محققان به ارتباط میان بیماری کووید ۱۹ و قطع ناگهانی شنوایی پی بردند

0

بر اساس یک گزارش جدید یکی از شهروندان انگلیسی پس از مبارزه با شکل شدید بیماری کووید ۱۹ دچار مشکل کم‌شنوایی ناگهانی و دائمی در یک گوش شد. پزشکان وی اکنون به دیگران هشدار داده‌اند که مراقب این عارضه نادر اما جدی باشند؛ چرا که مشکل فوق در تعداد انگشت‌‌شماری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان گزارش شده است.

به گفته پزشکان شناسایی زودهنگام پدیده کاهش ناگهانی شنوایی بسیار مهم است زیرا با استفاده از روش درمانی سریع به کمک تجویز استروئیدها این بیماری به‌طور بالقوه قابل برگشت است. اما بر اساس اعلام گزارش فوق به‌کارگیری روش درمانی برای بیمار انگلیسی صرفا تا حدی شنوایی وی را بهبود خواهد داد.

کاهش شنوایی ناگهانی که به آن ناشنوایی ناگهانی نیز گفته می‌شود؛ نوعی اختلال سریع و غیرقابل توجیه است که بلافاصله یا در طی چند روز اتفاق می‌افتد و طبق گفته انستیتوی ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی فقط یک گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه این شرایط کاملا غیرمعمول نبوده و به گفته محققان هر ساله از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت جهان حدودا ۱۶۰ نفر به آن دچار می‌شوند. در اکثر موارد پزشکان قادر به شناسایی علت کاهش ناگهانی شنوایی نیستند؛ اما این بیماری با عفونت‌های ویروسی از جمله عفونت‌های ناشی از ویروس آنفولانزا، تبخال و سیتومگالوویروس مرتبط است.

در گزارش جدیدی که روز ۱۳ اکتبر امسال در مجله BMJ Case Reports منتشر شد؛ محققان به توصیف شرایط مردی ۴۵ ساله و مبتلا به آسم پرداختند که هنگام درمان بیماری COVID-19 دچار ناشنوایی ناگهانی شد. این شخص پس از مواجهه با مشکلات تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود. وی به مدت ۳۰ روز به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شد و با داروی ضد ویروسی remdesivir تحت درمان قرار گرفت. سرانجام وضعیت این مرد به تدریج بهبود یافت و وی نهایتا از بخش ICU ترخیص شد. اما یک هفته بعد وی در گوش چپ خود احساس وزوز یا سوت کشیدن را شنید و به‌دنبال این مشکل عجیب شنوایی خود را از دست داد.

این مرد قبلاً مشکلات شنوایی را تجربه نکرده بود و گوش‌های وی نیز پیش از تشخیص بیماری کاملا سالم بودند. پزشکان پس از انجام معاینه فیزیکی و تصویربرداری MRI موفق به تشخیص علت کم‌شنوایی وی مانند انسداد مجاری یا التهاب نشدند. همچنین وی از نظر سایر علل احتمالی کاهش شنوایی نظیر آرتریت روماتوئید، آنفلوآنزا و HIV مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج تمامی تست‌ها نیز منفی بود. این موضوع موجب شد تا پزشکان فرضیه وجود رابطه میان کاهش شنوایی بیمار و COVID-19 را مطرح نمایند.

این مرد با داروهای استروئیدی تحت درمان قرار گرفت. این داروها یکی از روش‌های درمانی استاندارد برای از دست دادن ناگهانی شنوایی محسوب می‌شود. در مورد این فرد نیز مصرف داروها موجب بهبودی نسبی مشکلات شنوایی شد؛ اما قوه شنوایی وی به حالت طبیعی بازنگشت. بیمار خاطرنشان کرد که تشخیص ضعف شنوایی در فضای پرهیاهوی ICU برای وی دشوار بوده است. بنابراین مشکل کم‌شنوایی وی احتمالا زودتر از آنچه که تصور می‌کرده ایجاد شده است.

پزشکان وی به بررسی سوابق پرونده‌های پزشکی پرداخته و ۵ گزارش دیگر از موارد ابتلا به COVID-19 همراه با کاهش شنوایی ناگهانی را کشف کردند. موارد پیشین در کشورهای مصر، ترکیه و آلمان مشاهده شده بود. بر اساس اعلام پزشکان مورد جدید اولین نمونه گزارش شده در انگلستان به‌شمار می‌رود.

محققان صرفا به وجود چنین رابطه‌ای پی بردند و نمی‌توانند ثابت کنند که SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود) مستقیماً باعث کاهش شنوایی خواهد شد. اما آن‌ها یادآور می‌شوند که سلول‌های پوشاننده گوش میانی دارای گیرنده‌های ACE-2 هستند که SARS-CoV-2 از آن‌ها برای ورود به داخل سلول‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این عفونت می‌تواند باعث افزایش سطح مواد شیمیایی التهابی در بدن شود؛ عاملی که با کاهش شنوایی ارتباط دارد.

با توجه به شیوع فراگیر ویروس در جهان و جمعیت قابل‌توجه مبتلایان دچار مشکل کاهش شنوایی، محققان خواستار بررسی بیش‌تر در خصوص ارتباط بین COVID-19 و از دست دادن ناگهانی شنوایی هستند. آن‌ها توصیه می‌کنند تا پزشکان از بیماران مبتلا به COVID-19 که در ICU بستری هستند؛ در این زمینه سوال کرده و هر بیمار دچار علائم کم‌شنوایی را سریعا به پزشک گوش، حلق و بینی ارجاع دهند.

منبع Livescience

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم