میان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و ابتلا به افسردگی چه رابطه‌ای وجود دارد؟

0

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ حدودا ۳۰ درصد از مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) به درجات مختلفی از افسردگی دچار می‌شوند. بعلاوه افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در مبتلایان به IBS محسوب می‌شود. همچنین این پژوهش نشان داد که اختلال اضطراب عمومی (GAD) که با احساس نگرانی مداوم و بیش از اندازه تشخیص داده می‌شود؛ حدودا ۱۵ درصد از مبتلایان به IBS را درگیر می‌کند.

افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی نوعی اختلال خلقی شایع و البته جدی است که ضمن ایجاد احساسات منفی مداوم بر نحوه تفکر، احساس و مدیریت فعالیت‌های روزمره تاثیر منفی می‌گذارد. روانپزشک یا روانشناس به منظور درمان علائم افسردگی در بیماران احتمالا اقدام به تجویز برخی داروها نظیر مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و داروهای ضد افسردگی ۳ حلقه‌ای (TCA)، استفاده از روان درمانی یا تحریک مغز از طریق شوک الکتریکی خواهد کرد.

IBS و افسردگی

به گفته انستیتوی ملی بهداشت روان، افسردگی احتمالا همراه با سایر بیماری‌های جدی بروز یافته و موجب تشدید آن‌ها می‌شود. البته این رابطه متقابل بوده و وخامت بسیاری از بیماری‌ها نیز نهایتا موجب افسردگی انسان خواهد شد.

  • IBS و شروع افسردگی

نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۰۹ نشان داد که تبعات ابتلا به IBS فراتر از علائم جسمی بوده و این شرایط بر افکار، احساسات و رفتارهای روزمره بیماران نیز تاثیر می‌گذارد. به گفته محققان عدم اطمینان‌پذیری، رفتار غیرقابل پیش‌بینی با از دست دادن آزادی عمل، سرزنش کردن خود و احساس ترس، شرم یا خجالت از شایع‌ترین علائم غیرجسمانی در این بیماران به‌شمار می‌روند.

  • افسردگی و بروز IBS

نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که وجود برخی عوامل روانی یا اجتماعی در افراد می‌تواند موجب ابتلای آن‌ها به سندرم روده تحریک‌پذیر شود. این عوامل بر عملکرد سیستم گوارش، درک علائم و نهایتا برداشت انسان از امور تاثیرگذار هستند. محققان ضمن مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ به شواهد متعددی دال بر وجود رابطه ۲ طرفه میان روده و مغز در مبتلایان به IBS دست یافتند.

درمان افسردگی و IBS

درمان سندرم روده تحریک‌پذیر احتمالا به کنترل یا کاهش علائم افسردگی در بیماران کمک خواهد کرد. همچنین درمان افسردگی نیز می‌تواند در بهبود علائم IBS موثر باشد. با این‌حال پیش از مصرف هرگونه دارو حتما بایستی با پزشک متخصص مشورت کرد.

داروهای ضد افسردگی ۳ حلقه‌ای ضمن کمک به درمان علائم افسردگی در مهار فعالیت نورون‌های کنترل‌کننده روده نیز موثر هستند. این داروها احتمالا دردهای ناحیه شکم و اسهال را تسکین می‌دهند. در این راستا پزشک احتمالا داروهایی نظیر دسیپرامین (نورپرین)، ایمی‌پرامین (توفرانیل) و نورتریپتیلین (پاملور) را تجویز خواهد کرد. همچنین SSRI خانواده دیگری از داروهای درمان‌کننده افسردگی به‌شمار می‌روند. این داروها نیز احتمالا به کاهش علائم IBS، دردهای ناحیه شکم و یبوست کمک می‌کنند. در این‌حالت پزشک احتمالا داروهایی نظیر فلوکسیتین (با اسامی تجاری پروزاک یا سارافم) و پاروکسیتین (با نام تجاری پاکسیل) را تجویز می‌کند.

کلام نهایی

بروز همزمان سندرم روده تحریک‌پذیر و اختلال افسردگی پدیده‌ای نسبتا شایع است. چنان‌چه تصور می‌کنید که دچار افسردگی هستید؛ در این‌صورت با یک پزشک معتمد مشورت نمایید. پزشک به منظور رد سایر بیماری‌ها با علائم مشابه احتمالا آزمایشات تشخیصی متنوعی را تجویز خواهد کرد. همچنین در صورت تشخیص افسردگی شما به یک روانپزشک معرفی خواهید شد.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم