ماساژ درمانی: یکی از روش‌های موثر برای درمان افسردگی

0

در طول ماساژ درمانی شخص درمانگر عضلات و بافت‌هاب نرم بدن شما را به آرامی ماساژ می‌دهد. این کار با هدف تقویت عملکرد عضلات و ایجاد آرامش در آن‌ها انجام می‌شود.

استفاده از ماساژ درمانی در چین دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله است. برخی پزشکان معتقدند که این تکنیک به کاهش احساس افسردگی در انسان کمک می‌کند. به باور آن‌ها ماساژ دادن بدن موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که در ایجاد احساس ارتباط عاطفی موثر هستند. ماساژ احتمالا به آرامش ذهن، بهبود روحیه و تسکین دردهای جسمی کمک می‌کند.

اگرچه اثبات خواص ماساژ درمانی مستلزم انجام تحقیقات بیش‌تر است؛ اما دانشمندان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند ماساژ درمانی در ارتقاء سلامت روانی انسان موثر است. آزمایشات بالینی نشان می‌دهند که ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین افسردگی کمک کند. همچنین این تکنیک می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

ماساژ درمانی چگونه می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند؟

هنگامی که عضلات و بافت‌های همبند بدن سفت و منقبض می‌شوند؛ انسان دچار احساس درد شده و حرکات بدنی وی محدود می‌شود.  ماساژ درمانی به کاهش تنش در بافت‌های عضلانی و همبند کمک می‌کند. همچنین ماساژ موجب افزایش جریان خون در بافت‌ها و ایجاد احساس آرامش در انسان می‌شود.

ماساژ درمانی احتمالا بیماری افسردگی را درمان نخواهد کرد؛ اما به تسکین علائم جسمانی مرتبط با آن کمک می‌کند. به‌عنوان مثال ماساژ موجب کاهش سستی و درد در ناحیه کمر، مفاصل و عضلات شده و به رفع خستگی و حل مشکلات خواب کمک می‌کند.

مولفه‌های ساختاری ماساژ درمانی

حین فرآیند ماساژ درمانی شخص درمانگر عضلات بدن شما را مالش، کشش و فشار می‌دهد. برخی اشکال ماساژ از روی لباس انجام می‌شوند و برخی دیگر مستلزم تماس مستقیم با پوست بدن و استفاده از روغن‌های معطر هستند. سایر روش‌های درمانی نیز شامل طب سوزنی، استفاده از سنگ‌های گرم و حرکات پیچشی هستند.

رایج‌ترین اشکال ماساژ در جهان شامل موارد زیر است:

  • ماساژ سوئدی: در این روش معمول درمانگر فرآیند ورز دادن و حرکات دایروی‌شکل را به آرامی روی عضلات اجرا خواهد کرد.
  • ماساژ صندلی: در این روش شما بر روی یک صندلی مخصوص نشسته و به سمت یک تکیه‌گاه در قسمت جلویی صندلی خم می‌شوید. این حرکت مقدمه مناسبی برای ماساژ است؛ زیرا جلسات درمانی معمولا کوتاه بوده و نیازی به خارج کردن لباس از بدن نیست.
  • ماساژ بافتی عمیق: درمانگر به منظور معالجه گرفتگی عضلات در اثر استرس یا سایر مشکلات از این روش بهره خواهد برد. در این‌حالت پزشک بر روی عضلات نزدیک به استخوان‌ها و همچنین بافت‌های همبند آن‌ها تمرکز خواهد کرد.
  • شیاتسو: در این روش درمانگر روی نقاط خاصی از بدن فشار بسیار زیادی را وارد می‌کند. این روش شباهت بسیار زیادی به طب سوزنی داشته و میزان فشار وارد شده طی آن نسبت به سایر روش‌های ماساژ بیش‌تر است. با این‌حال پس از اجرای این ماساژ انقباضات عضلانی به ندرت بروز پیدا می‌کنند.
  • رفلکسولوژی: در این نوع از ماساژ درمانگر به مناطقی از پاهای شما فشار وارد می‌کند که تصور می‌شود با سایر سیستم‌ها و اندام‌های بدن شما مرتبط است.
  • ماساژ همراه با رایحه درمانی: در این روش درمانگر فرآیند ماساژ را با ترکیب روغن‌های معطر انجام می‌دهد. این شیوه از ماساژ به کاهش استرس و افزایش انرژی شما کمک می‌کند.
  • ماساژ با سنگ داغ: در این روش درمانگر به منظور شل کردن عضلات بدن، سنگ‌های صاف و گرم را روی بدن شما قرار می‌دهد. همچنین آن‌ها برای از بین بردن تنش عضلانی به سنگ‌ها فشار وارد می‌کنند.

محاسن ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در صورتی‌که توسط متخصصان آموزش‌دیده انجام شود؛ عموما برای اکثر افراد بی‌خطر است و محاسن آن سریعا آشکار خواهد شد. پزشکان احتمالا در آغاز کار از روش‌های درمانی معمول‌تر برای افسردگی نظیر روان درمانی یا تجویز دارو بهره خواهند برد.

محدودیت‌های ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به نوبه خود موجب رهایی طولانی‌مدت از افسردگی نخواهد شد. همچنین ماساژ درمانی علائم شیمیایی و روانی ناشی از افسردگی را به‌صورت دائمی درمان نخواهد کرد. لذا این روش نبایستی به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های درمانی متداول مدنظر قرار گیرد.

به عقیده پزشکان ماساژ درمانی با از بین بردن تنش عضلانی و بهبود سلامت جسمی می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. در واقع ماساژ در تقویت رابطه میان بدن و ذهن انسان موثر است. نهایتا پزشکان بسته به شرایط بیمار احتمالا تکنیک‌های روان‌ درمانی، ماساژ درمانی و تجویز دارو را به‌کار خواهند بست.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم