ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ریسک زایمان زودرس را افزایش می‌دهد

0

گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که بیماری COVID 19 با زایمان زودرس در زنان باردار ارتباط دارد. بر اساس یافته‌های این پژوهش زنان باردار مبتلا به این بیماری در مقایسه با جمعیت عمومی ۲۵ درصد بیش‌تر در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند. همچنین به‌نظر می‌رسد که این خطر در زنان دارای علائم بیماری حدودا ۳ برابر بیش‌تر است.

محققان همچنین به بررسی ریسک سقط جنین و مرده‌زایی پرداخته و دریافتند که ریسک سقط جنین در زنان مبتلا به COVID-19 احتمالاً کمتر از حد واقعی برآورد شده است. یک مطالعه معتبر که در ماه ژوئیه منتشر شد؛ نشان داد که نرخ کلی مرده‌زایی در دوران شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. این پدیده احتمالاً از اجتناب افراد باردار برای مراجعه به بیمارستان (به‌ خاطر ترس از شیوع COVID-19) و کمبود امکانات بهداشتی ناشی شده است. تائید و درک بهتر تأثیر COVID-19 بر زنان باردار مستلزم انجام تحقیقات بیش‌تر است؛ اما کارشناسان احتمال می‌دهند که عوارض این بیماری پیامدهای گسترده‌ای را برای خانم‌های باردار در پی خواهند داشت.

دکتر برایان اوشیرو؛ متخصص بهداشت مادر و جنین می‌گوید: “کلیه بیماری‌های سیستمیک به ویژه بیماری همراه با ذات‌الریه، التهاب سیستمیک، استرس کمبود اکسیژن و تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن بر گردش خون رحم فشار زیادی را وارد نموده و متابولیسم جنین را افزایش می‌دهد. این استرس می‌تواند برای شکست خوردن فرآیند بارداری کافی باشد.”

بیماری کووید ۱۹ در برخی زنان باردار عوارضی را ایجاد می‌کند

محققان به منظور درک هرچه بهتر تأثیرات COVID 19 بر بارداری به بررسی ۶۰۰ زن باردار مبتلا به کووید ۱۹ و بستری شده در بیمارستان‌ها پرداختند. حدودا ۲۰ درصد این افراد دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای (معمولاً آسم و فشار خون بالا) بودند. نرخ بستری شدن زنان باردار اسپانیایی‌تبار و سیاه‌پوست نیز بیش‌تر بود؛ پدیده‌ای که نشان‌دهنده توزیع نامتناسب بیماری در این جوامع است.

بالغ بر نیمی از زنان (۵۵ درصد) فاقد علامت بودند. حدود ۱۶ درصد در بخش مراقبت ویژه (ICU) بستری شدند و ۸ درصد نیازمند تهویه مکانیکی بودند. ۱ درصد بیماران (۲ زن دارای علامت بیماری) نیز فوت کردند. ۲ درصد بیماران اعم از افراد دارای علامت و بدون علامت سقط جنین را تجربه کردند. از ۴۴۵ مورد موالید زنده مورد بررسی در طول مطالعه ۱۲.۶ درصد آن‌ها مربوط به زایمان زودرس بودند که در مقایسه با نرخ زایمان زودرس گزارش شده در جمعیت عمومی حدودا ۲۵ درصد بیش‌تر است.

خطر زایمان زودرس در زنان باردار دارای علائم COVID-19 تقریبا ۳ برابر بیش‌تر به‌نظر می‌رسد.

دکتر کاترین کمپبل؛ متخصص زنان و زایمان گفت: “این اطلاعات یافته‌های پیشین ما را تائید می‌کنند. عفونت در دوران بارداری خطر ابتلا به عوارض بارداری و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.” محققان امیدوارند که این یافته‌ها باعث افزایش آگاهی در مورد عوارض بیماری کووید ۱۹ برای زنان باردار شده و جهت پیش‌بینی اقدامات ایمنی بیش‌تر برای محافظت از بارداران و نوزادان به پزشکان کمک کند.

COVID-19 چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

پزشکان هنوز در تلاشند تا تاثیرات COVID-19 بر بدن افراد باردار را درک نمایند. اما کارشناسان معتقدند که التهاب ناشی از این بیماری باعث ایجاد عوارض در بارداری می‌شود. مطالعات گذشته نشان می‌دهند که ویروس کرونا در رحم از مادر به جنین منتقل نمی‌شود. پاسخ ایمنی بدن به ویروس‌ها غالبا باعث بروز التهابات گسترده در بدن می‌شود و التهاب مشخصا یک عامل خطرزا برای زایمان زودرس و سقط جنین به‌شمار می‌رود. بنابراین با ابتلای مادر به COVID-19 مبارزه بدن وی با عفونت آغاز شده و موجب بروز التهاب می‌شود. چنین وضعیتی به یک عامل خطرزا برای زایمان زودرس تبدیل خواهد شد.”

همچنین مراقبت از افراد باردار مبتلا به COVID-19 چالش‌های شدیدی را به‌دنبال دارد. اکثر افراد باردار مبتلا به COVID-19 از بیماری خود بهبود یافته و قادر به انجام زایمان خواهند بود؛ اما برخی از آن‌ها احتمالا نیازمند حمایت پزشکی بیش‌تر هستند. در برخی عفونت‌ها خصوصا اگر مادر در تنفس یا حفظ علائم حیاتی طبیعی مشکل داشته باشد؛ احتمالا حیات جنین به خطر می‌افتد. بنابراین زایمان به‌عنوان یک اقدام نجات‌بخش انجام می‌شود.

بسیاری از افراد باردار بدون علامت خواهند بود

بسیاری از افراد باردار و مبتلا به COVID 19 فاقد علامت هستند.

دکتر اوشیرو که نزدیک به ۴۰ زن باردار مبتلا به COVID-19 را ویزیت کرده؛ خاطرنشان می‌کند که اکثر آن‌ها فاقد علامت بودند. ۲ نفر به‌دلیل ذات‌الریه در بیمارستان بستری شدند و ۱ نفر هم در شرایط بحرانی در ICU بستری شد. مرده زایی یا زایمان زودرس در هیچ‌کدام از افراد این گروه مشاهده نشد. بنابراین درصد کمی از مردم به بیماری شدید کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و اکثر آن‌ها بدون وجود مشکلات حاد بهبود پیدا می‌کنند. اکثر زنان بارداری که به COVID-19 آلوده می‌شوند؛ احتمالاً دچار عفونت خفیف یا بدون علامت هستند.

افراد باردار چگونه از خود محافظت نمایند؟

اگر باردار هستید؛ در این‌صورت بایستی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نموده و کماکان از ماسک صورت استفاده کنید. همچنین دست‌های خود را بشویید. از حضور در محافل اجتماعی خودداری نموده و در صورت امکان فعالیت شغلی خود را محدود کنید. در صورت بروز مشکلات تنفسی یا علائم مطابق با COVID-19 لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا ریسک بیماری افراد باردار را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تقویت می‌کند. اعضای خانواده و سایر افرادی که با زنان باردار زندگی می‌کنند نیز بایستی نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام نمایند. دکتر اوشیرو به والدین آینده یادآوری می‌کند که بیمارستان‌ها در دوران شیوع بیماری از امنیت بالایی برخوردار هستند. به گفته وی “بیمارستان‌ها بسیار ایمن هستند و با توجه به اقدامات احتیاطی ایمنی که امروزه در بیمارستان‌ها اعمال می‌شوند؛ خطر ابتلا به COVID 19 در این مکان‌ها بسیار کم است.”

جمع‌بندی

تحقیقات جدید CDC نشان می‌دهند که COVID-19 با زایمان زودرس ارتباط دارد. متخصصان بهداشت برای تأیید و درک رابطه میان بیماری کووید ۱۹ و زنان باردار به داده‌های بیش‌تری احتیاج دارند. برخی گمان می‌کنند که التهاب گسترده ناشی از COVID-19 عوارض خاصی را به‌دنبال دارد؛ زیرا التهاب یک عامل خطرزای شناخته شده برای زایمان زودرس است. افراد باردار در دوران شیوع بیماری بایستی ماسک زده، دست‌های خود را به‌طور مرتب شسته و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم