۵ واقعیت جالب پیرامون افراد خوش‌بین که بایستی ازآن‌ها آگاه باشید

0

خوش‌بینی به‌معنای فراموشی افکار و اتفاقات منفی زندگی نیست؛ بلکه خوش‌بینی بیانگر نحوه تفسیر افکار فرد در خصوص خود و محیط پیرامونش است. در واقع خوش‌بینی نشان‌دهنده آن است که شما در یک موقعیت خاص تا چه اندازه قادر به کنترل اوضاع هستید و در برابر گام‌های برداشته شده برای کنترل شرایط تا چه اندازه به کسب نتایج مطلوب امیدوار هستید. احتمالا چندان تعجب‌آور نیست که بدانیم افراد خوش‌بین در مقایسه با بدبین‌ها زندگی شادتری دارند. اما خوش‌بینی مزایای دیگری را نیز به‌همراه دارد. در ادامه به بیان ۵ واقعیت جالب پیرامون زندگی اشخاص خوش‌بین می‌پردازیم:

  • افراد خوش‌بین عمر طولانی‌تری دارند

تحقیقات انجام شده از ارتباط پیوسته میان خوش‌بینی و افزایش طول عمر انسان حکایت دارند. نرخ ابتلا به فشار خون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی و مرگ و میر در افراد خوش‌بین نسبت به اشخاص عادی به‌مراتب کمتر است. تمرکز اشخاص خوش‌بین روی مقوله خودمراقبتی موجب بهبود سلامت عمومی آن‌ها خواهد شد. افرادخوش‌بین به انجام فعالیت‌های ورزشی، استراحت و تغذیه مناسب و امتناع از استعمال دخانیات گرایش بیش‌تری دارند. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا خوش‌بینی موجب بروز این رفتارها خواهد شد یا خیر.

نتایج یک پژوهش بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که طول عمر افراد خوش‌بین به‌طور متوسط بین ۱۱ تا ۱۵ درصد بیش از سایرین است. همچنین شانس زنده ماندن این افراد تا سن ۸۵ سالگی و بالاتر بیش از دیگران است. افراد خوش‌بین حتی صرف‌نظر از متغیرهایی نظیر وضعیت اقتصادی، شرایط بهداشتی، افسردگی، یکپارچگی اجتماعی و رفتارهای سالم دارای طول عمر طولانی‌تری هستند. با ظهور علائم خفیف اما قابل کنترل بیماری‌ها، افراد بدبین احتمالا دچار وضعیت روحی نامساعد شده و خود را در شرف مرگی اجتناب‌ناپذیر تصور می‌کنند. اما افراد خوش‌بین قادر به درک اوضاع و شدت بیماری خود بوده و به احتمال فراوان برای مقابله با آن‌ها اقداماتی را به کار خواهند بست.

  • افراد خوش‌بین زندگی عاشقانه مطلوب‌تری دارند

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، افراد خوش‌بین دارای روابط عاشقانه باکیفیت‌تر و طولانی‌تری هستند. این یافته احتمالا زمانی جالب‌تر خواهد بود که بدانیم خوش‌بینی تنها یکی از طرفین رابطه نیز به ارتقاء کیفیت آن کمک شایانی خواهد کرد. روانشناسان معتقدند که خوش‌بینی موجب درک بهتر حمایت‌ها از جانب شریک زندگی شده و به تعامل عادلانه زوجین کمک می‌کند.

هنگام طرح سوال پیرامون نحوه حل و فصل اختلافات در یک رابطه، فرد خوش‌بین و شخص مقابل وی احتمالا اذعان می‌کنند که شریک زندگی آن‌ها در راستای بهبود کیفی رابطه تلاش نموده است. این اظهارات به حل و فصل بهتر اختلافات میان زوجین کمک خواهند کرد.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که ایده‌آل‌سازی هرچه بیش‌تر شریک زندگی موجب شادتر شدن رابطه میان زوجین خواهد شد. حل مشکلات با همکاری یکدیگر موجب ایجاد فضایی مثبت و شاد در روابط عاشقانه شده و احساس خوش‌بینی در طرفین را تقویت می‌کند. همچنین اشخاص خوش‌بین به تقویت سلامت و احساس خوش‌بینی در شرکای خود کمک می‌کنند.

  • افراد خوش‌بین به‌مراتب موفق‌تر هستند

همان‌طور که افراد خوش‌بین در خارج از محیط کار دارای انعطاف‌پذیری بیش‌تری هستند؛ در شغل و حرفه خود نیز انعطاف بیش‌تری نشان می‌دهند. حتی اگر روسا قادر به تشخیص عملکرد مطلوب کارمندان خود نباشند؛ در این‌صورت افراد خوش‌بین کماکان می‌توانند فعالیت‌های شغلی خود را به شکل مناسبی دنبال نمایند.

همچنین بر اساس یافته‌های یک پژوهش در سال ۲۰۱۹ به‌نظر می‌رسد که اشخاص خوش‌بین از امنیت شغلی بالاتری نسبت به کارمندان عادی برخوردار هستند. امنیت شغلی بهتر نهایتا به تقویت حس خوش‌بینی منجر خواهد شد. بعلاوه افرادی که نسبت به حرفه خود خوش‌بین هستند؛ احتمالا هم در کار موفق می‌شوند و هم از شغل خود احساس رضایت می‌کنند. برای چنین وضعیتی چند دلیل احتمالی وجود دارد. به‌عنوان مثال افراد خوش‌بین ظاهرا شخصیت کاریزماتیک‌تری دارند. این اشخاص احتمالا تا دستیابی به اهداف خود دست از تلاش بر نداشته و کنترل پیامدهای نامطلوب کارها نیز برای آن‌ها آسان‌تر است. بدین‌ترتیب آن‌ها در تلاش‌های آینده خود منطقی‌تر عمل خواهند کرد. همچنین مدیران خوش‌بین می‌توانند در راستای افزایش تولید و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده به کارمندان خود کمک کنند.

  • افراد خوش‌بین کمتر بیمار می‌شوند

افرادی که تصویر ذهنی مطلوب‌تری از سلامتی خود دارند (این طرز فکر می‌تواند ناشی از خوش‌بینی باشد)؛ غالبا دارای سیستم ایمنی قدرتمندتری بوده و حتی سرعت بهبود جراحات در آن‌ها نیز نسبت به افراد عادی بیش‌تر است. طی یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷، آموزش‌های مربوط به “شیوه شناسایی تجربیات مثبت” در اختیار افراد سالمند قرار گرفت. نتایج پژوهش از ارتقاء کیفی زندگی سالمندان پس از طی دوره آموزشی حکایت داشت. بدین‌ترتیب تنها پس از ۸ هفته، علائم افسردگی، ناراحتی‌های جسمی و مشکلات خواب سالمندان به میزان چشمگیری کاهش یافت. در واقع افراد خوش‌بین کمتر از سایرین بیمار شده و سریع‌تر نیز بهبود پیدا می‌کنند.

  • افراد خوش‌بین معمولا دارای عکس‌العملی سریع‌تر و قدرتمندتر هستند

در یک پژوهش انجام شده در سال ۱۹۹۰، مربیان تیم‌های شنای کالج نخبگان از ورزشکاران درخواست کردند تا با حداکثر قوا در مسابقات حاضر شوند. پس از پایان رقابت به رکوردهای ثبت شده توسط ورزشکاران عمدا چند ثانیه اضافه شد. این دستکاری در نتایج برای ناامید کردن ورزشکاران کفایت می‌کرد. پس از نیم ساعت استراحت، ورزشکاران مجددا در مسابقه شرکت کردند. افراد بدبین در دومین تلاش خود حدودا ۱.۶ درصد کندتر از تلاش نخست خود شنا کردند؛ در حالی‌که سرعت شنای ورزشکاران خوش‌بین نسبت به دور قبلی ۰.۵ درصد افزایش یافت. لذا خوش‌بینی یا بدبینی ورزشکاران در یک مسابقه شنا در پیروزی یا ناکامی آن‌ها تاثیرگذار بود.

به‌نظر می‌رسد که افراد خوش‌بین از شکست‌های زندگی به‌عنوان پله‌ای برای پیشرفت در آینده استفاده می‌کنند. بعلاوه تحقیقات انجام شده روی ورزشکاران حرفه‌ای نیز نشان می‌دهند که خوش‌بینی به محافظت از آن‌ها در برابر فرسودگی شغلی کمک می‌کند.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم