مدت و کیفیت خواب در کودکان مبتلا به ADHD کمتر از افراد عادی است

0

اخیرا مطالعه جدیدی در دانشگاه Aarhus انجام شده که ادعای والدین در خصوص کودکان مبتلا به ADHD را اثبات نموده است. بر این اساس کودکان دچار اختلال مذکور در زمینه خواب دچار مشکل بوده و خواب آن‌ها نیز از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. مطالعات نشان داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد والدین کودکان مبتلا به ADHD از مشکلات خواب در کودکان خود گلایه دارند و مدت زمان به خواب رفتن آن‌ها نیز طولانی‌تر است.

با این‌حال مطالعات علمی که با استفاده از الکترودها به سنجش کیفیت خواب می‌پردازند؛ تاکنون در کشف ارتباط میان کیفیت خواب و ADHD ناتوان بوده‌اند. اما مطالعه جدیدی که در دانمارک انجام شده نشان می‌دهد که کیفیت خواب کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با سایر کودکان به‌مراتب کمتر است. محققان دانشگاه Aarhus می‌گویند: این مطالعه آنچه را که بسیاری از والدین پیرامون مدت زمان طولانی‌تر به خواب رفتن  کودکان مبتلا به ADHD تجربه کرده‌اند را تایید می‌کند. همچنین با ارزیابی‌های انجام شده می‌توان دریافت که سبک بودن خواب از جمله آشفتگی‌هایی است که این کودکان تجربه می‌کنند. اگر صرفا مدت زمان خواب مدنظر باشد؛ در این‌صورت کودکانی که در گروه ADHD قرار دارند ۴۵ دقیقه کمتر از کودکان عادی می‌خوابند.

از هر ۳ کودک مبتلا به ADHD دو کودک علاوه بر این مشکل دچار یک یا چند اختلال روانشناسی دیگری هم هستند که احتمالا ریسک بروز اختلالات خواب را افزایش می‌دهند. اما حتی هنگامی‌که محققان بر روی کودکان مبتلا به ADHD تحقیق می‌کنند؛ در الگوهای خواب گروه کنترل شده و گروه مبتلا به ADHD تفاوت‌های فراوانی را مشاهده می‌کنند.

الگوهای خواب نامتعارف در طول روز

همچنین محققان الگوهای خواب را در طول روز مورد مطالعه قرار داده و یافته‌ها آن‌ها را شگفت‌زده کرد. یکی از محققان با نام آن ‌ویریرینگ سورنسن می‌گوید: “کودکان مبتلا به ADHD برخلاف اوقات بعدازظهر در طول روز سریع‌تر از کودکان عادی به خواب می‌روند. این مسئله زمانی تعجب‌آور است که توجه داشته باشیم که ADHD با خصوصیاتی از قبیل بیش‌فعالی ارتباط دارد. اما این بیش‌فعالی می‌تواند به منزله نوعی رفتار جبرانی در برابر کم‌تحرکی در طول مدت روز باشد.

ناتوانی محققان در تعیین رابطه میان ADHD و خواب ضعیف طی ادوار گذشته احتمالا از ناکارآمدی روش‌های مختلف اندازه‌گیری ناشی شده بود. آن ‌ویریرینگ سورنسن می‌گوید: “در مطالعه انجام شده در بعدازظهر به منظور تشخیص وضعیتی موسوم به پلی‌مونوگرافی، الکترودهایی را به سر کودکان بستری شده در بیمارستان متصل کردند؛ اما این کودکان در خانه‌هایی که فضای آن‌ها برایشان آشنا بود می‌خوابیدند. در تحقیقات قبلی برای سنجش خواب به روش پلی‌مونوگرافیک، کودکان در مراکز ویژه خواب در بیمارستان بستری شدند.” معمولا بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD برای خوابیدن دارو مصرف می‌کنند. آن ‌ویریرینگ سورنسن تاکید می‌کند که هیچ‌یک از کودکان هنگام شرکت در مطالعه دارو دریافت نکردند.

مطالعه مهم

او معتقد است که این مطالعه هم در کوتاه‌‌مدت و هم در بلندمدت اهمیت دارد. وی گفت: “من فکر می‌کنم بسیاری از والدین و پزشکان از تایید ارتباط الگوی خواب ضعیف با ADHD بسیار خوشحال هستند. قدم بعدی این است که بدانیم این همبستگی کجا نهفته است. بنابراین ما می‌توانیم در دراز مدت درمان‌های بهتری انجام دهیم. نظرسنجی در این مورد بستر مهمی برای مطالعات بیش‌تر است.

اخیرا این مطالعه در مجله تحقیقات خواب منتشر شده است.

حقایق در مورد مطالعه

در مجموع ۷۶ کودک مبتلا به ADHD و میانگین سنی ۹.۶ سال در مطالعه شرکت کردند.
گروه کودکان کنترل شده شامل ۲۵ کودک سالم بود.
دو نوع مطالعه مختلف انجام شد:
     • معاینه خواب به صورت سرپایی با الکترود در طول شب (پلی‌مونوگرافی)
     • آزمایش‌های تاخیری چندگانه خواب که چگونگی به خواب رفتن سریع‌تر بچه‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهند (۴ ست ۲۰ دقیقه‌ای در ۱ روز)
این مطالعه بزرگترین پژوهش انجام شده تا به امروز محسوب می‌شود. پژوهش مذکور شامل هر ۲ روش تحقیق و ۲ گروه افراد مبتلا به ADHD و اشخاص سالم است.
این تحقیق توسط محققان دانشگاه Aarhus، بیمارستان دانشگاه آرهوس ریسکوف و دانشگاه کپنهاگ انجام شده است.  

منبع Sciencedaily

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم