مکمل‌های ویتامینه چگونه به ترک آسان‌تر سیگار کمک می‌کنند؟

0

چنان‌چه پیش‌تر سیگاری بوده‌اید و اکنون تمامی تلاش خود را برای ترک سیگار متمرکز نموده‌اید؛ در این‌صورت احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید مصرف ویتامین‌ها به شما در ترک آسان‌تر سیگار کمک می‌کنند. شواهد محکمی وجود دارند که نقش مثبت و مستقیم مکمل‌های ویتامینی در ترک سیگار را موردتائید قرار می‌دهند. همچنین مزایای مرتبط با مصرف برخی مکمل‌های ویتامینه احتمالا شانس انسان در ترک موفقیت‌آمیز سیگار را افزایش می‌دهند.

دود سیگار حاوی ترکیبات سمی و مواد شیمیایی سرطان‌زا است که هنگام استعمال سیگار تقریبا کلیه اعضای داخلی بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این ترکیبات موجب رهاسازی مقادیر فراوانی از رادیکال‌های آزاد شده و نهایتا با کاهش ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در بدن، زمینه بروز آسیب‌های سلولی را فراهم می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که کیفیت تغذیه افراد سیگاری در مقایسه با سیگاری‌های سابق یا اشخاص غیرسیگاری به‌مراتب ضعیف‌تر است.

ویتامین‌هایی که هنگام ترک سیگار احتمالا دارای نقش حمایتی هستند

قبل از شروع مصرف مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف برخی داروها یا ابتلا به بعضی بیماری‌ها احتمالا بر نوع مکمل یا دوز مصرفی آن تاثیر می‌گذارد. پزشک بسته به وضعیت جسمانی شما اقدام به تجویز مکمل‌های مولتی ویتامین یا چندین مکمل ویتامینه به‌صورت مجزا خواهد کرد. در ادامه به معرفی برخی ویتامین‌های موثر جهت تسهیل فرآیند ترک سیگار می‌پردازیم:

  • مولتی ویتامین‌ها

سیگار کشیدن تبعات سختی را برای بدن به‌همراه دارد. اما همانند کلیه اشکال اعتیاد، انجام یک دوره بازیابی تغذیه‌ای به شما کمک می‌کند تا انرژی و سلامت خود را احیاء نمایید. لذا بایستی از وجود توازن مناسب میان مواد مغذی دریافتی مطمئن شوید. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات بهترین راهکار برای تقویت احساس نشاط در افراد است. مصرف این خوراکی‌ها موجب تقویت احساس سیری در اشخاص سیگاری می‌شود (که اغلب علائم گرسنگی را به هوس مصرف نیکوتین اشتباه می‌گیرند).

به‌کارگیری رژیم غذایی صحیح کار چندان آسانی نیست؛ بنابراین مصرف مولتی ویتامین روشی مناسب برای دریافت مواد غذایی ضروری در هر روز است. همچنین این مکمل‌ها در به حداقل رساندن احساس خستگی ناشی از کاهش سطح نیکوتین خون موثر هستند.

  • ویتامین B Complex

مصرف ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B1، ویتامین B12، ویتامین B6 و ویتامین B9 (فولات) برای حفظ سلامت پوست، مو، چشم و کبد بسیار حائز اهمیت است. برخی گزارشات مخابره شده نشان می‌دهند که مصرف این ویتامین‌ها به مهار هوس مصرف نیکوتین و وسوسه‌پذیری انسان کمک می‌کنند. اما صحت این ادعا تاکنون توسط هیچ پژوهشی به اثبات نرسیده است.

  • ویتامین B3 (نیاسین)

نیاسین به لحاظ ساختار شیمیایی تا حدودی مشابه نیکوتین بوده و در واقع به منظور جلوگیری از بروز سردرگمی میان این ۲ ماده نام آن از نیکوتین اسید به نیاسین تغییر یافته است. نقش کمکی نیاسین به افراد سیگاری در هیچ پژوهشی به اثبات نرسیده است؛ اما بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها نیاسین شدت وابستگی به نیکوتین را کاهش می‌دهد.

بر اساس نظریه مطرح شده در این زمینه، ویتامین به سایت‌های گیرنده نیاسین (که در افراد سیگاری با نیکوتین اشغال می‌شود) در مغز متصل می‌شود. این فرآیند مشابه همان روال اتصال موادمخدر به گیرنده‌های اندورفین موجود در مغز افراد معتاد خواهد بود. دوزهای بالای نیاسین می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی کبد و سایر بیماری‌های جسمی شود. بنابراین پیش از افزودن مکمل‌های ویتامینه به رژیم غذایی خود حتما بایستی با پزشک متخصص مشورت نمایید. با این‌حال همواره بایستی به‌خاطر داشته باشید که برای ترک سیگار هیچ راهکار یا داروی جادویی وجود ندارد.

منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم