واکسیناسیون کامل ریسک ابتلای کودکان به آنفولانزای شدید را ۵۴ درصد کاهش می‌دهد

0

بر اساس مطالعه محققان دانشگاه میشیگان، موسسه تحقیقاتی Clalit و دانشگاه بن گوریون اسرائیل، واکسیناسیون کامل کودکان ریسک بستری شدن آن‌ها در بیمارستان بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا را ۵۴ درصد کاهش خواهد داد. این پژوهش که در شماره ماه دسامبر ۲۰۱۹ نشریه Clinical Infectious Disease منتشر شده است؛ یکی از معدود مطالعات جهانی است که به بررسی تاثیر واکسیناسیون کودکان بر آنفولانزا و ریسک بستری شدن آن‌ها در اثر عوارض این بیماری می‌پردازد.

دستورالعمل‌های دولتی در کشورهای اسرائیل و ایالات‌متحده توصیه می‌کنند که کودکان با سن ۸ سال یا کمتر که تا به حال هرگز واکسینه نشده یا قبلا تنها ۱ دوز واکسن آنفولانزا را دریافت کرده‌اند؛ بایستی ۲ دوز از این واکسن را تزریق نمایند. هانا سگالوف؛ پژوهشگر دانشکده بهداشت عمومی U-M و نویسنده ارشد پژوهش فوق می‌گوید: “کودکانی که مطابق با دستورالعمل‌های دولتی واکسینه می‌شوند؛ در مقابل آنفولانزا مقاوم‌تر از کودکانی هستند که تنها یک نوبت واکسن دریافت نموده‌اند.”

“بیش از نیمی از جمعیت مورد مطالعه ما دارای شرایط زمینه‌ای بودند؛ وضعیتی که احتمالا آن‌ها را در معرض خطر عوارض شدید ناشی از بیماری آنفولانزا قرار می‌دهد. لذا پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین نتایج به‌دست آمده توسط ما نشان داد که واکسیناسیون در ۳ فصل مختلف و با ۳ ویروس چرخشی متنوع موثر واقع می‌شود. نوع ویروس در حال گردش طی هر سال بر اهمیت تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا هیچ‌گونه تاثیری ندارد.” – هانا سگالوف؛ نویسنده ارشد و محقق دانشکده بهداشت عمومی U-M

این پژوهش از داده‌های موسسه Clalit؛ بزرگ‌ترین نهاد بهداشتی در اسرائیل استفاده کرده و به بررسی اطلاعات واکسیناسیون ۳۷۴۶ کودک ۶ ماهه تا ۸ ساله بستری شده در ۶ بیمارستان کشور اسرائیل پرداخته است. این کودکان جهت تشخیص ابتلا به آنفولانزا طی ۳ فصل زمستان متوالی در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵، ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و ۲۰۱۸-۲۰۱۷ مورد آزمایش قرار گرفتند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که تزریق واکسن آنفولانزا نه تنها کاهش ۵۴ درصدی نرخ بستری در بیمارستان بر اثر این بیماری را به‌دنبال دارد؛ بلکه تزریق ۲ دوز واکسن به کودکان حداکثر ۸ ساله (که پیش‌تر هرگز واکسن دریافت نکرده یا تنها یک نوبت واکسن تزریق نموده‌اند) نسبت به تجویز ۱ دوز موثر است. موضوعی که با توصیه‌های وزارت بهداشت اسرائیل نیز مطابقت دارد.

مارک کتز؛ نویسنده ارشد تحقیق، محقق ارشد موسسه Clalit و استاد بالینی دانشکده بهداشت عمومی BGU معتقد است که ریسک بستری شدن کودکان کم سن و سال بر اثر عوارض بیماری آنفولانزا به‌مراتب بیش‌تر است. به گفته آقای کتز، کودکان مبتلا به بیماری‌های زمینه ای مانند آسم و بیماری‌های قلبی به میزان بیش‌تری در معرض عوارض آنفولانزا قرار دارند. لذا پیشگیری از بروز آنفولانزا در این گروه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این یافته‌ها، توصیه‌های کلیه نهادهای بهداشتی شامل وزارت بهداشت اسرائیل مبنی بر واکسیناسیون سالیانه کودکان علیه آنفولانزا، ترجیحا پیش از فصل زمستان یا اوایل دوران کودکی را موردتائید قرار می‌دهند. ریسک ابتلا به عوارض آنفولانزا در کودکان زیر ۵ سال بسیار بیش‌تر است.

ران بلایسر؛ مدیر انستیتوی تحقیقاتی Clalit و استادیار دانشکده بهداشت عمومی BGU گفت: “این پژوهش انعکاس‌دهنده نتایج مطالعه پیش‌تر انجام شده در موسسه Clalit است. پژوهش اخیر نشان داد که واکسن آنفولانزا، ریسک بستری شدن زنان باردار را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. یافته‌های پژوهش تاکید می‌کنند که واکسیناسیون موثرترین روش برای پیشگیری از آنفولانزا و بستری شدن بر اثر عوارض آن است. ما امیدواریم که والدین از این حقایق آگاه باشند و با توجه به اهمیت واکسیناسیون برای سلامت فرزندان خود، تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ نمایند.”

محققان امیدوارند که این مطالعات و تحقیقات به افزایش نرخ تزریق واکسن میان عموم مردم و به ویژه کودکان کمک شایانی کند.

منبع news-medical

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم