مصرف رزماری به تقویت حافظه و توانایی شناختی انسان کمک می‌کند

0

فرضیات زیادی وجود دارند که از نقش روش‌های مختلف در بهبود حافظه و ارتقاء قوه تفکر انسان حکایت دارند. بر اساس یک باور رایج، افزودن رزماری به آب، غذا یا حتی استشمام رایحه آن می‌تواند مغز انسان را تقویت نماید.

رزماری چیست؟

رزماری یک گیاه بومی آسیا و مدیترانه با برگ‌های سوزنی‌شکل است. رزماری اغلب به‌عنوان ادویه در غذاهایی شامل سوپ‌ها، خورشت‌ها، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذاهای مدیترانه‌ای استفاده می‌شود. طعم رزماری کمی تلخ است؛ با این‌حال برخی افراد از خوردن دمنوش رزماری لذت می‌برند. رزماری به‌عنوان اسانس خوشبوکننده به صابون، عطرها و شامپو اضافه می‌شود.

نقش رزماری در بهبود مهارت‌های شناختی

مطالعه انجام شده روی ۲۸ فرد بزرگسال نشان می‌دهد که مصرف یک دوز محدود از پودر رزماری خشک در تقویت قوه حافظه تاثیر بسزایی دارد. برخی تحقیقات از تاثیر رایحه رزماری بر تقویت قوه شناختی انسان حکایت دارند. شرکت‌کنندگان هنگام انجام فعالیت‌های بصری در معرض رایحه رزماری قرار گرفتند. بدین‌ترتیب سرعت و دقت عملکرد آن‌ها افزایش یافت. جالب این‌که قرار گرفتن در معرض رایحه رزماری موجب بهبود خلق‌وخوی شرکت‌کنندگان شد.

تحقیق ارائه شده در کنفرانس سالیانه روان‌شناسی بریتانیا به بیان فواید رایحه رزماری پرداخت. تحقیق مذکور روی ۴۰ کودک در سنین مدرسه انجام شد و گروهی از آن‌ها در یک اتاق حاوی رایحه رزماری و گروهی دیگر در یک اتاق بدون عطر رزماری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که قرار گرفتن کودکان در معرض رایحه رزماری به تقویت قوه حافظه آن‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند.

روغن رزماری

یک مطالعه دیگر بر روی ۵۳ دانش‌آموز در محدوده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که اسپری روغن رزماری در هوا به افزایش قوای حافظه دانش‌آموزان کمک می‌کند.

دمنوش رزماری

در مطالعه انجام شده روی ۸۰ فرد بزرگسال، گروهی از آن‌ها روزانه ۲۵۰ سی‌سی دمنوش رزماری و گروه دیگر معادل همین مقدار آب معدنی مصرف کردند. نتایج مطالعه نشان داد که افراد مصرف‌کننده دمنوش رزماری از توانایی شناختی بالاتری نسبت به مصرف‌کنندگان آب معدنی برخوردار هستند.

چندین پژوهش دیگر به بررسی نتایج مصرف عصاره رزماری در موش‌های صحرایی پرداخته‌اند. بر این اساس، مصرف نسبتا مداوم عصاره رزماری در تقویت حافظه تاثیرگذار است. با این‌حال مطالعات مذکور بر روی موش‌های صحرایی و نه انسان‌ها انجام شده است و در خصوص تاثیرگذاری قطعی آن‌ها روی انسان نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد.

دلایل احتمالی فواید رزماری برای مغز

در خصوص دلایل احتمالی فواید رزماری برای سلامت مغز نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد؛ اما یکی از فرضیات موجود این است که رزماری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و احتمالا قادر به ترمیم برخی صدمات بدنی موسوم به رادیکال‌های آزاد است. با این‌حال مرکز پزشکی Penn State Milton نظریه متفاوتی را مطرح نموده است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که رزماری احساس اضطراب را کاهش داده و احتمالا به تقویت توانایی تمرکز کمک می‌کند.

اگرچه رزماری نویدبخش خواصی مفید برای تقویت توانایی مغز است؛ اما پیش از مصرف فرآورده‌های آن در رژیم غذایی بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید. ترکیبات موجود در رزماری احتمالا با عملکرد برخی داروها نظیر رقیق‌کننده‌های خون، مهارکننده‌های ACE (برای درمان فشار خون بالا)، داروهای ادرارآور (نظیر لازیکس) و داروهای مخصوص بیماران دیابتی تداخل دارند. بعلاوه تعیین فواید احتمالی رزماری برای انسان نیازمند انجام آزمایشات تخصصی با افق زمانی بلندمدت خواهد بود.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم