با ۷ تکنیک طبیعی تسکین درد بدن آشنا شوید

0

در عصر مدرن امروزی، زندگی بهتر در گرو مصرف داروها است و بسیاری از افراد عادت دارند که در زمان بروز درد یک عدد قرص مصرف کنند. در طی هزاران سال دارو درمانی، مردم دردهای خود را از طریق مصرف هدفمند خوراکی‌ها و شیوه‌های بدون عوارض تسکین می‌دادند. درمان‌های طبیعی در اکثر مواقع بدون عارضه یا کم عارضه هستند. در ادامه به بررسی ۷ روش طبیعی تسکین درد پیش از شدت یافتن آن می‌پردازیم:

  • طب سوزنی

طب سوزنی در چین بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد و اکنون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این متد، سوزن‌های بسیار باریک با قواعدی خاص به نقاط مختلف بدن زده می‌شوند. پزشکان غربی بر این باورند که طب سوزنی بر اساس تحریک اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت‌های پیوندی کار می‌کند. در عین‌حال این افراد به کارآمدی روش فوق اذعان دارند.

چنان‌چه برای تسکین دردهای ناخوشایند خود مایل به تجربه طب سوزنی هستید؛ در این‌صورت حتما یک پزشک باتجربه را انتخاب کنید.  پزشک موظف به استفاده از سوزن‌های جدید برای هر بیمار است. در اکثر موارد طب سوزنی عوارض بسیار محدودی دارد؛ با این‌حال احساس درد یا کبودی مختصر در برخی قسمت‌های بدن امری محتمل خواهد بود. البته تجویز طب سوزنی برای زنان باردار و افراد دارای اختلالات خونریزی ممنوع است.

  • نمک اپسوم

چنان‌چه درد شما در اثر فشارهای عضلانی، آرتروز، ورم، کبودی یا ساییدگی پوست ایجاد شده است؛ در این‌صورت نمک اپسوم بهترین گزینه برای تسکین آن محسوب می‌شود. خیساندن موضع درد در حمام گرم نمک اپسوم باعث تسکین درد و بهبود سلامت روان خواهد شد. فواید مدیتیشن حین دریافت حمام نمک بر هیچکس پوشیده نیست.

از نظر علمی نمک اپسوم به تسکین درد کمک می‌کند؛ چرا که با حل شدن در آب به منیزیم و سولفات تجزیه می‌شود. منیزیم در انتقال سیگنال‌های درد از سراسر بدن به سمت مغز نقش مهمی ایفا می‌کند. بعلاوه این عنصر، انقباضات عضلانی را تنظیم نموده و علائم افسردگی را کنترل خواهد کرد. حمام گرفتن با نمک اپسوم همین مزایا را به مناطق دردناک بدن منتقل می‌کند.

  • ماساژ

گاهی اوقات درد از تنش‌های شدید عضلانی و یا وارد شدن ضربات سخت به سایر بخش‌های بدن ناشی می‌شود. التهابات مزمن ایجاد شده در اطراف مفاصل یا قسمت‌های آسیب‌دیده موجب کاهش جریان خون و تشدید احساس درد خواهند شد. ماساژ به شل شدن عضلات منقبض، مفاصل سفت شده و افزایش جریان خون کمک می‌کند.

به همین دلیل پزشکان همواره در کنار تجویز دارو استفاده از ماساژ درمانی را نیز توصیه می‌کنند. ماساژ دادن نه‌تنها علائم جسمانی آزاردهنده را کاهش می‌دهد؛ بلکه در مدیریت بهتر اضطراب و افسردگی نیز مفید واقع خواهد شد. به باور برخی افراد، دریافت ماساژ به‌صورت منظم حتی تعداد دفعات بروز سردردهای میگرنی را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین انتخاب یک روش ماساژ مناسب و بی‌فشار در کاهش دردهای ناشی از اسپاسم بدن بسیار موثر است.

  • استفاده از عصاره میخک

میخک گیاهی با طعم شیرین و تند است که برای تسکین انواع مختلف دردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت یکی از ترکیبات فعال موجود در میخک با نام اوژنول در بسیاری از پمادهای OTC جهت تسکین درد به‌کار گرفته می‌شود. روغن میخک یک داروی موضعی موثر جهت کاهش سردرد، التهاب و درد دندان است. اما میخک دارای مصارف داخلی نیز بوده و به‌صورت تازه، خشک شده یا روغن کاربرد دارد. بایستی به‌خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه روغن میخک می‌تواند به پوست بدن آسیب برساند. همچنین استفاده از آن برای افراد مصرف‌کننده داروهای رقیق‌کننده خون توصیه نمی‌شود. با این‌حال میخک یک مسکن طبیعی برای تسکین سردرد یا گرفتگی عضلات به‌شمار می‌رود.

  • عصاره کامفری

کرم ریشه کامفری یکی دیگر از مسکن‌های طبیعی محسوب می‌شود. یک مطالعه جدید بر روی افراد مبتلا به کمردرد نشان داد که استفاده موضعی از این ماده در کاهش درد بیماران تاثیر بسزایی دارد. تقریبا ۹۵ درصد افراد گزارش دادند که مصرف این کرم به کاهش دردهای آن‌ها کمک کرده است. بعلاوه سایر پژوهش‌ها از تاثیرات مثبت استفاده مداوم از عصاره کامفری در کاهش دردهای آرتریت و گرفتگی مچ پا حکایت دارند.

دانشمندان حدس می‌زدند که خاصیت تسکین‌دهندگی عصاره کامفری از وجود ترکیباتی موسوم به آلانتوئین اسید و رزمارینیک اسید ناشی می‌شود. محققان دریافتند که رزمارینیک اسید به کاهش التهابات و تسکین درد کمک می‌کند؛ اما آلانتوئین فرآیند رشد سلول‌های پوستی جدید را تسریع خواهد کرد. عصاره کامفری تنها به‌صورت خارجی قابل مصرف است. بر اساس برخی فرضیه‌ها، مصرف خوراکی این ماده می‌تواند سرطان‌زا باشد؛ اگرچه اثبات این موضوع نیازمند انجام تحقیقات بیش‌تر است.

  • تکنیک گرم و سرد کردن

تسکین درد با استفاده از گرم و سرد کردن موضع، تکنیکی قدیمی و در عین‌حال کارآمد است. گرم و سرد کردن متناوب موضع درد اولین گام مهم برای درمان آن محسوب می‌شود. البته به منظور حصول بهترین نتیجه بایستی ترتیب صحیح اجرای این‌کار را رعایت نمایید. ابتدا کیسه یخ را درون پارچه‌ای پیچیده و بر روی موضع درد قرار دهید. سرما موجب کاهش التهاب و بی‌حسی موضع می‌شود. این‌کار را برای مدت حداکثر ۳۰ دقیقه ادامه داده و سپس اجازه دهید تا پوست موضع به دمای طبیعی خود بازگردد. سپس یک پد حرارتی گرم را بر روی محل درد قرار دهید. این‌کار باعث تسکین درد و شل شدن عضلات منقبض شده می‌شود.

  • پوست درخت بید

پوست درخت بید نوعی مسکن طبیعی و قدرتمند است. این ماده حاوی ترکیبی موسوم به سالیسین است که شباهت زیادی به استیل سالیسیلیک اسید دارد؛ ماده‌ای که احتمالا همگی آن‌را با نام آسپرین می‌شناسیم. مدت‌ها پیش از طراحی و تولید آسپرین، مردم برای تسکین درد، تب و التهابات خود اقدام به جویدن پوست بید می‌کردند.

امروزه با تهیه دمنوش پوست خشک شده بید می‌توانید دردهای خود را التیام دهید. مصرف این دمنوش در مقایسه با کپسول‌ها یا شربت‌های مسکن به‌‌مراتب آسان‌تر است. اگرچه پوست بید منشاء طبیعی دارد؛ اما عوارض مصرف بیش از اندازه آن مشابه آسپرین است. مصرف روزانه این ماده موجب تشدید اختلالات خونریزی، کاهش عملکرد کلیه‌ها یا بروز معده درد خواهد شد. مصرف پوست بید توسط کودکان نیز با مخاطراتی همراه است؛ چرا که دستیابی به دوز مناسب برای آن‌ها امری دشوار خواهد بود. در صورت استفاده از داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین از مصرف عصاره پوست درخت بید خودداری کنید.

منبع hhdresearch

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم