مصرف کافئین در تحریک یا درمان علائم میگرن چه تاثیری دارد؟

0

کافئین می‌تواند هم یک روش درمانی و هم محرک میگرن باشد. اطلاع از خواص کافئین به درمان این بیماری کمک می‌کند.

علت بیماری میگرن چیست؟

میگرن می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  1. روزه گرفتن یا حذف یک وعده غذایی
  2. الکل
  3. فشار خون بالا
  4. قرارگیری در معرض رایحه‌های شدید
  5. حضور در محیط‌هایی با چراغ‌های روشن فراوان
  6. رطوبت
  7. تغییرات سطح هورمون‌ها
  8. برخی داروها یا غذاها نیز احتمالا علائم میگرن را تشدید می‌کنند.

انواع داروهای مورد استفاده در درمان میگرن حاوی کافئین هستند. بنابراین حتی در صورت عدم استفاده از یک نوشیدنی معمولی نظیر قهوه یا چای نیز کافئین کماکان وارد بدن خواهد شد.

کافئین چگونه میگرن را تسکین می‌دهد؟

عروق خونی قبل از بروز میگرن بزرگ می‌شوند. کافئین شامل خواص انقباضی عروق است که می‌تواند جریان خون را محدود کند. این موضوع بدان معناست که مصرف کافئین احتمالا درد ناشی از میگرن را کاهش می‌دهد.

کافئین چگونه میگرن را بدتر می‌کند؟

برای درمان میگرن بنا بر دلایل مختلف نباید به کافئین اعتماد کرد؛ چرا که کافئین می‌تواند علائم میگرن را تشدید نماید. همچنین مصرف کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد. این پدیده بدان معناست که برای دریافت نتایج مشابه بایستی مقادیر بیشتری از این ماده را دریافت کرد. افزایش بیش از حد سطح کافئین می‌تواند با روش‌های دیگری به بدن آسیب برساند. افراط در مصرف این ماده باعث لرزش اندام، عصبی شدن و بروز اختلالات خواب می‌شود. اختلال استفاده از کافئین اخیراً شناخته شده و اکنون به‌عنوان یک مشکل قابل‌توجه برای برخی افراد قلمداد می‌شود.

نتایج یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۶ روی ۱۰۸ نفر از افراد مبتلا به میگرن نشان داد که با قطع مصرف کافئین شدت سردرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موضوع بدان معنا نیست که افراد دچار علائم میگرن به هیچ عنوان نباید قهوه یا چای بنوشند. کافئین به‌خودی خود ایجادکننده سردرد نیست؛ اما می‌تواند موجب ایجاد حالتی موسوم به برگشت کافئین شود.

این مشکل زمانی روی می‌دهد که فرد بیش از اندازه کافئین مصرف کرده و متعاقباً مصرف آن‌را به‌طور کامل کنار بگذارد. عوارض جانبی احتمالا شدید بوده و گاهی اوقات از سردردهای معمولی یا موارد ناشی از میگرن نیز وخیم‌تر است. بر اساس برآوردها ۲ درصد مردم این مشکل را تجربه می‌کنند.

سردردهای شدید بر اساس مقادیر مشخصی کافئین ایجاد نمی‌شود. هر فرد واکنش متفاوتی به کافئین نشان می‌دهد. بنابراین ممکن است بتوانید روزانه یک فنجان قهوه بنوشید و حالتان خوب باشد؛ در حالی‌که شخص دیگری احتمالا پس از نوشیدن یک فنجان قهوه در هفته نیز دچار سردرد می‌شود.

بعلاوه کافئین تنها عامل محرک نیست. داروهای حاوی تریپتان مانند سوماتریپتان (Imitrex) و سایر داروها در صورت استفاده مرتب می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند. استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر نیز موجب بروز سردردهای برگشتی خواهد شد.

آیا ترکیب داروهای درمان میگرن با کافئین تصمیم درستی است؟

اگر برای درمان میگرن از کافئین استفاده می‌کنید؛ بهتر است آن‌را با داروهای دیگر ترکیب کرده یا صرفاً از کافئین استفاده کنید؟ افزودن کافئین به استامینوفن (Tylenol) یا آسپرین (Bufferin) می‌تواند تسکین درد میگرن را حدود ۴۰ درصد افزایش دهد. هنگامی که کافئین با استامینوفن و آسپرین ترکیب می‌شود؛ نسبت به مصرف ایبوپروفن (Advil،Motrin) تنها موثرتر و سریع‌تر عمل می‌کند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف کافئین همراه با داروهای تسکین‌دهنده میگرن به عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند. اما به منظور مشاهده نتایج محسوس میزان مصرف روزانه کافئین بایستی حدود ۱۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر باشد.

آیا میگرن باید با کافئین درمان شود؟

در خصوص مصرف کافئین یا اجتناب از آن با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که کافئین نه‌تنها در قهوه و چای وجود دارد؛ بلکه درشکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های بدون الکل و برخی داروها نیز یافت می‌شود.
به عنوان بخشی از یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ وینسنت مارتین؛ مدیر موسسه علوم اعصاب UC Gardner گفت که افرادی با سابقه میگرن باید مصرف روزانه کافئین را به حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

بعضی از افراد نباید کافئین مصرف کنند؛ بنابراین کافئین نمی‌تواند بخشی از برنامه درمانی آن‌ها باشد. زنان باردار یا شیرده در این طیف جای می‌گیرند.

جمع‌بندی

انجمن میگرن آمریکا در مورد درمان سردرد و میگرن صرفاً با استفاده از کافئین هشدار می‌دهد. درمان این بیماری با کافئین نباید بیش از ۲ روز در هفته انجام شود. حتی اگر کافئین به جذب داروهای میگرن کمک کند؛ اما کماکان یک درمان واقعی محسوب نمی‌شود.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم