آیا کافئین ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

0

بر اساسا اظهارات انجمن سرطان آمریکا از هر ۸ زن در ایالات‌متحده ۱ نفر به سرطان سینه می‌شود. اگرچه هنوز دقیقا مشخص نیست که چه عاملی موجب بروز سرطان پستان می‌شود؛ اما برخی عوامل خطرزا برای بروز این بیماری عبارتند از:

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری
  • وراثت ژن‌های خاصی که با سرطان پستان ارتباط دارند
  • چاقی
  • مصرف زیاد الکل
  • قرارگیری در معرض تشعشعات مضر

آیا مصرف قهوه نیز بایستی در زمره این عوامل خطرآفرین قرار گیرد؟ 

پاسخ کوتاه منفی است؛ اما اجازه دهید کمی دقیق‌تر به بررسی موضوع بپردازیم.

بر اساس اعلام دانشکده بهداشت عمومی هاروارد ۵۴ درصد بزرگسالان آمریکایی هر روزه به‌طور مرتب قهوه می‌نوشند.

یک شخص علاقه‌مند به قهوه به‌طور متوسط ​​هر روز ۳ فنجان از این نوشیدنی مصرف می کند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهند که قهوه باعث سرطان پستان نمی‌شود یا خطر آن را افزایش نمی‌دهد. در واقع این نوشیدنی می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط باشد.

تحقیق

یک مطالعه در سال ۱۹۸۵ که بر روی بیش از ۳۰۰۰ زن انجام شد؛ نشان داد که نوشیدن قهوه با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان هیچ رابطه‌ای ندارد. یک مطالعه بزرگتر در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف قهوه با کاهش متوسط ​​خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه ارتباط دارد. از نظر آماری میزان کاهش خطر در زنان مبتلا به سرطان پستان ناشی از استروژن منفی (از زیرمجموعه‌های سرطان پستان) قابل‌توجه بود.

زنان مورد مطالعه صرفا در صبح‌ها و به‌صورت تفننی از نوشیدنی قهوه استفاده نمی‌کردند؛ بلکه هر روزه بیش از ۵ فنجان قهوه مصرف می‌کردند. در سال ۲۰۱۳ یک متاآنالیز بزرگ و معتبر بر روی ۳۷ مطالعه به بررسی بیش از ۵۹۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان پرداخت. به‌طور کلی بین خطر ابتلا به سرطان پستان و نوشیدن قهوه هیچ ارتباطی وجود ندارد. اما نوشیدن قهوه با کاهش خطر سرطان پستان در زنان یائسه همراه بود.

مطالعه دیگری که در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شد؛ ارتباط بین قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه را تأیید کرد. مصرف اشکالی از قهوه با کافئین بیش‌تر موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان خواهد شد و مصرف بیشتر قهوه خواص ضدسرطانی آن‌را تقویت می‌کند.

کلام پایانی

بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع نشان می‌دهند که قهوه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد. نتایج تحقیقات در مورد زنان بعد از دوران یائسگی به‌مراتب امیدوارکننده‌تر بوده و ارتباط میان نوشیدن قهوه و کاهش خطر سرطان پستان را نشان می‌دهد.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم