کسب توانایی نوشیدن با لیوان

0

خوردن و آشامیدن به طورمستقل، یک مهارت حرکتی_شناختی و نیازمند آموزش است. کودک معمولا در مراحل اولیه با کمک بزرگترها، لیوان‌های نی دار یا شیشه‌ی شیر مایعات را می‌نوشند، اما زمانی که توانمندی تسلط بر اشیا را کسب می‌کنند، می‌توانند برای نوشیدن به صورت مستقل توسط لیوان عادی هم آموزش داده شوند.

هدف: از لیوانی که ۲ طرف او گرفته‌اند، می‌نوشد.

گام اول : کودک با کمک یک جرعه می‌نوشد.

گام دوم : کودک از لبه قیف تنگ مانند لیوان یک جرعه می‌نوشد.

گام سوم : کودک از لبه قیف مانند لیوان سه جرعه می‌نوشد.

گام چهارم : کودک از لیوانش که به طرف او گرفته اند، یک جرعه می‌نوشد .

گام پنجم : کودک از لیوانی که به طرف او گرفته اند سه جرعه می‌نوشد .

وسایل موردنیاز:

لیوان پلاستیکی نرم و کوچک صندلی بلند و نوشیدنی

روش‌های اجرا:

روش اول: کودک را رو به روی خود روی صندلی بلند یا روی پای خود بنشانید، لبه ی لیوان را فشار دهید، تا به حالت قیف درآید با انگشت دست دیگر خود لب پایین کودک را نگه دارید، لبه ی قیف مانند لیوان را روی لب پایین او به گونه ای که با دندان هایش تماس نداشته باشد بگذارید و لیوان را کج کنید که مقدار کمی نوشیدنی در دهان کودک بریزید و تا زمانی که آن را نخورده است، لب پایین او را نگه دارید.

روش دوم: کودک را روی صندلی بنشانید، لبه لیوان را مثل قیف نمایید. سپس روی لب پایین او که به دندان هایش برخورد نکند،  بگذارید و به طرف دهانش کج کنید تا آن را بنوشد.

روش سوم: کودک را در حالت قبل بگذارید ولبه لیوان را فشار دهید، تا مثل قیف شود، سپس لیوان راروی لب پایین کودک قراردهید وکمی کج کنید تا در دهانش بریزد، بین جرعه ها لیوان را هم‌چنان روی لب کودک قرار دهید.

روش چهارم: کودک را روی پای خود بنشانید، لبه قیف مانند لیوان را روی لب پایین او که به دندان هایش نخورد بگذارید، لیوان را کج کنید تا کودک بنوشد.

روش پنجم: کودک را در حالت قبل قرار دهید و لبه‌ی قیف مانند لیوان را روی لب پایین او بگذارید، تا مقداری از آن بنوشد، این عمل را ادامه دهید تا بقیه آن خورده شود و بین هر جرعه، لیوان را روی لب پایین کودک نگه داشته شود.

سعی کنید از لیوان‌های شکستنی که امکان آسیب‌رسانی دارند، اجتناب کنید، کودک هنوز تسلط کافی نسبت به حرکت ندارد و امکان افتادن و آسیب‌ دیدن او وجود دارد. درضمن بهتر است حساسیت زیادی نسبت به ریخته شدن مایعات برروی لباس کودک نداشته باشید و برای این دوره آموزشی این امر را درنظر داشته باشید.

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم