مصرف ویتامین در دوران بارداری ریسک تولد نوزادان مبتلا به اوتیسم را کاهش می‌دهد

0

مصرف ویتامین‌ها در دوران قبل از زایمان احتمالا به کاهش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان حتی در خانواده‌های پرخطر کمک کند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که استفاده از ویتامین‌ها و به‌طور خاص فولات (که به‌عنوان یک مکمل غذایی معروف به اسیدفولیک مصرف می‌شود) در دوران پیش از تولد خطر ابتلا به اختلال طیفی اوتیسم (ASD) را به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

اکنون نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند که فواید مصرف ویتامین‌ها قبل از زایمان به خانواده‌های پرخطر نیز تعمیم پیدا می‌کند. خانواده‌هایی که دارای فرزند اوتیسمی هستند؛ در معرض خطر تولد فرزند دیگری با اختلال طیفی اوتیسم قرار دارند. به دلیل توارث ژنتیکی ASD خواهر و برادرهای جوان در مقایسه با جمعیت عمومی تا ۱۴ برابر بیش‌تر مبتلا می‌شوند.

بر اساس یافته‌های مطالعه جدید استفاده از ویتامین‌های قبل از تولد خطر ابتلا به ASD در خواهر و برادر کوچکتر کودکان مبتلا به اوتیسم را به نصف کاهش می‌دهد. تحقیقات حاصل از تصویربرداری و سایر مطالعات روی مغز نشان می‌دهند که فرآیندهای تحت تأثیر اوتیسم در دوران بارداری اتفاق می‌افتند. مطالعات بارها و بارها نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های اسیدفولیک با محافظت از افراد در برابر اوتیسم مرتبط است.

دکتر اشمیت و تیم وی گروهی از ۲۴۱ خانواده مبتلا به ASD را بررسی کردند تا ببینند آیا مصرف مکمل ویتامین قبل از تولد مزایای یکسانی را در این خانواده‌های پرخطر دارد. آن‌ها دریافتند که تقریباً همه مادران (۹۶ درصد) مصرف ویتامین قبل از تولد را گزارش کرده‌اند؛ اما فقط یک‌سوم آن‌ها قبل از بارداری از ویتامین‌ها استفاده نموده‌اند. مادرانی که در ماه اول بارداری خود ویتامین‌های مختلف را مصرف می‌کنند؛ ۵۰ درصد کمتر از سایرین صاحب فرزند مبتلا به ASD می‌شوند.

مادرانی که در ماه نخست بارداری ویتامین‌های ضروری را دریافت کردند؛ ریسک تولد نوزادانی با علائم اوتیسم در آن‌ها کمتر بوده و کودک آن‌ها احتمالا از نمرات شناختی بالاتری برخوردار خواهد بود. این یافته‌ها می‌توانند حامل پیامدهای مهم بهداشتی در زمینه پیشگیری از ASD برای نسل‌های آینده باشند. همچنین یافته‌های جدید توصیه‌های تغذیه‌ای مفیدی را در دسترس مادران آینده قرار می‌دهد. اما هنوز کارهای بیشتری بایستی انجام شود.

به گفته دکتر کریستین سهل؛ معاون بخش اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری “این یک مطالعه کوچک است که پیش از تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های بهداشت عمومی باید در مقیاسی بزرگتر تکرار شود.”

اختلاف نظر پیرامون مصرف ویتامین‌ها پیش از تولد

اگرچه مصرف مکمل اسیدفولیک عموما توصیه می شود؛ اما برخی پزشکان نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند. تحقیقات محققان دانشگاه جان هاپکینز در سال ۲۰۱۶ به نتایج عجیبی دست یافت. آن‌ها دریافتند مادرانی که دارای مقادیر بسیار زیادی اسیدفولیک و ویتامین B-12 در خون خود هستند؛ ۱۸ درصد بیش از سایرین در معرض خطر تولد نوزادان مبتلا به اوتیسم قرار دارند. آیا ویتامین‌های پیش از تولد که مادران برای کاهش خطر ابتلا به ASD در کودکان خود استفاده می‌کنند؛ واقعا در ایجاد این اختلال موثر هستند؟

عوارض ویتامین‌ها صرفا در صورت مصرف افراطی و خودسرانه آن‌ها نمایان می‌شوند 

نتایج پژوهش نشان دادند که وجود فولات یا ویتامین B-12 در خون بیش از میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی ریسک تولد فرزندان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم را افزایش می‌دهد. با این وجود محققان تاکید کردند که مصرف مکمل‌های ویتامین قبل از تولد جنین کماکان ایده مناسبی است.

علیرغم استفاده گسترده از مکمل فولات قبل و حین بارداری و توصیه اکثریت پزشکان به مصرف این مکمل دلایل تاثیر حفاظتی آن در برابر ASD هنوز به خوبی شناخته نشده است. در این میان احتمالات زیادی وجود دارند. فولات و سایر ویتامین‌ها برای بسیاری از فرآیندهای کلیدی در طول رشد جنین مهم بوده و در ایجاد زمینه اوتیسم نقش دارند. اختلالات اپی ژنتیک یکی از این حوزه‌ها به‌شمار رفته و مشخصا با مقوله‌هایی نظیر جهش DNA، سنتز و ترمیم DNA، عملکرد میتوکندری، استرس اکسیداتیو و التهاب گره خورده است.

محققان معتقدند که فولات به جلوگیری از نقص مجاری عصبی از جمله اسپینا بیفیدا و آنانسفالی کمک می‌کند. همچنین این ماده در رشد جنین و مغز آن نقش برجسته‌ای دارد. به گفته دکتر سهل “از آنجا که بسیاری از حاملگی‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند و نقص مجاری عصبی در ۲۸ روز اول رشد جنین امری محتمل است؛ لذا به تمام زنان در سنین باروری توصیه می‌شود تا میزان مصرف اسیدفولیک را افزایش دهند.”

کلام پایانی

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های ویتامین حاوی فولات (اسیدفولیک) قبل از تولد جنین خطر ابتلا به اختلال طیفی اوتیسم در جمعیت عمومی و برخی خانواده‌های پرخطر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. به لحاظ آماری کودکان دارای خواهر و برادر بزرگتر مبتلا به ASD به مراتب بیش از جمعیت عادی دچار اختلال طیفی اوتیسم هستند ، بنابراین استفاده از ویتامین‌ها قبل از تولد بخش مهمی از مراقبت در دوران بارداری است.

والدین باید در مورد دوز مناسب و تعداد دفعات مصرف این ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنند؛ زیرا مقادیر بیش از حد فولات احتمالا خطر تولد نوزادان مبتلا به ASD را افزایش می‌دهد. اکثر مکمل‌های ویتامینه پیش از تولد حاوی حدودا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک هستند که مصرف روزانه یک عدد از آن‌ها کفایت کرده و مصرف بیش از این توصیه نمی‌شود.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم