با ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز کافئین برای بدن آشنا شوید

0

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. این نوشیدنی به لطف مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و موادمغذی مفید کاملاً سالم به‌نظر می‌رسد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قهوه ریسک ابتلا به چندین بیماری جدی را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی برخی مزایای قهوه برای سلامت انسان می‌پردازیم:

  • افزایش سطح انرژی و ارتقاء هوش

نوشیدن قهوه به کاهش احساس خستگی و افزایش سطح انرژی افراد کمک می‌کند. قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که یک ماده روانگردان متداول در جهان به‌شمار می‌رود. پس از نوشیدن قهوه کافئین در جریان خون جذب می‌شود. کافئین مانع تولید هورمون انتقال‌دهنده عصبی آدنوزین در مغز خواهد شد. این فرآیند به افزایش میزان سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند نوراپی‌نفرین و دوپامین و تحریک بیش‌تر نورون‌ها می‌شود.

بسیاری از مطالعات کنترل شده روی انسان نشان می‌دهند که قهوه جنبه‌های مختلف عملکرد مغز از جمله حافظه، خلق‌وخوی، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی را بهبود می‌دهد.

  • کمک به چربی‌سوزی بهتر

کافئین تقریبا در تمامی مکمل‌های تجاری چربی‌سوز یافت می‌شود. این ماده یکی از معدود ترکیبات طبیعی است که به چربی‌سوزی بهتر کمک می‌کند. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند میزان متابولیسم را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. همچنین مصرف کافئین در افراد چاق و لاغر به‌ترتیب میزان چربی‌سوزی را تا ۱۰ و ۲۹ درصد افزایش می‌دهد. اگرچه این تاثیرات در افرادی که برای طولانی‌مدت از قهوه استفاده می‌کنند؛ احتمالا کمتر است.

  • تقویت عملکرد جسمانی

کافئین سیستم عصبی انسان را تحریک کرده و به تجزیه سلول‌های چربی در بدن کمک می‌کند. کافئین همچنین میزان اپی‌نفرین (آدرنالین) در خون را افزایش می‌دهد. این هورمون بدن انسان را برای انجام فعالیت‌های بدنی شدید آماده می‌کند. کافئین با تجزیه چربی در بدن اسیدهای چرب آزاد را به‌عنوان سوخت در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد.

این ماده به‌طور متوسط موجب بهبود ۱۱ تا ۱۲ درصدی عملکرد بدنی می‌شود. لذا منطقی است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه یک فنجان قهوه غلیظ بخورید.

  • تامین مواد مغذی ضروری

دمنوش قهوه حاوی بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه قهوه است. این ریزمغذی‌ها شامل ویتامین B2، ویتامین B5، منگنز، پتاسیم، منیزیم، نیاسین (ویتامین B3) است. مصرف چندان فنجان قهوه در روز به تقویت خواص مفید آن برای بدن کمک قابل‌توجهی می‌کند.

  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت تیپ ۲

دیابت نوع ۲ یک مشکل عمده برای سلامتی است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین در بدن مشخص می‌شود. مصرف قهوه ریسک ابتلا به دیابت تیپ ۲ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که قهوه بیش‌تری مصرف می‌کنند؛ ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. طبق یک بررسی گسترده روی مجموعا ۴۵۷،۹۲۲ نفر مصرف روزانه یک فنجان قهوه با کاهش ۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت تیپ ۲ همراه است.

  • پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

آلزایمر شایع‌ترین بیماری نورودژنراتیو و اصلی‌ترین علت زوال عقل در سراسر جهان محسوب می‌شود. این بیماری معمولاً افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند و هیچ روش درمانی مشخصی برای آن وجود ندارد. با این‌حال از طریق راهکارهای مختلفی نظیر ورزش کردن و مصرف غذاهای سالم می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهند که مصرف منظم قهوه ریسک ابتلا به آلزایمر را ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

  • کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است. این بیماری به‌دلیل مرگ نورون‌های مولد دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. پارکینسون نیز مانند آلزایمر فاقد یک روش درمانی شناخته شده است؛ بنابراین تمرکز بر مقوله پیشگیری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

  • حفاظت از کبد

کبد عضوی شگفت‌انگیز است که صدها مسئولیت مهم را بر عهده دارد. برخی بیماری‌های شایع شامل هپاتیت و کبد چرب این اندام را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از این بیماری‌ها می‌توانند موجب سیروز کبدی شوند. در این‌حالت ساختار کبد تا حد زیادی با بافت اسکار جایگزین می‌شود. موضوع جالب اینکه قهوه از کبد در برابر سیروز محافظت ‌می‌کند. افرادی که هر روزه ۴ فنجان یا بیش‌تر قهوه می‌نوشند تا ۸۰ درصد کمتر در معرض خطر قرار دارند.

  • مقابله با افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش محسوس کیفیت زندگی می‌شود. این بیماری بسیار رایج است؛ زیرا حدود ۴.۱ درصد افراد در ایالات‌متحده دارای معیارهای افسردگی بالینی هستند. مصرف ۴ فنجان یا بیش‌تر قهوه در روز ریسک افسردگی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین نتایج مطالعه نشان می‌دهد که کسانی که ۴ فنجان یا بیش‌تر قهوه می‌نوشند؛ ۵۳ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از خودکشی قرار دارند.

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌ها

سرطان یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ‌ ومیر در جهان است. این بیماری با رشد کنترل نشده سلول‌ها در بدن مشخص می‌شود.

قهوه در برابر ۲ سرطان کبد و روده بزرگ از بدن محافظت می‌کند. سرطان کبد سومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در جهان است؛ در حالی‌که سرطان روده بزرگ در رده چهارم قرار دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قهوه ریسک ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه روی ۴۸۹۷۰۶ نفر نشان داد که مصرف روزانه ۴ تا ۵ فنجان قهوه ریسک سرطان روده بزرگ را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم