چگونه از شیوع ویروس کرونا در محل کار خود جلوگیری نماییم؟

0

در بحبوحه نگرانی جهانی از شیوع فراگیر ویروس کرونا، محافظت از خود در مقابل بیماری ناشی از ویروس COVID-19 از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از دولت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع بیش‌تر این ویروس کشنده مشغول تعطیل کردن مدارس و کاهش ساعات کار ادارات هستند. اکنون مقامات بهداشتی با هدف حفاظت از کارکنان خود در برابر کروناویروس، تدابیر پیشگیرانه‌ای را برای محیط‌های کاری اتخاذ نموده‌اند. در حال حاضر موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۵۱ کشور دنیا مشاهده شده و بیش از ۸۳ هزار انسان را آلوده نموده است. در نتیجه تاکنون بیش از ۲۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که اکثریت آن‌ها ساکن کشور چین هستند.

شیوع ناگهانی ویروس کرونا در کشورهای مختلف نظیر کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش ساعات کاری ادارات جهت مقابله با شیوع این ویروس شده است. اگرچه ژاپن نخستین کشوری است که مدارس را تا پایان سال تحصیلی تعطیل کرده است؛ اما کشورهایی نظیر بریتانیا و ایالات‌متحده نیز احتمالا تصمیم مشابهی را اتخاذ خواهند کرد. علاوه بر این مقامات بهداشتی خواهان لغو کلیه کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌هایی هستند که موجب تجمع تعداد زیادی از مردم در یک مکان می‌شوند.

علیرغم اینکه هنوز دستور تعطیلی ادارات در مناطق خارج از ایالت هوبی چین صادر نشده است؛ اما سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل جدید مقابله با ویروس کووید ۱۹ برای مشاغل و کارفرمایان را صادر نموده است. این دستورالعمل شامل روش‌های ساده پیشگیری از ابتلا، شیوه مواجهه با ویروس در صورت رویت در محیط کار و نحوه مراقبت از خود هنگام انجام سفرهای ضروری است.

نحوه انتشار کروناویروس

دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی به نحوه شیوع ویروس و اقداماتی ساده جهت حفاظت از کارکنان در برابر بیماری اشاره دارند. به‌دنبال عطسه یا سرفه زدن فرد مبتلا به بیماری، ذرات مایع آلوده در هوا پراکنده شده و بر روی سطوح یا اشیاء مختلف نظیر گوشی تلفن یا میزکار قرار می‌گیرند. با لمس کردن این سطوح توسط سایر اشخاص، ویروس به دستان آن‌ها منتقل می‌شود. نهایتا تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان باعث می‌شود تا ویروس وارد بدن و مشخصا دستگاه تنفسی فرد شده و وی را آلوده نماید. این چرخه معیوب به‌صورت مداوم تکرار خواهد شد.

علائم ابتلا به ویروس کووید ۱۹ شامل تب، سرفه خشک و تنگی نفس است. اگرچه این ویروس با شیوه‌ای مشابه آنفولانزا سرایت می‌کند؛ اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۹۰ درصد بیماران دچار تب شده و ۷۰ درصد آن‌ها نیز سرفه‌های خشک را تجربه می‌کنند. اکثر مبتلایان صرفا با علائم خفیف بیماری مواجه شده و بهبود پیدا می‌کنند؛ اما برخی اشخاص احتمالا علائم جدی‌تری را تجربه نموده و بایستی در بیمارستان بستری شوند.

با افزایش سن انسان، ریسک ابتلای وی به اشکال جدی بیماری نیز بیش‌تر خواهد شد. افرادی با سن بیش از ۴۰ سال یا مبتلایان به برخی بیماری‌های خاص نظیر نارسایی قلبی، بیماری‌های ریوی (آسم) و دیابت در معرض ابتلا به ویروس کرونا با علائمی حادتر هستند.

سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ در محیط‌های کاری را صادر کرد. این اقدامات ساده نه تنها از شیوع بیماری جلوگیری می‌کنند؛ بلکه مانع از ابتلای افراد به سایر بیماری‌های عفونی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی و ناراحتی‌های معده خواهند شد.

مشاغل و شرکت‌ها حتی پیش از شیوع ویروس در جامعه بایستی اجرای اقدامات پیشگیرانه را آغاز نمایند. نظافت و ضدعفونی کردن سطوح مختلف شامل میز، موس و صفحه‌کلید کامپیوتر، گوشی تلفن، دستگیره درب‌ها و کلید‌های برق با الکل یا محلول رقیق شده آب ژاول اقدامی ضروری خواهد بود.

کارفرمایان بایستی به سلامت کارمندان خود اهمیت داده و بر ضرورت شستشوی مرتب دست‌ها تاکید نمایند. کارمندان بایستی دست‌های خود را با آب و صابون و برای مدت حداقل ۲۰ ثانیه شستشو داده و در صورت عدم دسترسی به این مواد از محلول‌های ضدعفونی کننده دست استفاده کنند. کلیه سرویس‌های بهداشتی بایستی مجهز به مخازن مخصوص مایع دستشویی بوده و این مخازن به‌صورت مرتب شارژ شوند.

پوسترهای اطلاع‌رسانی مربوط به نحوه شستشوی دست‌ها و اقدامات احتیاطی لازم بایستی در کلیه معابر و راهروها نصب شوند. کارمندان بایستی از روش‌های حفظ بهداشت تنفسی آگاهی پیدا کنند و هنگام عطسه یا سرفه زدن با استفاده از یک دستمال یا حتی آستین لباس، جلوی دهان و بینی خود را بگیرند؛ سپس دستما‌ل‌ها را در یک سطل درب‌دار بیندازند. امکاناتی نظیر دستمال کاغذی و ماسک صورت بایستی در اختیار کلیه کارمندان قرار گرفته و افراد در صورت بروز عطسه یا آبریزش بینی از آن‌ها استفاده نمایند.

کارفرمایان پیش از اعزام کارکنان خود به سفرهای کاری بایستی اقدامات پیشگیرانه را به آن‌ها یادآوری نموده و از اعزام افراد مبتلا به تب و سرفه خودداری کنند. به منظور مدیریت مناسب اوضاع و تهیه گزارشات صحیح، کارکنان بایستی علائم خود را به شکلی صادقانه و دقیق گزارش دهند.

کارمندانی که اخیرا از سفرهای خارجی (خصوصا کشورهایی که نمونه‌های ابتلا به کرونا در آن‌ها گزارش شده است) بازگشته‌اند نیز بایستی خود را برای مدت ۱۴ روز قرنطینه نمایند. همچنین مقامات بهداشتی با توجه به بحران ناشی از کوروناویروس به کارفرمایان توصیه می‌کنند تا کارمندان خود را به انجام کارها از راه دور (دورکاری) تشویق نمایند.

 

منبع news-medical

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم