استراحت کردن چگونه بر سطح استرس انسان تاثیر می‌گذارند؟

0

بسیاری از افراد در زندگی خود از فرصت کافی برای استراحت برخوردار نیستند. در واقع بر اساس یک نظرسنجی اخیرا انجام شده حدودا نیمی از شرکت‌کنندگان فاقد تعطیلات سالیانه هستند. به‌عبارت دیگر تعطیلات برای بسیاری از افراد معنا و مفهومی ندارد. در عین‌حال بسیاری از افراد در ایام تعطیلات نیز دغدغه‌های شغلی خود را به‌همراه دارند و برای گریز از آن‌ها تلاش می‌کنند. رفتن به تعطیلات و فراغت از کار بنا بر دلایل متعددی ضروری است. در ادامه به بررسی مزایای استراحت در تعطیلات برای سلامت روانی انسان می‌پردازیم:

  • تقویت احساس خلاقیت

استراحت مناسب طی تعطیلات به انسان کمک می‌کند تا مجددا با خویشتن ارتباط برقرار نموده و به‌عنوان دستگاهی برای کشف استعدادهای خود عمل نماید. وقت‌گذرانی در تعطیلات به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید.

  • پیشگیری از فرسودگی شغلی

کارمندانی که برای استراحت خود به‌طور منظم وقت می‌گذارند؛ به‌مراتب کمتر از سایرین دچار فرسودگی شغلی می‌شوند. این افراد با خلاقیت بیش‌تر و بازدهی بالاتر در محیط کار حاضر شده و عملکرد آن‌ها نسبت به سایر همکاران خود با سطح استراحت محدود به‌مراتب مطلوب‌تر خواهد بود.

  • کمک به حفظ سلامت بدن

با شارژ منظم منابع مولد انرژی در بدن خود ضمن کمک به کاهش استرس می‌توانید سلامت عمومی جسمانی و روانی خود را حفظ نمایید.

  • ارتقاء احساس رفاه عمومی

نتایج یک پژوهش نشان داد که پس از یک دوره استراحت ۳ روزه، ناراحتی‌های جسمانی افراد، کیفیت خواب و خلق و خوی آن‌ها در مقایسه با دوران پیش از استراحت به میزان قابل‌توجهی بهبود یافت. این دستاوردها پس از مدت ۵ هفته کماکان پابرجا بودند. این وضعیت در افرادی که زمان بیشتری را برای استراحت خود اختصاص دادند و احساس رضایت بیشتری داشتند؛ مشهودتر بود.

  • کمک به تقویت روابط اجتماعی و خانوادگی

وقت‌گذرانی با عزیزان و لذت بردن از همنشینی با آن‌ها در حفظ استحکام روابط موثر بوده و به شما کمک می‌کند تا از اوقات مفرح لذت برده و استقامت خود در شرایط دشوار را افزایش دهید. در واقع نتایج پژوهش انجام شده توسط موسسه سلامت و خدمات بهداشتی آریزونا نشان داد که میزان رضایتمندی از ازدواج در میان زنانی که به استراحت در تعطیلات می‌پردازند؛ به‌مراتب بیشتر است.

  • کمک به ارتقاء عملکرد شغلی

همان‌طور که نویسندگان پژوهش فوق نشان دادند؛ مزایای روان‌شناختی ناشی از استراحت منظم موجب بهبود کیفیت زندگی شده و این پدیده نهایتا می‌تواند به ارتقاء بهره‌وری کارمندان در محیط اشتغال کمک کند.

  • کمک به درمان پیوسته و ماندگار استرس

انسان‌ها معمولا در ایام تعطیل دارای اوقات فراغت قابل‌توجهی هستند. تعطیلات با اوقات فراغت فراوان در کاهش استرس تاثیر شایان توجهی دارند و این پدیده ابدا مایه تعجب نیست. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که گذراندن تعطیلات مطلوب برای مدت حداقل ۵ هفته، روزهایی با استرس کمتر را در پی خواهد داشت. در واقع استراحت کردن طی تعطیلات به منزله هدیه‌ای است که به خود اعطاء نموده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید.

نکته آخر این‌که فاصله گرفتن از استرس روزمره زندگی به ما فرصت می‌دهد تا به بازنگری در زندگی خود پرداخته و برای مواجهه با سناریوهای پیش‌رو آمادگی لازم را پیدا کنیم. رفتن به تعطیلات برای تمامی افراد مقدور نیست؛ چرا که دریافت مرخصی چندهفته‌ای یا حتی چند روزه جهت رفتن به مسافرت برای تمامی افراد شاغل امکان‌پذیر نخواهد بود. در این‌حالت حتی یک استراحت کوتاه‌مدت نیز احتمالا مفید واقع خواهد شد.

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که تعطیلات طولانی پایان هفته برای مدت ۴ روز تاثیرات مثبتی بر احساس خوشبختی، میزان استقامت و استرس دریافتی تا سقف ۴۵ روز خواهد داشت. میزان کاهش استرس در افرادی که تعطیلات خود را در محیطی دور از منزل سپری می‌کنند؛ به‌مراتب بیشتر بود؛ اما افراد ساکن منزل نیز از مزایای مشابهی بهره‌مند شدند.

اشخاصی که برای رفتن به تعطیلات رسمی فاقد زمان و درآمد کافی هستند می‌توانند به‌دنبال یافتن سفرها و تفریحات ارزان‌قیمت و ایده‌های خلاقانه پیرامون یک استراحت کوتاه‌مدت باشند.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم