۸ غذایی مفید برای مقابله با استرس

0

استرس بیش از اندازه، تمایل انسان به خوردن غذا را افزایش می‌دهد. با این‌حال مصرف برخی خوراکی‌ها موجب کاهش استرس می‌شود. در ادامه به معرفی ۸ ماده غذایی سالم جهت مقابله با استرس می‌پردازیم. از آن‌جا که استرس و اضافه وزن ۲ مقوله مرتبط با یکدیگر هستند؛ لذا مصرف خوراکی‌های زیر احتمالا به روند کاهش وزن شما نیز کمک خواهد کرد:

  • سبزیجات دارای برگ‌های سبز

سبزیجات در طیف خوراکی‌های سالم و مفید طبقه‌بندی می‌شوند. سبزیجات دارای برگ‌های سبز حاوی فولات هستند. این ویتامین به آزاد شدن مواد شیمیایی نشاط‌بخش در مغز شامل دوپامین و سروتونین کمک می‌کند. با افزایش فشار ناشی از استرس، بدن انسان به این ماده شیمیایی احتیاج پیدا خواهد کرد. به منظور تامین نیاز بدن کافیست کمی لوبیای پخته را به‌همراه روغن زیتون و سیر میل کنید.  این معجون در کنار ارزش غذایی فوق‌العاده خود به رژیم غذایی شما آسیب نخواهد زد. سایر موادغذایی سرشار از فولات عبارتند از: مارچوبه، کلم بروکلی، مرکبات، جوانه بروکسل و لوبیای چشم بلبلی.

  • گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی نوعی آمینواسید مفید موسوم به تریپتوفان است. این آمینواسید همانند یک داروی آرام‌بخش عمل کرده و خوابی عمیق و آسوده را برای شما رقم خواهد زد. این ماده نهایتا به سروتونین تبدیل می‌شود؛ هورمونی که در شکل‌گیری احساس خوشایند در انسان نقشی کلیدی دارد. به منظور حداکثر بهره‌برداری از خواص گوشت بوقلمون بهتر است آن‌را به‌همراه مقداری از کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان‌های سبوس‌دار میل کنید.

  • ماهی سالمون

به‌طور کلی ماهی سالمون از ارزش غذایی فوق‌العاده بالایی برخوردار است. هنگام مواجهه با شرایط پر استرس، هورمونی موسوم به کورتیزول در بدن انسان ترشح می‌شود. این هورمون در افزایش حجم چربی‌های شکمی نقش بسزایی دارد. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون، تاثیرات هورمون کورتیزول را سرکوب نموده و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. بعلاوه گوشت ماهی سالمون حاوی ویتامین D است؛ ویتامینی که به کاهش افسردگی کمک کرده و سرعت فرآیند چربی‌سوزی در بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین در رژیم غذایی خود حتما از غذاهای دریایی خصوصا ماهی سالمون استفاده کنید.

  • بلوبری

بلوبری و زغال‌اخته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ لذا قرار دادن آن‌ها در برنامه رژیم غذایی روزمره امری حیاتی به‌نظر میرسد. این خوراکی‌ها به تولید هورمون دوپامین که نوعی ماده شیمیایی ضد استرس است؛ کمک می‌کنند. بلوبری میوه‌ای خوشمزه است که خوردن آن بسیار آسان بوده و می‌توان آن‌را در کنار ماست به‌عنوان یک میان‌وعده سالم میل کرد. همچنین خوردن زغال‌اخته به‌صورت منجمد شده نیز بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

  • جو دوسر

آرد جو دوسر یکی دیگر از منابع تامین‌کننده سروتونین به‌شمار می‌رود. این کربوهیدرات پیچیده موجب تغییر خلق‌وخوی انسان می‌شود. چنان‌چه مایل به مصرف آرد جو نیستید؛ در این‌صورت از دانه جو دوسر استفاده کنید. آماده‌سازی یک وعده صبحانه حاوی جو دوسر از شب قبل علاوه بر تامین سروتونین موردنیاز بدن موجب کاهش اضطراب صبحگاهی انسان خواهد شد.

  • آووکادو

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف آووکادو در تسکین استرس بسیار موثر است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که احساس اضطراب احتمالا با کمبود ویتامین B ارتباط دارد. آووکادو یکی از منابع غنی ویتامین B محسوب می‌شود. این میوه خوشمزه به‌عنوان جایگزین فوق‌العاده سس مایونز در انواع ساندویچ‌ها قابل استفاده است. بعلاوه آووکادو یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سس گواکامول به‌شمار می‌رود. این میوه حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب اشباع نشده است که مصرف آن‌ها به کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

  • دانه‌ها

مصرف دانه‌های خوراکی در کاهش علائم استرس بسیار موثر خواهد بود. تخم کتان و دانه چیا سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند. افزودن این دانه‌ها به غذاهای مختلف شامل انواع سالادها، سوپ‌ها و حتی ماست، ایده‌ای جالب و فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. بعلاوه می‌توان از دانه چیا برای تهیه انواع شربت و اسموتی، آش، کیک، پودینگ، سس سالاد و دمنوش استفاده کرد.

  • چای

احتمالا گاهی اوقات تصور می‌کنید که تنها خوردن یک لیوان چای داغ موجب آرامش و رفع خستگی شما خواهد شد. محققان توصیه می‌کنند که در کنار مصرف چای سیاه از خوردن چای بابونه و چای سبز نیز غافل نشوید. با این‌حال تمامی این نوشیدنی‌ها دارای خواص مشابهی هستند و شما بسته به ذائقه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف چای بابونه به کاهش علائم اضطراب کمک می‌کند. به‌طور مشابه، یک پژوهش ژاپنی نشان داد که مصرف ۵ فنجان چای سبز در هر روز می‌تواند احساس اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. با این‌حال چنان‌چه پس از مصرف کافئین دچار نوعی حالت هوشیاری می‌شوید؛ در این‌صورت بهتر است از مصرف بیش از اندازه چای خودداری نمایید.

منبع verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم