ریسک ابتلا به اختلال ADHD در کودکان سیاه پوست به‌مراتب بیش‌تر است!

0

یافته‌های پژوهش‌های پیشین محققان نشان می‌دهند که کودکان سفیدپوست بیش از کودکان سیاه‌ پوست در معرض خطر ابتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش فعالی (ADHD) قرار دارند؛ اما یک تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که عکس این نظریه واقعیت دارد. محققان با بررسی ۲۱ مطالعه آمریکایی روی تقریباً ۱۵۵۰۰۰ کودک سیاه پوست در ایالات‌متحده که نتایج آن‌ها قبلاً منتشر شده بود؛ دریافتند که ۱۴.۵ درصد از این کودکان مبتلا به ADHD هستند. این میزان بسیار بالاتر از تخمین شیوع ۹.۴ درصدی اختلال ADHD برای تمامی کودکان در ایالات‌متحده است. چنین برآوردی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده ارائه شده است.

جود ماری سنا؛ محقق ارشد اعلام کرد: “افراد سیاه پوست برخلاف آنچه که به‌طور معمول در ادبیات علمی بیان می‌شود؛ بیش از سایرین به اختلال ADHD دچار خواهند شد.” وی استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه اوتاوا در کانادا است. این مطالعه همچنین هنگام گزارش علائم ADHD توسط معلمان به اختلافات نژادی اشاره داشت. سنا گفت: “معلمان معمولاً برای جوانان سیاه پوست علائم بیش‌تری را گزارش می‌کنند.”

به عقیده وی اگرچه کودکان سیاه پوست بیش‌ از سایرین به ADHD مبتلا می شوند؛ اما دلایل این پدیده مشخص نیست. سنا افزود: فقر یکی از عوامل موثر در این زمینه به‌شمار رفته و یک عامل خطرزای اصلی برای شیوع علائم ADHD در میان کودکان سیاه پوست قلمداد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اگرچه وضعیت اقتصادی و اجتماعی مطلوب در میان کودکان سفیدپوست از ابتلای آن‌ها به ADHD پیشگیری می‌کند؛ اما این موضوع در میان کودکان سیاه پوست مشاهده نمی‌شود.

یکی دیگر از توضیحات احتمالی این است که والدین سیاه پوست در خصوص علائم ADHD آگاهی چندانی ندارند. همچنین آن‌ها احتمالا به دلیل مسائل تبعیض نژادی از تشخیص اختلال ADHD بیش از سایرین واهمه دارند. دکتر سنا گفت: “برای درک بهتر ارتباط بین نژاد و ADHD خصوصا رابطه میان تبعیض نژادی و ADHD بایستی تحقیقات بیش‌تری انجام شود.”

وی معتقد است ابزارهای تشخیصی که کودکان سیاه پوست را هدف قرار می‌دهند؛ برای متخصصان سودمند بوده و جهت تشخیص قطعی ADHD ضروری هستند. به عقیده وی نیاز به ابزارهای تشخیصی سازگار با فرهنگ هر جامعه واقعیتی ضروری است. در واقع با ابزارهای نامناسب به لحاظ فرهنگی نمی‌توان به ارزیابی جوانان جوامع سیاه پوست پرداخت. این موضوع موجب تجویز داروهایی با عوارض جانبی شناخته شده و بر اساس تشخیص‌های مغرضانه خواهد شد. بنابراین برای توسعه ابزارها و روش‌های درمانی مناسب بایستی تحقیقات جامع‌تری انجام شود.” این گزارش در شماره روز ۹ سپتامبر نشریه روانپزشکی JAMA به‌صورت آنلاین منتشر شد.

دکتر ویکتور فورناری؛ معاون روانپزشکی کودک و نوجوان در بیمارستان زاکر هیل ساید در نیویورک گفت: “شیوع ADHD در میان کودکان سیاه پوست یکی از نگرانی‌های مهم در زمینه بهداشت عمومی است. بر اساس گزارشات پیشین میزان شیوع ADHD در جوانان سیاه پوست ایالات‌متحده کمتر از جمعیت عمومی است.” وی افزود: “برخلاف آنچه قبلاً منتشر شده بود؛ این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز میزان ابتلا به ADHD در افراد سیاه پوست نسبت به جمعیت عمومی را افزایش داده است. مطالعات آینده به منظور تشخیص دقیق و ارائه روش‌های درمانی و مراقبتی مناسب بایستی بر علائم ADHD و نرخ شیوع آن‌ها در جوامع سیاه پوست تمرکز کنند.”

منبع Webmd

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم