مثبت‌اندیشی به کاهش استرس انسان کمک می‌کند

0

آیا به دنبال یافتن روشی برای تجربه یک زندگی بدون استرس هستید؟ ذهنیت مثبت در خصوص رویدادهای روزمره زندگی به کاهش استرس انسان کمک می‌کند. تاکنون افراد مختلف احتمالا بارها به ما توصیه کرده‌اند که “مثبت‌اندیش باش” یا “به نیمه پر لیوان نگاه کن”. این اظهارات معمولا هنگام مطلوب نبودن اوضاع مطرح می‌شوند و تا حدودی نزدیک به واقعیت هستند. مثبت‌اندیشی به شما کمک می‌کند تا نسبت به وضعیت خود احساس بهتری داشته باشید و چشم‌انداز آینده خود را روشن‌تر ببینید.

در این میان تنها مشکل موجود این است که مثبت‌اندیشی همواره آسان نبوده و از نظر برخی افراد یک چالش بزرگ به‌شمار می‌رود. خبر خوش این‌که با کمی تلاش برای انحراف افکار منفی می‌توان به خوش‌بینی دست یافت.

نگرش‌های اشخاص خوش‌بین و بدبین

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که خوش‌بینی و چارچوب ذهنی مثبت مزایای فراوانی را به همراه دارند. افراد خوش‌بین از سلامتی مطلوب‌تر، روابط پایدارتر و خلاقیت بیش‌تری برخوردار بوده و در زندگی روزمره خود احتمالا استرس کمتری را تجربه می‌کنند. دلیل چنین پدیده‌ای این است که اشخاص خوش‌بین معمولا دارای قوه ریسک‌پذیری بالاتری هستند. همچنین این افراد در صورت شکست خوردن، عوامل خارجی را مقصر دانسته و با حفظ نظم فکری خود مجددا تلاش می‌کنند. فرد خوش‌بین به‌دلیل توان استقامتی بالاتر خود در آینده بیش از سایرین به موفقیت دست خواهد یافت. همچنین این اشخاص در برابر شکست‌ها به‌مراتب کمتر از دیگران ناراحت خواهند شد.

در مقابل اشخاص بدبین هنگام ناکام ماندن در کارها معمولا خود را سرزنش نموده و با هر تجربه منفی، تمایل آن‌ها برای تلاش مجدد کمرنگ‌تر می‌شود. به باور این افراد، رویدادهای مثبت زندگی دارای ماهیتی سطحی و مقطعی بوده و با آن‌ها هیچ‌گونه ارتباطی ندارند. همچنین اشخاص بدبین همواره منتظر وقوع بدترین سناریوها هستند. بدین‌ترتیب اشخاص خوش‌بین و بدبین به نگرش‌های خود جامه عمل می‌پوشانند.

برداشت انسان از وقایع منفی

با درک کیفیت نگرش اشخاص خوش‌بین و بدبین نسبت به شرایط حاکم بر زندگی می‌توان دریافت که خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی می‌تواند در کاهش علائم استرس تاثیرگذار باشد. در مقابل بدبینی و افکار منفی موجب تشدید نشانه‌های استرس می‌شوند. هنگامی‌که انسان به‌خاطر رویدادهای نامطلوب خود را مقصر نمی‌‌داند؛ میزان استرس‌زایی رویدادهای منفی کاهش یافته و احتمال بروز آن‌ها نیز به‌مراتب کمتر است. به‌طور مشابه هنگامی‌که فرد در رویدادهای مثبت زندگی خود را شریک دانسته و به نقش تعیین‌کننده خود در سرنوشت باور دارد؛ رویدادهای مثبت به‌مراتب شیرین‌تر می‌شوند. تفاوت‌های رفتاری موجب می‌شوند تا افراد خوش‌بین به‌صورت عادت‌وار به تفکرات مثبت خود جامه عمل پوشانده و به موفقیت‌های بیش‌تری دست یابند. این پدیده نهایتا می‌تواند به کاهش سطح استرس در زندگی انسان کمک نماید.

چگونه خوش‌بینی را فرا بگیریم؟

چگونه می‌توانیم از اطلاعات مطرح شده برای کاهش استرس خود بهره‌برداری نماییم؟ خوشبختانه خوش‌بینی قابل یادگیری است. با تمرین کردن می‌توان تفکرات و احساسات درونی خود و شیوه تفسیر وقایع پیرامون را تغییر داد. بدین منظور ابتدا بایستی در تست سنجش خوش‌بینی شرکت کنید. بدین‌ترتیب از خوش‌بینی یا بدبینی خود و شدت و ضعف آن مطلع خواهید شد. دلیل اهمیت چنین اقدامی این است که بسیاری از افراد بدبین تصور می‌کنند که خوش‌بین هستند. با این‌حال خوش‌بینی بر اساس معیارهای خاصی تعریف می‌شود. آگاهی از موقعیت خود در طیف خوش‌بینی و بدبینی می‌تواند به درک بهتر انسان از تغییرات ضروری کمک کند. تلاش کنید مثبت باشید. هنگامی‌که از نگرش خود نسبت به وقایع پیرامون مطلع شدید؛ با تلاشی آگاهانه می‌توانید دیدگاه خود در موقعیت‌های مختلف را اصلاح نمایید. اکنون زمان مناسبی برای انجام تمرینات مختلف مثبت‌اندیشی و یادگیری نحوه تبدیل شده به یک فرد خوش‌بین است. از تائیدات مثبت استفاده کنید. با به‌کارگیری منظم تائیدات مثبت می‌توانید شیوه تفکر خود را مجددا سازمان‌دهی نمایید. این رویکرد به خودکارسازی القای تفکرات مثبت کمک می‌کند. با مرور زمان و وقوع هر پیشامد جدید، نیاز انسان به تفکر آگاهانه به تدریج کمرنگ‌تر خواهد شد.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم