استفاده از هیپنوتیزم به درمان اضطراب کمک می‌کند

0

اختلالات اضطراب هر ساله ۴۰ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این پدیده اضطراب را به شایع‌ترین بیماری روحی در ایالات‌متحده تبدیل می‌کند. به منظور درمان اختلالات اضطرابی روش‌های شناخته شده متعددی نظیر درمان شناختی رفتاری، درمان از طریق مواجهه و تجویز دارو وجود دارند؛ اما برخی افراد ترجیح می‌دهند اضطراب خود را با کمک روش‌های درمانی جایگزین مانند هیپنوتیزم درمان کنند.

هیپنوتیزم درمانی چیست؟

برخلاف آنچه کا تاکنون بارها در فیلم‌ها مشاهده کرده‌اید؛ هیپنوتیزم فرآیندی فراتر از گذار به حالت آرامش پس از خیره شدن به چشمان فرد دیگر است. فرآیند طی شده در طول یک جلسه هیپنوتیزم به شما کمک می‌کند تا به آرامش و تمرکز برسید. این حالت شبیه خواب است؛ اما ذهن شما بسیار متمرکز بوده و می‌تواند به موارد درخواستی پاسخ دهد.


به عقیده پزشکان در این حالت آرامش انسان غالبا مایل است تا بر ضمیر ناخودآگاه خود تمرکز کند. با این‌کار می‌توان برخی موضوعات عمیق‌تری که فرد با آن‌ها سروکار دارد را کشف کرد. از جلسات هیپنوتیزم درمانی می‌توان برای اهداف زیر استفاده کرد:

  • کشف خاطرات سرکوب شده مانند سوء استفاده
  • ایجاد تمایل نسبت به عادات سالم که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود
  • کمک به آرامش و برنامه‌ریزی مجدد مغز فرد دچار اضطراب

پزشک یا درمانگر برای کمک به هدایت روند هیپنوتیزم در محل حضور دارد و آنها به‌دنبال کنترل افکار و ذهن شما نیستند.

مزایای استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای معالجه اضطراب

اگرچه هیپنوتیزم درمانی به اندازه روان‌درمانی و دارو برای درمان اضطراب شناخته نشده است؛ اما اکنون چند سالی است که محققان و دانشمندان در حال مطالعه تأثیرات هیپنوتیزم بر اختلالات بهداشت روان مانند اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی هستند. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ محققان اقدام به تهیه تصاویر اسکن از مغز افراد شرکت‌کننده در دوره هیپنوتیزم هدایت شده کردند. آن‌ها دریافتند که تغییرات ایجاد شده در مغز پس از هیپنوتیزم به تقویت قوه توجه و تمرکز، افزایش توانایی کنترل جسمی و عاطفی و کاهش خودآگاهی کمک می‌کند.

چگونگی استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای درمان اضطراب

تصور کنید که از پرواز کردن با هواپیما واهمه دارید. درمانگر در طول یک جلسه هیپنوتیزم درمانی می‌تواند راهکاری تحت‌عنوان “پیشنهاد پس از هیپنوتیزم” را به شما ارائه بدهد؛ این در حالیست که شما در حالت چرت زدن به سر می‌برید. در این حالت رویایی، ذهن برای پذیرش پیشنهادات بیش‌تر مهیا می‌شود؛ پدیده‌ای که به درمانگر اجازه می‌دهد تا به شما پیشنهاد کند که در نوبت بعدی حضور در هواپیما به راحتی اعتماد به نفس خود را حفظ نمایید. در چنین شرایطی با وجود احساس آرامش در شما از تشدید علائم اضطرابی مانند احساس عذاب قریب‌الوقوع، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، تنش عضلانی، تحریک‌پذیری و اسپاسم‌های عصبی معده جلوگیری خواهد شد. البته هیپنوتیزم درمانی بایستی به‌عنوان یک راهکار مکمل برای درمان شناختی رفتاری استفاده شود.

با این‌حال چنان‌چه برای درمان اضطراب خود صرفا از هیپنوتیزم استفاده می‌کنید؛ در این‌صورت تکنیک فوق احتمالا تاثیراتی مشابه با مدیتیشن را به‌همراه خواهد داشت. هیپنوتیزم به شما کمک می‌کند تا دقیقاً همانند مدیتیشن در حالت آرامش قرار بگیرید. سپس می‌توانید از این حالت برای رفع احساس اضطراب یا ترس استفاده کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید احساس ترس خود از پرواز را درمان کنید؛ در این‌صورت خود را در موقعیتی تجسم کنید که برای نخستین بار دچار ترس از پرواز شدید. در این‌حالت می‌توان از تکنیکی موسوم به هیپنوپرواکتیو استفاده کنید؛ جایی که اتفاقات گذشته خود را همان‌طور که دوست دارید؛ تجسم کرده و سپس خود را در آینده می‌بینید. بدین‌ترتیب هنگام حضور در هواپیما احساس آرامش خواهید کرد.

نکات مهم پیش از انجام هیپنوتیزم درمانی

تا زمانی که برای انجام هیپنوتیزم درمانی به یک متخصص بهداشت روان مجاز، باتجربه و آموزش‌دیده در زمینه هیپنوتیزم مراجعه کنید؛ استفاده از این روش برای درمان اضطراب بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شود.

صلاحیت پزشک نخستین موضوع حائزاهمیت هنگام انتخاب هیپنوتیزور به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی یک برنامه درمانی جامع و موثر بایستی شامل چندین رویکرد مختلف باشد و هیپنوتیزم درمانی تنها یکی از ابزارهای بالینی موثر برای کمک به درمان اضطراب محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال چنان‌چه یک هیپنوتیزور هنگام انجام هیپنوتیزم موفق به کشف تروما شود؛ در این‌صورت بایستی از نحوه درمان آن آگاه باشد. به عبارت دیگر وجود تخصص برای تشخیص و درمان اختلالات روانی از جمله مولفه‌های اصلی موفقیت هیپنوتیزم درمانی به‌شمار می‌رود.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم