با اختلال پاگوفاگیا، علل و علائم آن آشنا شوید

0

 مصرف اجباری یخ و میل شدید به خوردن آن اصلی‌ترین علامت اختلال پاگوفاگیا به‌شمار می‌رود. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد پاگوفاگیا می‌شوند؛ اما این اختلال می‌تواند از کمبود مواد مغذی در بدن ناشی شود. بنابراین درمان کمبود مواد مغذی احتمالا علائم پاگوفاگیا را کاهش می‌دهد. پاگوفاگیا نوعی اختلال پیکا است. پیکا نیز گونه‌ای از اختلالات خوردن است که در آن افراد به‌طور مرتب آیتم‌های غیرغذایی مصرف می‌کنند. این آیتم غیر خوراکی در مبتلایان به پاگوفاگیا یخ نام دارد.

در ادامه به بررسی علائم پاگوفاگیا، علل و علائم احتمالی و روش‌های درمان این اختلال می‌پردازیم:

ویژگی اصلی پاگوفاگیا ولع داشتن در مصرف یخ است. فرد احتمالا تنها نوشیدنی‌های یخی مصرف کرده یا قطعه‌های یخ یا برفک فریزر را می‌خورد. این علائم احتمالا به مرور زمان وخیم‌تر می‌شوند. مطالعه موردی روی یک زن ۴۲ ساله دچار پاگوفاگیا نشان داد که او در ابتدا تنها چند قطعه یخ در روز مصرف می‌کرد؛ اما بعدها این تعداد به ۲۰ تا ۳۰ قطعه در روز هم رسید.

در برخی موارد پاگوفاگیا احتمالا ناشی از کمبود آهن و کلسیم است. کمبود این عناصر می‌تواند به علائم دیگری شامل موارد زیر منجر شود:

خستگی
پوست رنگ‌پریده
ناخن‌های شکننده
تورم زبان
درد قفسه سینه
اشکال در تمرکز
سرگیجه
ضعف
سردرد
دست و پاها سرد
بی‌حسی
گرفتگی عضلات

علل بروز پاگوفاگیا دقیقا مشخص نیست؛ اما محققان فرضیه‌های مختلفی را در این زمینه مطرح نموده‌اند. علل احتمالی شامل موارد زیر خواهند بود:

کمبود ریز مغذی

یکی از دلایل احتمالی پاگوفاگیا کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. در این شرایط بدن افراد فاقد آهن موردنیاز برای عملکرد صحیح است. محققان در جریان یک مطالعه با ۸۱ نفر از مبتلایان به کم‌خونی ناشی از فقر آهن در خصوص عادات غذایی مصاحبه کردند. آن‌ها دریافتند که ۱۶ درصد از افراد این گروه به پاگوفاگیا مبتلا هستند. همچنین کمبود سایر ریزمغذی‌ها مانند کلسیم می‌تواند به بیماری پاگوفاگیا یا گونه دیگری از اختلال پیکا منجر شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که کمبود ریز مغذی‌های خاص مانند آهن یا کلسیم موجب پیدایش تمایل خوردن اقلام غیر غذایی در افراد می‌شود. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا این نظریه می‌تواند علت بروز پاگوفاگیا را توضیح دهد؛ زیرا یخ حاوی ریزمغذی‌های بسیار کمی است.

یک نظریه دیگر احتمالا این است که جویدن یخ روشی برای کاهش تورم زبان است؛ مشکلی که یکی دیگر از علائم کم‌خونی ناشی از فقر آهن به‌شمار می‌رود.

اختلالات اشتها

یخ فاقد کالری است؛ اما برخی افراد دچار اختلال خوردن (به غیر از پاگوفاگیا) احتمالا از یخ به‌عنوان روشی برای کاهش احساس گرسنگی بدون افزایش کالری استفاده می‌کنند. چنین عادتی با گذشت زمان می‌تواند به پاگوفاگیا تبدیل شود.

سایر شرایط سلامت روان

 بیمار زن مورد اشاره در گزارش اعلام کرد که بیماری پاگوفاگیا وی زمانی شروع شده که پسر او امتحان مهمی را در پیش داشته است. داروهای ضد افسردگی علائم بیماری پاگوفاگیا در وی را تحت‌الشعاع قرار داده و این پدیده نشان می‌دهد که استرس و اضطراب مربوط به تحصیلات فرزند یکی از علل زمینه‌ساز این اختلال بوده است.       

سایر عوامل

برخی از محققان بر این باورند که پاگوفاگیا نتیجه عفونت باکتریایی یا تاثیرات ژنتیکی است؛ اما تائید این نظریه‌ها نیازمند انجام مطالعات بیش‌تر است. با توجه به نادر بودن این اختلال مطالعات کمی در رابطه با آن انجام شده است. لذا تعیین دلایل ابتلا به اختلالات پیکا و پاگوفاگیا نیازمند انجام مطالعات بیش‌تر است.

اصلی‌ترین ریسک فاکتور برای پاگوفاگیا کمبود مواد مغذی مانند آهن یا کلسیم است. سایر ریسک فاکتورها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

نارضایتی بدنی
اختلالات اضطرابی
تجربه قلدری یا تروما
سابقه خانوادگی در اختلالات خوردن خصوصا پیکا
عزت نفس کم
بارداری
• سابقه رژیم به‌خصوص رژیم‌های غذایی شدید

درمان پاگوفاگیا بسته به اینکه پزشکان بتوانند علت قابل تشخیصی برای بیماری پیدا کنند؛ متفاوت خواهد بود. اگر علت بیماری کم‌خونی ناشی از فقر آهن باشد؛ احتمالا با مکمل‌های آهن قابل درمان است. با افزایش سطح آهن در خون علائم پاگوفاگیا به‌تدریج ناپدید می‌شوند. درمان کمبود‌ سایر مواد مغذی نیز به درمان علائم پاگوفاگیا کمک می‌کند. به‌عنوان مثال مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند نواقص ناشی از کمبود کربنات‌کلسیم یا فسفات‌کلسیم را درمان کند.

تغییر در رژیم غذایی می‌تواند در رفع این نواقص موثر باشد. خوردن سبزیجات با برگ سبز بیش‌تر یا گوشت قرمز می‌تواند سطح آهن خون را افزایش دهد. محصولات لبنی و لوبیا منابع خوبی از کلسیم هستند. چنان‌چه مسائل بهداشت روان در شکل‌گیری پاگوفاگیا موثر باشند؛ در این‌صورت برای درمان آن می‌توان از رفتاردرمانی نیز استفاده کرد. همچنین مشاوره نیز می‌تواند در این زمینه به فرد بیمار کمک کند.

منبع MEDICALNEWSTODAY

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم