با فلسفه روانی رنگ قرمز آشنا شوید

0

با تماشای رنگ قرمز چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ قرمز غالبا به‌عنوان گرمی، جنب‌وجوش فراوان، هیجان‌انگیز و حتی تهاجمی شناخته می‌شود. با این‌حال قرمز می‌تواند نشان‌دهنده عشق و آسایش باشد. رنگ قرمز غالبا برای جلب توجه به ویژه در تبلیغات و علائم راهنمایی و رانندگی به‌کار گرفته می‌شود. یک طراح مد معروف با نام والنتینو پیش‌تر اعلام کرد: “رنگ قرمز دارای ریشه‌ای عمیق، قوی و دراماتیک است. استفاده از رنگ قرمز برای اثاثیه، مبلمان منزل و لباس‌ها همانند رنگ سیاه و سفید بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد.” افزودن رنگ سفید به قرمز موجب پیدایش رنگ صورتی می‌شود که خود دارای فلسفه روان‌شناسی منحصربه‌فردی است.

ویژگی‌های روان‌شناسی رنگ قرمز

  • قرمز رنگی روشن و گرم است و یک محرک قوی برای احساسات به‌شمار می‌رود
  • رنگ قرمز با عشق، حرارت و راحتی مرتبط است. البته قرمز به‌عنوان یک رنگ تند، خشن و تشدیدکننده هیجان نیز قلمداد می‌شود.

با مشاهده رنگ قرمز چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ این سوال طی مدت چند سال از افراد مختلفی پرسیده شد و پاسخ‌ها نیز کاملا متنوع بودند. قرمز دارای معانی نمادین مختلفی است؛ لذا واکنش‌های افراد مختلف نسبت به این رنگ احتمالا کاملا متفاوت خواهند بود. در ادامه به بررسی برخی عکس‌العمل‌ها در برابر رنگ قرمز می‌پردازیم:

  • قرمز رنگی پر انرژی و هیجان‌آور است

نظرات دریافتی از مخاطبان طی مدت چند سال غالبا نشان می‌دهند که قرمز موجب تقویت احساس انرژی و هیجان خواهد شد. استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون منزل، مبلمان، پرده، وسایل آشپزخانه، لباس و حتی گریم چهره موجب افزایش جذابیت و جلوه آن‌ها خواهد شد. به عقیده برخی افراد، استفاده از رنگ قرمز موجب بهبود روحیه، افزایش بازده کاری و ارتقاء حس اعتماد به نفس انسان می‌شود. استفاده از لباس قرمز رنگ حین انجام مسابقات به افزایش روحیه بازیکنان کمک می‌کند.

  • قرمز رنگی قدرتمند است

قرمز همانند مشکی غالبا به‌عنوان یک رنگ قوی شناخته می‌شود و احساس قدرت و توان مضاعف را در ذهن تداعی می‌کند. به‌کارگیری رنگ قرمز موجب تغییر احساسات انسان در زندگی شخصی شده و توجه سایرین را جلب خواهد کرد.

  • رنگ قرمز می‌تواند سرگرم‌کننده و مفرح باشد

قرمز نه‌تنها رنگی هیجان‌انگیز و قدرتمند به‌نظر می‌رسد؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان یک رنگ مفرح و سرگرم‌کننده تلقی شود. در بسته‌بندی محصولات مختلف نظیر نوشابه‌های کوکاکولا یا تزئینات روز ولنتاین و کریسمس نیز عمدتا از رنگ قرمز استفاده می‌شود. در واقع رنگ قرمز به خوشحالی بیش‌تر انسان کمک می‌کند.

  • قرمز رنگی پرشور و جسورانه است

احتمالا چندان تعجب‌آور نیست که رنگ قرمز را به‌عنوان نمادی از عشق و شور فراوان در نظر بگیریم.

کلام پایانی

کیفیت واکنش به رنگ قرمز همانند سایر رنگ‌ها غالبا به تجارب گذشته و تاثیرات فرهنگی بستگی دارد. به باور برخی افراد، قرمز یک رنگ سرگرم‌کننده و جذاب است؛ در حالی‌که برخی دیگر آن‌را رنگی خشن، جسورانه و حتی تحریک‌کننده میل جنسی قلمداد می‌کنند. لذا توصیه می‌شود تجارب منفی گذشته در خصوص رنگ قرمز را از یاد برده و نگرش خود را نسبت به آن تغییر دهید.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم