روش‌های درمان و پیشگیری از آلرژی

0

امروزه برای درمان انواع آلرژی‌ها از داروها و ایمونوتراپی استفاده می‌شود. روش درمان بسته به نوع آلرژن متفاوت خواهد بود.

داروها

داروها با کنترل واکنش سیستم ایمنی بدن می‌توانند به کاهش وضعیت آلرژیک کمک کنند. پزشکان برای درمان آلرژی احتمالا داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای را تجویز می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها یکی از داروهای کلیدی جهت درمان آلرژی هستند که در صورت بروز علائم آلرژی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین مصرف این داروها برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک نیز توصیه می‌شود. به منظور بهبود گرفتگی بینی ناشی از یک واکنش آلرژیک می‌توان از دکونژستانت استفاده کرد. با این‌حال استفاده طولانی‌مدت از دکونژستانت با تشدید علائم آلرژی همراه است و از این رو دریافت مداوم آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود.

برخی آلرژی‌ها احتمالا موجب ایجاد واکنش‌های پوستی مانند بثورات و خارش می‌شوند. خارش ناشی از آلرژی را می‌توان با کرم و لوسیون درمان کرد. برای محافظت از پوست در برابر آلرژی بایستی آن‌را همواره مرطوب نگه داشت. برای کاهش خارش می‌توان از لوسیون کالامین استفاده کرد.

برای کاهش التهاب ناشی از واکنش آلرژیک می‌توان از داروهای حاوی استروئیدها استفاده کرد. استروئیدها به‌صورت کرم، قرص، اسپری بینی و قطره چشمی قابل دسترس هستند. موارد شدید آلرژی که به درمان معمولی پاسخ نمی‌دهند؛ با ایمونوتراپی آلرژی قابل درمان هستند. در ایمونوتراپی عصاره‌ای از آلرژی به بدن تزریق می‌شود. این عمل معمولا طی چند سال انجام خواهد شد. ایمونوتراپی احتمالا به‌صورت قطره یا قرص زیر‌زبانی تجویز می‌شود.

درمان آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک خطرناک برای زندگی است. آنافیلاکسی شامل علائمی مانند بثورات، تنگی نفس، تورم، استفراغ، سرگیجه و فشارخون پایین است. در شرایطی که آلرژی به‌عنوان یک عامل تهدیدکننده حیات ظاهر شود؛ اپی‌نفرین اورژانسی از طریق سرنگ‌های مخصوص به فرد تزریق می‌شود.

چگونه می‌توان از آلرژی جلوگیری کرد؟

شناسایی و جلوگیری از محرک‌های آلرژی مهم‌ترین مرحله در پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک و کاهش علائم آن به‌شمار می‌رود.

  • جلوگیری از بروز حساسیت در کودکان متولد شده در خانواده‌های پر خطر

برای جلوگیری از آلرژی در کودکانی که در خانواده‌های پر خطر متولد می‌شوند؛ توصیه‌های زیر راهگشا خواهند بود.

شیر‌دهی با شیر مادر تا سن ۴ الی ۶ ماهگی
استفاده از شیر با فرمول‌های هیدرولیز شدت ( برای مادرانی که قادر به شیردادن به نوزاد خود نیستند)
ترک سیگار
  • کنه‌های موجود در گردوغبار خانه

کنه‌ها حشرات موجود در گردوغبار خانگی هستند. کنه‌های گرد و غبار منزل اصلی‌ترین عوامل آلرژی‌زا در خانه محسوب می‌شوند. کنه‌های درون گردوغبار با استفاده از راهکارهای زیر قابل کنترل هستند:

• خودداری از به‌کارگیری فرش و استفاده از کفپوش چوبی یا سرامیکی.
کوسن‌ها، اسباب‌بازی‌های نرم، پرده‌ها و مبل‌ها را به‌طور مرتب بشوئید و جاروبرقی بزنید.
استفاده از فیلتر HEPA جهت پاکسازی هوا با راندمان بالا
سطوح را مرتبا با پارچه‌ای مرطوب و تمیز پاک کنید.
  • حیوانات خانگی

حیوانات اهلی می‌توانند منبع اصلی آلرژی باشند. ذرات پوست مرده، بزاق و ادرار خشک آن‌ها احتمالا حساسیت را تشدید خواهد کرد. چنان‌چه مایل به نگهداری از حیوانات خانگی هستید؛ در این‌صورت توصیه می‌شود تا آن‌ها را تمیز و مرتب نگه دارید. محدود کردن آن‌ها در یک منطقه خاص از خانه و جلوگیری از ورود آن‌ها به اتاق خواب احتمالا راهکاری موثر است.

  • هاگ‌های قارچی

هاگ‌های قارچ می‌توانند موجب ایجاد آلرژی در برخی افراد شوند. با تمیز نگه داشتن اتاق‌ها و تهویه هوای آن‌ها می‌توان از هاگ‌های قارچی جلوگیری کرد.

  • حساسیت غذایی

برای جلوگیری از حساسیت غذایی می‌توان برچسب لیست مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را‌ به‌طور دقیق چک کرد. همچنین هنگام صرف غذا در رستوران نیز بایستی جانب احتیاط را رعایت کرد. 

  • تب یونجه

تب یونجه یا حساسیت به گرده هنگام آزادسازی گرده‌ها از درختان و علف‌ها در هوا ایجاد می‌شود. از رینیت آلرژیک تحت‌عنوان تب یونجه نیز یاد می‌شود. تب یونجه معمولا در طول فصول بهار و تابستان ایجاد می‌شود. لذا توصیه می‌شود تا گزارش‌های هواشناسی در خصوص میزان ریزگردها را بررسی نموده و در صورت بالا بودن تراکم این ذرات در داخل خانه بمانید.

  • نیش حشرات و جای گزیدگی

نیش حشرات و جای گزیدگی می‌تواند باعث آلرژی شود؛ از این رو اجرای اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن میزان تماس با حشرات امری ضروری است. بنابراین توصیه می‌شود تا حتی‌الامکان پوست بدن خود را پوشانده و از کفش مناسب استفاده کنید. استفاده از سموم دفع حشرات نیز احتمالا سودمند خواهد بود.

پیشگیری از آلرژی‌های شدید ( آنافیلاکسی)

افرادی که در معرض خطر ابتلا به آنافیلاکسی قرار دارند؛ همیشه و در هر کجا بایستی سرنگ‌های مخصوص تزریق آدرنالین را به‌همراه داشته باشند. پوشیدن دستبند پزشکی هوشمند نیز در مواقع اضطراری می‌تواند خبر بروز آلرژی را به سایرین انتقال دهد.

منبع News-medical

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم