با ۶ روش مدیریت کم‌توجهی در کودکان آشنا شوید

0

امروزه مقوله توجه یکی از موضوعات کمتر شناخته شده در جهان به‌شمار می‌رودچالش‌های عدم تمرکز می‌توانند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارند؛ پدیده‌ای که مشخصا در خصوص کودکان و نوجوانان صادق است. متاسفانه افزایش سریع مشکلات کم‌توجهی باعث می‌شود تا بسیاری از جوانان در ساماندهی وظایف خود ناتوان شده و پروژه های محول شده را به موقع تکمیل نکنند. 

چنان‌چه کودک شما دارای یک یا چند مورد از علائم زیر است؛ در این‌صورت ابتلای وی به کم‌توجهی سناریویی محتمل خواهد بود:

تحریک‌پذیری
انعطاف‌پذیری
بی‌قراری
فراموشی
جلب توجه
طفره رفتن

اگرچه برای مقابله با کم‌توجهی روش‌های زیان‌بخش و ناکارآمد متعددی وجود دارد؛ اما در این مقاله پیرامون ۳ نمونه رایج از این روش‌ها صحبت می‌کنیم.

۳ روش ناسالم برای مقابله با موضوعات کم‌توجهی

  • بی‌خیالی نسبت به موضوع

عدم حل‌وفصل مشکلات کم‌توجهی احتمالا عواقب نگران‌کننده‌ای را در پی خواهد داشت. این مسائل با بروز مشکلات آکادمیک و کاهش احساس عزت نفس همراه هستند. ساده‌انگاری این مشکل باعث از بین رفتن آن نشده و احتمالا در طولانی‌مدت عوارض جدی را به‌دنبال خواهد داشت.

  • مصرف دارو (صرفا به‌دنبال حل مشکل کم‌توجهی از طریق مصرف دارو باشید)

عوامل مختلفی از جمله رژیم‌غذایی، سموم محیطی و فعالیت بدنی محدود می‌توانند موجب تشدید مشکلات کم‌توجهی شوند. استفاده از داروها برای درمان مشکلات کم‌توجهی راه‌حل چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا در بسیاری از موارد داروها فقط باعث تسکین موقتی می‌شوند و احتمالا در بلندمدت علائم کم‌توجهی را وخیم‌تر کنند. همچنین داروها دارای عوارض جانبی جدی هستند که احتمالا مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت.

  • انجام بیش‌از اندازه هر کار

پر کردن برنامه فرزندانتان با بسیاری از سرگرمی‌ها و تفریحات پراسترس‌ می‌تواند مشکل کم‌توجهی را تشدید کند. برنامه فرزندتان را ساده‌تر کنید و فقط فعالیت‌های مفیدی که فرزند شما از آن لذت می‌برد را در برنامه وی قرار دهید. اگر فرزند شما احساس کسالت می‌کند؛ در این‌صورت شما می‌توانید فعالیت‌هایی را به برنامه او اضافه کرده و احساس شادی را در وی احیاء نمایید.

۳ راه سالم برای مقابله با موضاعات کم‌توجهی

  • با ورزش کردن انرژی گرفته و به حل مشکلات کم‌توجهی کودک خود کمک کنید.

پمپاژ قلب باعث تسریع جریان خون در هر قسمت از بدن می‌شود. ورزش باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده‌‌های عصبی مغز از جمله دوپامین و سروتونین می‌شود که در حل مشکل کم‌توجهی موثر بوده و بیش‌فعالی را مهار می‌کند. تمریناتی از جمله رقصیدن، شنا، دویدن یا صرفا پیاده‌روی سریع که فرزند شما به آن‌ها علاقه دارد را انتخاب کنید. به‌طور کلی فعالیت‌های بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

نکته مهم: توصیه می‌شود کودکان روزانه حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنند.

  • غذاهای سالم بخورید


مصرف غذای سالم به مدیریت مشکلات کم‌توجهی و
ADHD کمک می‌کند. به گفته انجمن دیابت آمریکا رژیم‌غذایی پر‌قند، سموم دفع آفات و حاوی نمایه گلیسمی بالا موجب تشدید حواس‌پرتی و کاهش انرژی می‌شود. برای افرادی که با کم‌توجهی و کمبود تمرکز مبارزه می‌کنند چربی سالم، کربوهیدرات هوشمند( سبزیجات، میوه و سیب‌زمینی شیرین) فیبر بالا، پروتئین با کیفیت (ماهی، بوقلمون بدون پوست یا مرغ، لوبیا و آجیل خام) و رژیم غذایی با قند پایین می‌تواند بر بهبود عملکرد مغز تاثیرگذار باشد.

 نکته مهم: برای کمک به ثبات قند خون و حفظ تمرکز مهم است کودک شما همراه با هر وعده‌غذایی و میان وعده از مواد پروتئینی استفاده کند.

  • داشتن خواب با کیفیت


بسیاری از افراد دچار مشکل کم‌توجهی با خوابیدن و بیدار شدن مکرر در طول شب دچار مشکل هستند.
مشکلات خواب باعث کاهش سطح انرژی شده و می‌تواند در کار، مدرسه و روابط افراد اختلال ایجاد کند. ضروری است که برای داشتن یک برنامه منظم خواب به فرزندانتان کمک کنید. همچنین توصیه می‌شود تا کودکان در طول مدت شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.

نکته مفید: برای کمک به بهبود خواب کودک تلویزیون را خاموش کنید، بازی های ویدیویی را متوقف کنید و ۱-۲ ساعت قبل از خواب همه دستگاه‌های الکترونیکی را کنار بگذارید.

از آنجا که مشکلات کم‌توجهی ماهیت متفاوتی دارند؛ لذا مقابله با آن‌ها از طریق یک راه‌حل جامع امکان‌پذیر نیست. خبر خوب اینکه برای کمک به تمرکز و انرژی بهتر فرزندتان می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع مشکل کم‌توجهی کودک استفاده از مکمل‌های با کیفیت و سالم برای مغز است.

حمایت از کودکان دچار کم‌توجهی

حمایت از کودکان دچار کم‌توجهی ضمن اینکه به استراحت و آرامش بیش‌تر آن‌ها کمک کند؛ توجه کودک شما را نیز افزایش دهد. استفاده از مکمل‌های مفید به تقویت توجه، تمرکز، آرامش و کنترل کلی کودک کمک می‌کند. این مکمل‌ها همچنین باعث تقویت حافظه و یادگیری سالم در کودکان و بزرگسالان می‌شود. این فرمول شامل ۶ ماده مغذی جذاب و مورد توجه است:

کولین
منیزیم
فسفاتیدیل سرین(PS)
روی
ویتامین B6
Pycnogenol

منبع Brainmd

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم