میان بیماری آلزایمر و مصرف مکمل‌های کلسیم چه رابطه‌ای وجود دارد؟

0

پزشکان به زنان و مردان در گروه سنی بین ۲۰ تا ۵۰ سال توصیه می‌کنند تا در رژیم غذایی روزانه خود حداقل ۱۰۰۰ میلیگرم و حداکثر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیگرم (بسته به سن و جنسیت خود) کلسیم دریافت کنند. غذاهای حاوی کلسیم شامل لبنیات، سبزیجات با برگ سبز، برخی ماهیهای کوچک مانند ساردین و همچنین غذا‌های غنی شده مانند غلات صبحانه هستند.

مکمل‌های کلسیم علاوه بر حفظ تعادل در رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم به حفظ استحکام استخوان و تضمین سلامت قلب و عروق و سیستم عصبی نیز کمک می‌کنند. این موضوع به ویژه برای افرادی که بیش از سایرین در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند مفید است. مکملهای کلسیم در کنار یک رژیم غذایی متعادل و سالم و سبک زندگی فعال میتواند از سنین جوانی تا میانسالی مصرف شوند.

بدن انسان برای جذب موثر کلسیم در جریان خون به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D به‌طور طبیعی از قرارگرفتن در معرض نورآفتاب، منابع غذایی مانند ماهی قزل‌آلا و تخم‌مرغ به‌دست می‌آید.

ارتباط بین مصرف مکمل‌های کلسیم و بیماری آلزایمر

علیرغم توصیه‌های برخی پزشکان نتایج یک تحقیق جدید در سوئد نشان داده است که زنان مسنی که به‌طور منظم کلسیم مصرف می‌کنند؛ در واقع بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل قرار دارند.

این تحقیق بر‌ روی ۷۰۰ زن که در ابتدا به بیماری زوال عقل مبتلا نبودند؛ انجام شد. طی مدت ۵ سال ۸ درصد این زنان گرفتار زوال عقل شدند. با تفکیک هرچه دقیق‌تر داده‌ها مشخص شد که نرخ بروز زوال عقل در زنانی که کلسیم مصرف کرده بودند معادل ۱۴ درصد و در زنانی که از مکمل‌های کلسیم استفاده نکرده بودند حدودا ۷ درصد بود.

شایان به ذکر است که درصد بسیار کمی از زنان به زوال عقل دچار شده بودند. بعلاوه زنانی کهمکمل‌های کلسیم مصرف می‌کردند و به‌دنبال آن آثار زوال عقل درآن‌ها ظاهر می‌شد؛ دارای سابقه سکته مغزی نیز بودند. بنابراین ابتلا به زوال عقل در زنانی که فاقد سابقه سکته مغزی بوده و مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کردند چندان محتمل نیست.

بعلاوه این تحقیق صرفا بر اساس داده‌های شهودی انجام شده و تعداد نمونه‌های مورد مطالعه نیز نسبتا محدود بوده استبنابراین دستیابی به نتیجه‌گیری قطعی مستلزم بررسی گروه بزرگتری از افراد طی یک تحقیق بالینی کنترل شده و تصادفی خواهد بود. 

با این‌حال هنوز هیچ‌گونه شواهدی دال بر تاثیر مصرف مکمل‌های کلسیم بر بیماری آلزایمر در مردان گزارش نشده است. بعلاوه این تحقیق فقط بر روی زنان سوئدی انجام شده است؛ در نتیجه نمی‌تواند نماینده تمامی زنان جهان باشد. به‌عنوان مثال سوئد در مقایسه با اکثر مناطق استوایی زمین دارای ساعات آفتابی کمتری در طول روز است؛ لذا ساکنان این مناطق احتمالا ویتامین D کمتری را جذب خواهند کرد. حتی اختلافات قومی یا شرایط جغرافیایی هم می‌تواند در این پدیده تاثیرگذار باشد. برای مثال تفاوت در میزان دریافت ویتامین D در طول روز میتواند بر جذب کلسیم اثر بگذارد.

به‌طور خلاصه کلسیم یک ماده اساسی در رژیم غذایی روزانه به‌شمار می‌رود و برای داشتن بدن سالم مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلیگرم کلسیم حیاتی خواهد بود. بدین جهت بایستی از دریافت مقادیر کافی کلسیم اطمینان حاصل کرد. مصرف مکمل‌های کلسیم صرفا برای زنان مسن که دارای سابقه سکته مغزی هستند خطرناک بوده و ریسک ابتلای آن‌‌ها به بیماری زوال عقل را افزایش خواهد داد. لذا توصیه می‌شود این زنان هیچ مکمل کلسیمی را مصرف نکنند؛ اما از دریافت کلسیم موردنیاز روزانه بدن خود اطمینان حاصل نمایند.

منبع News-medical

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم