۱۰ دلیل برای آن‌که خندیدن را هرگز فراموش نکنید

0

بسیاری از افراد لبخند زدن را به‌عنوان پاسخ غیر ارادی بدن و نشانه شاد بودن انسان قلمداد می‌کنند. اگرچه این مشاهدات اساسا صحیح هستند؛ اما حقیقتی که اکثر افراد از آن غافل هستند این است که خندیدن به همان اندازه می‌تواند یک پاسخ داوطلبانه یا انتخابی آگاهانه قلمداد شود. مطالعات علمی بی‌شمار تائید می‌کنند که خندیدن واقعی عموما موجب می‌شود تا انسان در نظر سایرین، جذاب جلوه نماید. مطالعات دیگر نیز از تاثیرات مثبت خندیدن بر روحیه انسان و اطرافیان وی حکایت دارند. سایر یافته‌ها نیز نشان می‌دهند که میان سلامتی، طول عمر و خندیدن ارتباط معناداری وجود دارد. مهم‌تر از همه، مطالعات جدید نشان می‌دهند که صرف عمل خندیدن (ایجاد اداها و حرکات فیزیکی صورت)، صرف‌نظر از ماهیت حقیقی یا تصنعی آن بر سلامتی و احساس خوشایند انسان در کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بیان ۱۰ دلیل ضرورت تلاش آگاهانه جهت خندیدن در هر روز می‌پردازیم:

  • خندیدن موجب جذابیت انسان می‌شود

انسان‌ها به‌طور طبیعی به سوی افرادی با چهره‌های خندان جذب می‌شوند. یکی از فاکتورهای حقیقی جذابیت جسمانی با عمل خندیدن ارتباط دارد. جای تعجب نیست که برخی خصوصیات منفی چهره مانند اخم کردن، وجود جوش یا خراشیدگی روی صورت، پیامدهای معکوسی را به‌همراه دارند و موجب رانده شدن اطرافیان خواهند شد. لذا به منظور جذب مردم از قدرت جادویی لبخند خود استفاده کنید.

  • خندیدن باعث کاهش استرس می‌شود

استرس می‌تواند در کل وجود ما نفوذ کرده و در چهره ما نمایان شود. خندیدن نه‌تنها مانع از خسته به‌نظر رسیدن انسان می‌شود؛ بلکه در واقع به کاهش استرس وی نیز کمک می‌کند.

فارغ از باورهای شما، خندیدن موجب کاهش استرس می‌شود؛ حتی اگر نسبت به این‌کار حس خوشایندی نداشته باشید و از انجام آن نیز آگاه نباشید. هنگامی‌که دچار استرس هستید؛ مدت زمانی را به خندیدن اختصاص دهید. پیامدهای مثبت این‌کار متوجه شما و اطرافیانتان خواهند شد.

  • خندیدن موجب افزایش نشاط روانی می‌شود

هنگامی‌که احساس کسالت می‌کنید؛ برای خندیدن تلاش کنید. این‌کار به بهبود وضعیت روحی شما کمک می‌کند. خندیدن با افزایش نشاط روحی انسان می‌تواند بدن وی را فریب دهد؛ چرا که عمل فیزیکی خندیدن در واقع مکانیسم پیام‌رسانی عصبی در مغز را فعال خواهد کرد. یک لبخند ساده می‌تواند ارتباطات عصبی نوروپپتیدها را تحریک نموده و میزان ترشح هورمون‌های بهبوددهنده خلق‌وخو نظیر دوپامین و سروتونین را افزایش دهد. لذا لبخند زدن را به‌عنوان یک اکسیر طبیعی ضد افسردگی در نظر بگیرید.

  • لبخند زدن مسری است

لبخند زدن نه تنها روحیه شما را تقویت می‌کند؛ بلکه باعث تغییر حال و هوای اطرافیان شده و فضای شادتری را به ارمغان خواهد آورد. بخشی از مغز انسان که مسئولیت کنترل حالات فیزیکی خندیدن را بر عهده دارد؛ به‌صورت خودکار و کاملا ناخودآگاه فعالیت می‌کند. این پدیده بدان معناست که خندیدن می‌تواند کاملا ناخودآگاه باشد؛ خصوصا اگر تقلید از حالات لبخند سایر افراد به یک عادت تبدیل شود. به لحاظ علمی نیز ثابت شده که لبخندها مسری هستند.

  • خندیدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

خندیدن می‌تواند سلامت کلی انسان را افزایش دهد. در واقع لبخند زدن به عملکرد موثرتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. خندیدن موجب آرامش انسان و تحریک برخی انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص در بدن می‌شود. لذا جهت پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا بهتر است در کنار شستن مرتب دست‌ها از لبخند زدن نیز غافل نشوید.

  • خندیدن باعث کاهش فشار خون می‌شود

هنگام خندیدن، کاهش فشار خون شما کاملا قابل سنجش است. کافی است با استفاده از یک دستگاه فشارسنج خانگی، فشار خون خود را اندازه‌گیری نمایید. برای چند دقیقه در مکانی نشسته و مطالعه کنید. در ادامه برای مدت ۱ دقیقه بخندید و سپس مجددا در حین خندیدن، یادداشت دیگری را مطالعه نمایید. آیا تفاوت را احساس می‌کنید؟

  • خندیدن موجب ایجاد احساس خوشایند در انسان می‌شود

مطالعات نشان می‌دهند که خندیدن موجب ترشح هورمون‌های اندورفین، سروتونین و نوعی مسکن طبیعی در بدن می‌شود. این ۳ عامل در کنار انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث القای حسی خوشایند در انسان خواهند شد. این مواد شیمیایی طبیعی نه‌تنها روحیه انسان را تقویت می‌کنند؛ بلکه موجب آرامش بدن و کاهش دردهای جسمانی می‌شوند. لبخند زدن نوعی داروی طبیعی است.

  • با خندیدن جوان‌تر به‌نظر می‌رسید

لبخند زدن نه‌تنها شما را جذاب‌تر بلکه زیباتر نیز جلوه خواهد داد. ماهیچه‌های مورد استفاده جهت خندیدن به کشیدگی پوست صورت و جوان شدن چهره نیز کمک می‌کنند. لذا در عوض انجام فیس‌لیفت تنها کافیست هر روزه کمی لبخند بزنید. بدین‌ترتیب چهره شما جوان‌تر شده و احساس بهتری خواهید داشت.

  • لبخند زدن، شما را فردی موفق جلوه خواهد داد

مطالعات نشان می‌دهند که افراد همواره خندان ظاهرا از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند. این افراد به احتمال فراوان الهام‌بخش بوده و نقش یک الگو را ایفا خواهند کرد. بنابراین سعی کنید تا در جریان جلسات و قرارهای کاری خود لبخند بزنید. بدین‌ترتیب احتمالا متوجه واکنش متفاوت مردم نسبت به خود خواهید شد.

  • لبخند زدن به مثبت‌اندیشی انسان کمک می‌کند

برای درک بهتر این موضوع کافیست بخندید. سپس در حین لبخند زدن به مسائل ناخوشایند فکر کنید. همان‌طور که می‌بینید؛ انجام این‌کار بسیار دشوار است. حتی یک لبخند مصنوعی و از سر اجبار نیز کماکان به مغز و سایر قسمت‌های بدن اعلام می‌کند که زندگی رضایت‌بخش است. بدین‌ترتیب با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی محفوظ بمانید.

منبع verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم