استفاده از تخیل در بازی

0

تخیل در روند رشدی کودک یک امر ضروری است، این توانایی به او مهارت خلق ایده‌ها، تصاویر، مفاهیم و… را می‌دهد و او را برای پرورش قدرت ابداع و خلاقیت در آینده آماده می‌سازد و به او کمک می‌کند فراتر از دانش محدود دردسترس خود برود. بنابراین انجام بازی‌های تخیلی می‌تواند امری کمک‌کننده باشد و باعث جدایی موقتی  او از جهان واقعیت و خلق یک جهان ذهنی ‌شود.

 

هدف: کودک در بازی از تخیل استفاده می‌کند.

 

مقیاس: کودک دست‌کم ۲ بار در هفته در بازی‌های تخیلی که در آن داستان‌ها و تجربه‌ها به نمایش در می‌آیند، شرکت می‌کند و از آن لذت می‌برد.

گام اول: در تمام طول بازی فرصت دهید تا کودک مسئولیت قبول کند و تصمیم گیری نماید.

گام دوم: کودک را تشویق کنید تا در نقش‌های گوناگون ایفای نقش کند.

گام سوم: اجرای نمایش را مورد تایید قرار دهید و داستان واقعی را نمایش دهید، این امر به احساس و چگونگی وقایع فکری کودک کمک می‌کند.

گام چهارم: بازی تخیلی به کودک کمک می‌کند که ترس را درک، تجربه یا بر آن غلبه کند. مثلا کودک وانمود می‌کند که خلبان یا دندانپزشک است .

گام پنجم: از همان وسایلی که کودکان با آن‌ها بازی می‌کنند، استفاده کنید.

گام ششم: وسایل گوناگون بی‌خطر مناسب برای سن کودک را فراهم کنید.

درنظر داشته باشید که خیال‌پردازی یک امر طبیعی است و به هیچ‌وجه جای نگرانی ندارد و تنها زمانی که دامنه‌ی این خیال‌پردازی‌ها به محیط‌های نامناسب کشانده شود یا شدت و دفعات آن بیش از حد معقول باشد، نیاز است که این امر بررسی شود، درغیر این‌صورت بهتر است که فضای مناسب را برای پرورش این استعداد فراهم سازید.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم