با اختلال پیکا و علل و علائم آن آشنا شوید

0

چنان‌چه فردی به خوردن مواد غیرغذایی مانند شن یا براده‌های ‌های رنگی تمایل زیادی نشان می‌دهد؛ در این‌صورت وی احتمالا به بیماری پیکا مبتلا شده است. اکثر دانشمندان بیماری پیکا را به‌عنوان نوعی اختلال خوردن طبقه‌بندی می‌کنند. احتمالا برخی خانم‌ها در دوران بارداری به پیکا مبتلا می‌شوند.

مبتلایان به پیکا برای مصرف طیف وسیعی از مواد غیر‌غذایی تمایل شدید دارند. بسیاری از آن‌ها یک نوع خاص از مواد غیر‌غذایی را مصرف می‌کنند. مواد غیرغذایی که این افراد به‌طور متداول هوس می‌کنند شامل موارد زیر است:

قطعات یخ
خاک
خشت
مو
چوب کبریت سوخته
گچ
صابون
سکه

پیکا چیست؟

در حال حاضر برای طبقه‌بندی این اختلال هیچ روشی وجود ندارد؛ اگرچه متخصصان بهداشت و روان بایستی طیف وسیعی از شرایط مختلف از جمله وضعیت سلامت روان را مورد ارزیابی قرار دهند. با این‌حال آن‌ها برای تعیین علت احتمالی بروز پیکا تلاش می‌کنند. پیکا غالبا در افرادی که حائز شرایط سلامت روانی هستند ظاهر می‌شود؛ اما همه افراد مبتلا به پیکا از سلامت روانی برخوردار نیستند. پیکا در کودکان و زنان باردار رایج‌تر است. با این‌حال تخمین تعداد افراد مبتلا به پیکا دشوار است؛ زیرا آن‌ها احتمالا از بیماری خود چیزی بازگو نمی‌کنند. همچنین کودکان مبتلا به پیکا احتمالا این رفتار خود را از والدین و مراقبان خود پنهان می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که برخی از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به پیکا عبارتند از:

• مبتلایان به اوتیسم
افراد دچار سایر اختلالات تکاملی
زنان باردار
مردم ساکن کشورهایی که خوردن خاک در آن‌ها رایج است.

 

علائم

از جمله علائم اصلی بیماری پیکا خوردن مواد غیرغذایی است. بیماری پیکا با رفتارهای عادی نوزادان و خردسالانی که اشیا را در دهان خود قرار می‌دهند متفاوت است. مبتلایان به پیکا همواره به خوردن مواد غیرغذایی پافشاری می‌کنند.

طیف گسترده‌ای از علائم افراد مبتلا به پیکا عبارتند از:

دندان‌های شکسته یا آسیب‌دیده
دل‌درد
پیدایش خون در مدفوع
مسمومیت با سرب

برخی از افراد مبتلا به پیکا از کمبود موادمغذی در بدن خود رنج می‌برند. به‌عنوان مثال برخی افراد مبتلا به پیکا احتمالا دچار کمبود آهن، هماتوکریت یا هموگلوبین هستند. برخی متخصصان بر این باورند که پیکا به‌عنوان یک روش بدنی برای جایگزینی مواد از دست رفته عمل می‌کند.

علل و دلایل

شایع‌ترین علل ابتلا به پیکا شامل موارد زیر است:

بارداری
• اختلالات رشدی مانند اوتیسم یا ناتوانی ذهنی
• اختلال بهداشت روان مانند اسکیزوفرنی
هنجارهای فرهنگی که برخی از مواد غیرخوراکی را مقدس یا دارای خاصیت درمانی می‌دانند.
سوء تغذیه به ویژه کم‌خونی فقر آهن

 

درمان

خوردن مواد غیرغذایی می‌تواند مشکلاتی نظیر درد معده و شکستگی دندان‌ها را به‌دنبال داشته باشد. درمان پیکا به‌طور معمول ابتدا با پرداختن به این قبیل مشکلات شروع می‌شود. در برخی افراد مبتلا به پیکا علائم مسمومیت با سرب و عفونت کاملا مشهود است. درمان‌های احتمالی در این‌حالت شامل آنتی‌بیوتیک یا حتی جراحی خواهد بود. 

برای درمان پیکا در ابتدا پزشک بایستی علت تمایل فرد به خوردن مواد غیرغذایی تشخیص دهد. این فرآیند معمولا شامل ارزیابی سابقه پزشکی بیمار برای درک علائم یا ریسک‌ فاکتورها است. پزشکان برای بررسی کمبودهای غذایی احتمالا از نتایج آزمایش خون استفاده می‌کنند. پزشک احتمالا بایستی به این موارد توجه کند:

رفتارهای حسی مانند جویدن مواد غیرغذایی
• درک فرد نسبت به ماهیت غیرخوراکی مواد مصرفی
• اعتقادات فرهنگی پیرامون اقلام غیرغذایی

پرداختن به این مسائل احتمالا به کاهش هوس‌های فرد کمک می‌کند.

برخی از گزینه‌های درمانی پیکا شامل موارد زیر است:

درمان حرفه‌ای
حمایت حسی مانند: تهیه یک خوراکی سالم برای جویدن
• استفاده از دارو برای درمان اختلالات اساسی سلامت روان
• رفع کمبود مواردمغذی با مکمل‌ها، تغییر رژیم غذایی یا هر ۲ عامل
در زنان باردار بیماری پیکا احتمالا پس از زایمان بدون درمان از بین می‌رود. اگر مواد غیرغذایی نسبتا بی‌ضرر باشند (مانند زمانی که فرد مایل به خوردن یخ است)؛ در این‌صورت بعضا می‌توان آغاز فرآیند درمان را برای مدتی به تعویق انداخت.

عوارض

برخی از اشکال پیکا مانند خوردن یخ (هنگامی که رژیم غذایی کلی نسبتا نرمال باشد) ریسک‌ کمی برای سلامتی دارند. با این‌حال انواع دیگر پیکا می‌توانند زندگی انسان را تهدید نمایند. به‌عنوان مثال هوس خوردن براده‌های رنگی بسیار خطرناک است؛ به ویژه هنگامی که تراشه‌های رنگی متعلق به ساختمان‌های قدیمی‌تر باشند. این ترکیبات احتمالا حاوی سرب فراوان هستند.

برخی از عوارض احتمالی پیکا شامل موارد زیر است:

خفگی
مسمومیت
آسیب رسیدن به مغز به دلیل خوردن سرب یا سایر مواد مضر
شکستن دندان‌ها
ایجاد زخم
آسیب به دستگاه گوارش مانند صدمه رساندن به گلو.
مشکلات گوارشی مانند خون‌ریزی هنگام دفع مدفوع، یبوست یا اسهال.
منبع Medicalnewstoday

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم