناخت وضعیت منحصر به فرد فرزندتان و یافتن مداخلات موثر متناسب با انچه که به طور خاص و ویژه به ان نیاز دارند ضروری است. نوروفیدبک (Neurofeedback) می تواند هر دو شرایط را به طور همزمان بهبود بخشد.

هدف نوروفیدبک (Neurofeedback ) این است که “مغز” تحت فشار، کم تحریک یا بیش از حد تحریک شده (و اغلب ترکیبی از هر دو) “آموزش مجدد” یا “تنظیم مجدد” شود، به طوری که مغز کارآمدتر عمل می کند. به عنوان مثال، دریک کودک مبتلا به ADHD وقتی سطح برانگیحتگی مغز کم باشد موجب تولید خیلی زیاد امواج آلفا و تتا (موج مغزی در ارتباط با خواب آلودگی و کندی فکر) در لوب فرونتال (که برای توجه و برنامه ریزی ضروری است) می شود. اجرای پروتکل نوروفیدبک به این صورت است که فیدبک های شنوایی و بصری بعنوان ” پاداش “، زمانی که امواج اهسته مغز (آلفا و تتا) کاهش پیدا کنند، به مغز داده می شوند که باعث بالا رفتن سطح برانگیختگی مغز و فعالیت ذهنی در قسمت جلوی سر می شود.

یا در مواردی شبیه، کودکانی که دارای ناتوانی در یادگیری می باشند، نوروفیدبک می توانند با “پاداش” و فیدبک در ناحیه لوب پریتال مغز (که در آن فراوانی پردازش و استدلال فراشناختی رخ می دهد) با به دست آوردن موثرترین و مطلوب ترین موج ها مغزی – معمولا ترکیبی از کاهش موج آهسته و سریع و افزایش فرکانس های متوسط منجر به درمان شود .این توضیحات بصورت ساده اورده شده که شما بدانبد چگونه نوروفیدبک کار می کند.

بنابراین، آیا فرزند شما ADHD یا ناتوانی یادگیری یا هر دو را دارد؟ در حالی که به وضوح مهم است که دقیقا مشخص شود مسائل چیست، نوروفیدبک (Neurofeedback) یک فرایند درمانی غیر تهاجمی، بدون درد و غیر دارویی است که می تواند به فرزند شما  بدون در نظر گرفتن تشخیص دقیق کمک کند.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم