با چگونگی انجام مدیتیشن موسیقی برای کاهش استرس آشنا شوید

0

موسیقی دارای مزایای شگفت‌انگیزی برای مدیریت استرس و ارتقاء سلامت عمومی بدن است. گوش دادن به موسیقی در دستیابی انسان به آرامش جسمانی بدون انجام تلاشی آگاهانه موثر بوده و استرس ذهنی وی را کاهش می‌دهد. همچنین موسیقی به تقویت روحیه، کاهش ریتم تنفس و ایجاد سایر تغییرات مرتبط با استرس کمک می‌کند.

مدیتیشن یکی از محبوب‌ترین راهبردهای مدیریت استرس به‌شمار می‌رود و مزایای فراوانی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌دنبال دارد. این تکنیک در کوتاه‌مدت موجب آرامش ذهن و بدن شده و در بلندمدت نیز میزان مقاومت انسان در برابر استرس را افزایش خواهد داد. تلفیق موسیقی با مدیتیشن موجب تعمیق تاثیرات مثبت هر ۲ آن‌ها شده و موجب کاهش هرچه بیش‌تر احساس استرس می‌شود. اجرای مدیتیشن موسیقی به جای تمرینات ساده موجب می‌شود تا افراد مبتدی یا کمال‌گرا به شیوه‌ای سریع‌تر و آسان‌تر استرس خود را مهار نمایند. مدیتیشن موسیقی روشی جهت کاهش استرس است و کلیه افراد با شرایط سنی و جسمانی مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. اجرای منظم تمرینات مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا استرس خود را با شیوه‌ای موثرتر مدیریت کنید.

اگرچه حداقل زمان مطلوب برای انجام مدیتیشن موسیقی حدودا ۲۰ دقیقه است؛ اما حتی گوش دادن به یک آهنگ چند دقیقه‌ای نیز می‌تواند در کاهش استرس و احیای انرژی از دست رفته موثر باشد.

دستورالعمل انجام مدیتیشن موسیقی

  • گونه‌ای از موسیقی که به تقویت آرامش شما کمک می‌کند را انتخاب کنید. در واقع بایستی به‌دنبال آهنگی باشید که گوش دادن به آن برایتان لذتبخش باشد. مثلا اگر به موسیقی کلاسیک علاقه‌ ندارید؛ آن‌را انتخاب نکنید. همچنین بایستی به‌دنبال آهنگ‌هایی باشید که ریتم کندتری داشته و ترجیحا بی‌کلام باشند. موسیقی باکلام احتمالا موجب حواس‌پرتی شده و ذهن آگاهانه شما را درگیر می‌کند (همان قسمتی که با استفاده از مدیتیشن موسیقی به‌دنبال مهار آن هستیم).
  • در یک موقعیت آسوده قرار بگیرید و استراحت کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بایستی پاهای خود را به فرم خاصی در کنار یکدیگر قرار داده و یا از کوسن مدیتیشن استفاده کنند. اما انجام این اقدامات هیچ ضرورتی ندارد. در واقع صرفا کافیست به شکلی بنشینید که با آن احساس راحتی می‌کنید. برخی افراد از دراز کشیدن امتناع می‌کنند؛ چرا که احساس خستگی موجب می‌شود تا آن‌ها با قرارگیری در این وضعیت به خواب بروند. شما می‌توانید موقعیت‌های مختلف را آزمایش نموده و وضعیت مطلوب خود را کشف کنید. پس از قرارگیری در موقعیت مطلوب، چشمان خود را بسته، عضلات بدن را شل کرده و از مسیر دیافراگم تنفس نمایید. اجازه دهید تا شانه‌ها، شکم و حتی عضلات صورت شما به آرامش برسند. تنفس‌ عمیق را از طریق بینی انجام داده و در عوض قفسه سینه، شکم خود را به آرامی منبسط نمایید. سپس از طریق دهان، فرآیند بازدم را انجام دهید.
  • تمرکز خود بر روی موسیقی را حفظ نمایید. چنان‌چه به موضوعات نامربوط یا متفرقه فکر می‌کنید؛ در این‌صورت به آرامی توجه خود را به لحظه حال، موسیقی در حال پخش و احساسات درونی بدنتان معطوف نمایید. سعی کنید موسیقی را با تمام وجود خود احساس کنید.
  • این تمرین را برای مدت چند دقیقه و تا پایان زمان جلسه تمرین ادامه دهید. هنگامی‌که افکار مزاحم به ذهن شما خطور می‌کنند؛ به آرامی آن‌ها را رها کرده و تمام توجه خود را روی صدای موسیقی و احساسات جسمانی خود متمرکز کنید. هدف از انجام چنین تمرینی این است که ندای درونی خود را خاموش کرده و صرفا در زمان حال سیر کنید. بنابراین با موسیقی همراه شده و خود را در آن غوطه‌ور نمایید. بدین‌ترتیب سریعا احساس آرامش بیش‌تری را تجربه خواهید کرد.

نکات کلیدی

  • ابتدا کار خود را با چند موسیقی کوتاه‌مدت آغاز نموده و سپس به‌تدریج طول دوره تمرین را افزایش دهید.
  • چنان‌چه موسیقی، افکار، خاطرات یا رویدادهای زیادی را در ذهن شما تداعی می‌کند؛ در این‌صورت به سراغ سایر اشکال موسیقی نظیر کلاسیک، جاز یا مدرن بروید. برخی اشکال موسیقی احتمالا احساس آرامش بیش‌تری را به مخاطب القاء خواهند کرد.
  • مدت تمرین را متناسب با طول دوره پخش آهنگ تنظیم کنید. بدین‌ترتیب پیرامون انجام تمرین بیش از حد هیچ‌گونه نگرانی نخواهید داشت.
  • چنان‌چه پیرامون موضوعات متفرقه بیش از اندازه فکر می‌کنید؛ در این‌صورت خود را سرزنش نکنید. چنین وضعیتی در افراد تازه‌کار کاملا طبیعی است. در عوض خود را تشویق نموده و به آرامی ذهنتان را به لحظه حال هدایت کنید.
منبع Verywellmind

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم