افسردگی پس از زایمان چیست و چه علائمی دارد؟

0

افسردگی پس از زایمان (PPD) که تحت‌عنوان افسردگی پس از تولد نیز شناخته می‌شود؛ به عنوان یک اختلال افسردگی اساسی (MDD) در سال پس از زایمان رخ می‌دهد. در حالی که در این دوره نوسانات خلق‌وخو شامل گریستن، تحریک‌پذیری و اضطراب متداول است؛ اما می‌توان گفت که این علائم صرفا نشانه افسردگی پس از زایمان نیستند. در اکثر خانم‌ها این تغییرات خلق‌وخو بعد از ۲ هفته اصلاح می‌شوند. افسردگی پس از زایمان فراتر از این دوره ۲ هفته‌ای است و علائم آن از سایر اشکال افسردگی قابل تشخیص نیست. اگر بخواهیم تعریفی از افسردگی پس از زایمان داشته باشیم بایستی تاثیرات منفی آن بر عملکرد مادر از جمله حین مراقبت از کودک را بررسی نماییم.

آمار افسردگی پس از زایمان

تغییرات خلقی پس از زایمان (یا پس از تولد نوزاد) بسیار رایج هستند؛ اما در این میان یک مشکل بالقوه جدی وجود دارد. در حالی که برخی افراد علائم افسردگی را با ناراحتی ناشی از بیماری نوزاد اشتباه می‌گیرند؛ اما افسردگی پس از زایمان ۳ ماه بعد از تولد به شکل یک بیماری روانی تمام‌عیار ظاهر می‌شود. آمار فسردگی پس از زایمان شامل موارد زیر است:

۸۵ درصد از زنان بعد از زایمان تغییرات خلقی را تجربه می‌کنند.
حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شوند.
۱ تا ۲.۲ درصد از زنان پس از زایمان سایکوز یا روان‌پریشی که شکل شدید افسردگی پس از زایمان است را تجربه می‌کنند.
سالانه ۴۰۰۰۰۰ کودک از مادران مبتلا به افسردگی متولد می‌شوند.

 

علل افسردگی پس از زایمان

برای بروز افسردگی پس از زایمان هیچ علت خاصی وجود ندارد. با این‌حال تصور می‌شود که عوامل بیولوژیکی روانشناختی و محیطی در افسردگی پس از زایمان تاثیرگذار هستند. همچنین برخی از زنان به دلیل عوامل ژنیتیکی احتمالا در معرض افسردگی پس از زایمان قرار می‌گیرند.

پس از تولد فرزند به علت افت شدید سطح هورمون‌ها، تغییر در فشار خون، حجم خون و سوخت و ساز بدن تغییرات چشمگیری در بدن مادر ایجاد می‌شود. همه این عوامل به احساس افسردگی در مادر، خستگی و کند بودن او در انجام کارها دامن می‌زنند. سایر عوامل موثر در افسردگی پس از زایمان عبارتند از:

کمبود خواب و کسالت
اضطراب مراقبت از نوزاد؛ به خصوص تجربه بروز مشکل هنگام شیردهی به نوزاد
نگرانی از تغییرات بدنی
مشکلات در تنظیم سبک زندگی جدید
تغییر در وضعیت پویایی خانواده از جمله کودکان بزرگتر
نگرانی‌های مالی
عدم حمایت دیگران

 

اطلاعات مربوط به افسردگی پس از زایمان

با بیان دلایل افسردگی پس از زایمان مهم است بدانید که آیا شما یا دوست عزیزتان در معرض خطر هستید یا علائم این بیماری در شما بروز کرده است یا خیر. نه‌تنها زنان بلکه مردان نیز مستعد افسردگی پس از زایمان هستند و بیماری آن‌ها بایستی به‌ شکل مناسب تشخیص و درمان شود.

غربالگری برای PPD توسط پزشک معالج انجام می‌شود. اما برای تعیین ریسک بروز افسردگی پس از زایمان در افراد روش‌هایی وجود دارد. پس از تشخیص با توجه به وضعیت بیماری شما یک برنامه درمانی اجرا می‌شود. در نهایت این برنامه برای غلبه بر اختلال و کمک به زندگی سالم و شاد در کنار خانواده و دوستان از شما پشتیبانی می‌کند.

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان بسته به نیاز هر فرد متفاوت است. برخی از زنان مایل به شیر دادن به نوزاد خود هستند و بابت تاثیرات مصرف دارو و انتقال آن‌ها به نوزاد از طریق شیر مادر ابراز نگرانی می‌کنند. در زنان دیگر که دچار افسردگی و اضطراب شدید پس از زایمان هستند مصرف دارو ضروری است. درمان افسردگی پس از زایمان شامل موارد زیر است:

مشاوره: 
داشتن ارتباط با سایر مادران می‌تواند اضطراب برخورد با نوزاد را کاهش دهد. متخصصان شیردهی با آموزش مسائل مربوط به شیردهی و خانواده درمانی می‌توانند در ایجاد یک سبک زندگی جدید به بیمار کمک کنند.
داروهای ضد افسردگی:
مانند سایر اختلالات افسردگی این بار نیز داروهای ضد افسردگی جزو روش‌های درمانی رایج به‌شمار می‌روند. برای درمان می‌توان از داروهای ضد افسردگی مختلفی استفاده کرد که برخی از آن‌ها برای کودک کمی خطرساز هستند.
هورمون درمانی:
تجویز موقت برخی مکمل‌ها برای جبران هورمون‌هایی که پس از زایمان کاهش یافته‌اند نیز احتمالا علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. مخاطرات این نوع درمان ناشناخته بوده و کشف آن‌ها مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است.  
در موارد بسیار شدید افسردگی پس از زایمان، روان‌پریشی یا سایکوز احتمالا از داروهای تهاجمی‌تر استفاده شود. این درمان‌ها اغلب بر روی بیمار بستری شده در بیمارستان انجام می‌شوند.
منبع Healthyplace

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم