با ۹ روش آسان برای مقابله با استرس شغلی آشنا شوید

0

بر اساس یک پژوهش جدید تعداد آمریکایی‌هایی که در محیط کار دچار استرس هستند چشمگیر بوده و این رقم به‌صورت مداوم افزایش پیدا می‌کند. به گفته موسسه ملی ایمنی و بهداشت کار (CDC) بین ۲۹ تا ۴۰ درصد آمریکایی‌های شاغل در محیط کار خود دچار استرس شدید هستند. متاسفانه استرس شغلی پیامدهای زیانبار قابل‌توجهی را برای سلامتی به‌همراه خواهد داشت. این عوارض از موارد خوش‌خیم نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا گرفته تا موارد جدی‌تر نظیر بیماری‌های قلبی و سندرم متابولیک متغیر هستند. اما از آن‌جا که استرس در محیط کار پدیده‌ای بسیار شایع است؛ لذا یافتن مشاغل کم استرس برای برخی افراد بسیار دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود. اتخاذ راهکارهای موثر برای کنترل و کاهش استرس در محیط کار گزینه واقع‌بینانه‌تری است. در ادامه به بررسی چندین استراتژی پیشنهادی جهت مدیریت استرس در محیط کار می‌پردازیم:

  • روز خود را در مسیری مناسب آغاز نمایید

بسیاری از افراد پس از تلاش برای آماده‌سازی تغذیه کودکان و فرستادن آن‌ها به مدرسه، درگیری با ترافیک و سروصدای خیابان و مصرف قهوه به جای خوراکی‌های سالم در فضای کار خود دچار استرس می‌شوند. در واقع تجربه یک صبحگاه پر استرس موجب تشدید احساس اضطراب طی روز می‌شود. لذا توصیه می‌شود روز خود را با تغذیه مناسب، برنامه‌ریزی و نگرش مثبت آغاز نمایید. بدین‌ترتیب قادر به مدیریت هرچه بهتر استرس خود در محیط کار خواهید بود.

  • نسبت به نیازهای خود واقع‌بین باشید

نیازمندی‌های مبهم یکی از عوامل ایجادکننده احساس فرسودگی شغلی به‌شمار می‌رود. ناآگاهی از انتظارات شغلی و نوسان شرایط محیط کار احتمالا کارمندان را تحت فشار روانی شدید قرار می‌دهد. چنان‌چه به‌دلیل استرس شدید محیط کار احساس کلافگی می‌کنید؛ در این‌صورت با مدیر یا سرپرست خود صحبت کنید و برای ملاقات با وی برنامه‌ریزی نمایید. این راهبرد به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

  • از درگیری فاصله بگیرید

از آن‌جا که درگیری با دیگران به سلامت جسمانی و عاطفی شما ضربه می‌زند و بروز اختلاف میان همکاران نیز پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است؛ لذا توصیه می‌شود که تا حد امکان از درگیری با سایرین در محیط کار خود پرهیز نمایید. این موضوع به معنای عدم معاشرت با دیگران، اعلام نکردن عقاید شخصی خود در زمینه دین و سیاست یا پرهیز از شوخی کردن در محیط کار نیست. از افرادی که در محیط کار شما همکاری مطلوبی با سایر ندارند؛ فاصله بگیرید. در صورت بروز اختلافات در محیط کار، شیوه‌های مناسب برخورد با آن‌ها را فرا بگیرید.

  • به‌صورت سازمان‌دهی شده فعالیت نمایید

حتی اگر به‌صورت طبیعی فردی بی‌نظم هستید؛ با برنامه‌ریزی برای سازمان‌دهی بهتر می‌توانید بر احساس استرس در محیط کار غلبه نمایید. سازمان‌دهی متناسب با زمان به معنای آرامش صبحگاهی بیش‌تر، عدم شتاب‌زدگی برای جلوگیری از دیر رسیدن به سر کار و عجله نداشتن برای خروج از محیط کار در پایان روز است. بنابراین سازمان‌دهی به معنای پیشگیری از بروز آشفتگی و افزایش میزان بهره‌وری شغلی خواهد بود.

  • آسوده باشید

ناراحتی جسمی یکی دیگر از عوامل استرس‌زا در محیط کار به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال نشستن بر روی یک صندلی نامناسب برای مدت چند دقیقه احتمالا استرس‌زا نیست؛ اما نشستن طولانی‌مدت روی همین صندلی موجب ناراحتی بدنی و واکنش فعالانه‌تر نسبت به استرس ناشی از آن خواهد شد. حتی موارد کوچکی نظیر سروصدا در محیط اداری نیز می‌تواند موجب حواس‌پرتی کارکنان و ناامیدی نسبی آن‌ها شود. لذا به منظور اطمینان از فعالیت در فضای کاری راحت و آرامش‌بخش دست به اقدامات موثر بزنید.

  • از انجام همزمان چندین کار خودداری کنید

بر اساس باوری در گذشته، انجام چندین کار به‌صورت همزمان موجب صرفه‌جویی در زمان و انجام کارهای بیش‌تر طی مدتی مشخص می‌شد. بعدها مردم دریافتند که انجام امور محاسباتی و مکالمه تلفنی به‌طور همزمان موجب کاهش سرعت و دقت عمل آن‌ها می‌شود. تکنیک تقسیم تمرکز میان چندین کار در اکثر افراد نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. در عوض توصیه می‌شود تا از تکنیکی جدید موسوم به Chunking (تقسیم کار به چندین کار کوچکتر) استفاده نمایید.

  • در زمان مخصوص صرف ناهار قدم بزنید

بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی بی‌تحرک خود احساس بیماری می‌کنند. یکی از راه‌های مقابله با این وضعیت و همچنین کنترل استرس در محیط کار، ورزش کردن طی مدت زمان استراحت و ناهار است. همچنین در صورت امکان می‌توانید استراحت کوتاهی داشته باشید. این اقدامات ضمن کاهش استرس به تقویت روحیه کارمندان در محیط کار کمک می‌کنند.

  • احساس کمال‌گرایی خود را کنترل نمایید

ترسیم اهداف بلندپروازانه به انسان کمک می‌کند تا نسبت به خویشتن احساس خوبی پیدا کرده و کارآیی شغلی مطلوبی را ارائه دهد. با این‌حال کمال‌گرایی مفرط می‌تواند برای شما و همکارانتان خصوصا در مشاغل سنگین آزاردهنده باشد. در این وضعیت احتمالا شما قادر به انجام تمامی امور به شکلی ایده‌آل نخواهید بود. اما تلاش با تمام قوا و تقدیر از آن یک راهبرد مطلوب است. بدین‌ترتیب شما ضمن دستیابی به نتایج بسیار بهتر، استرس کمتری را نیز تجربه خواهید کرد.

  • در مسیر بازگشت به منزل موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی دارای فواید متعددی بوده و روشی موثر برای کاهش استرس به‌شمار می‌رود. به منظور مقابله با استرس ناشی از یک روز کاری طولانی می‌توانید در مسیر بازگشت از محیط کار به منزل موسیقی گوش کنید. بدین‌ترتیب آمادگی شما برای برقراری تعاملی صمیمی با اعضای خانواده افزایش خواهد یافت.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم