با علائم جسمانی دردناک ناشی از افسردگی در انسان آشنا شوید

0

افسردگی نوعی بیماری روانی است که به‌عنوان اختلال خلقی شناخته می‌شود. بنابراین برخی افراد تصور می‌کنند که افسردگی صرفا بر خلق‌وخوی افراد تاثیر منفی می‌گذارد. با این‌حال مشکلات ناشی از افسردگی صرفا جنبه روانی و رفتاری ندارند. افسردگی با بسیاری از علائم جسمی از جمله بی‌خوابی، کمبود انرژی و از دست دادن علاقه نسبت به رابطه جنسی مرتبط است. نیمی از افراد مبتلا به افسردگی از درد جسمی ناشی از آن گلایه دارند. در یک تحقیق انجام شده روی ۲۵۰۰۰ بیمار ۵۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی از درد جسمی گلایه نداشتند.

درمان درد جسمی ناشی از افسردگی یکی از دغدغه‌های اصلی پزشکان به‌شمار می‌رود؛ زیرا ادامه‌دار بودن درد شانس موفقیت‌ درمان افسردگی را کاهش داده و احتمال خودکشی را افزایش می‌دهد.

آیا افسردگی سبب ایجاد درد می‌شود؟

همان‌طور که احتمالا تصور می‌‌کنید؛ افسردگی به رشته‌های عصبی خاصی در مغز مربوط می‌شود و از طرفی حس درد نیز از طریق مغز منتقل می‌شود. به باور محققان ترکیبات شیمیایی مغز شامل سروتونین و نوراپی‌نفرین از طریق نخاع به سایر قسمت‌های بدن منتقل شده و در شکل‌گیری احساس درد موثر هستند. همچنین تصور می‌شود که سروتونین و نوراپی‌نفرین به‌صورت گسترده در اختلالات خلقی نقش دارند؛ بنابراین اختلال در این سیستم به احتمال فراوان هم بر افسردگی و هم در درد تاثیرگذار خواهد بود.

افسردگی و درد

بر اساس اظهارات دانشکده پزشکی هاروارد، “درد در ایجاد افسردگی موثر بوده و افسردگی نیز باعث افزایش شدت درد می‌شود.” مبتلایان به درد مزمن ۳ برابر بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی مانند افسردگی هستند و مبتلایان به افسردگی ۳ برابر بیش‌تر در معرض ریسک ابتلا به درد مزمن قرار دارند.

شرایط پزشکی جدی و دردناک به‌عنوان عوامل تشدیدکننده افسردگی شناخته شده‌اند. شرایطی که معمولا همراه با افسردگی مشاهده می‌شوند عبارتند از:

سندروم خستگی مزمن
لوپوس
بیماری قلبی
اضطراب/PTSD (اضطراب و افسردگی)
سرطان
HIV / AIDS

تحقیقات نشان داده است هنگامی‌که افسردگی با بیماری شدید دیگری رخ می‌دهد؛ علائم افسردگی شدیدتر می‌شوند. با این‌حال درمان افسردگی می‌تواند به معالجه بیماری روانی و همچنین شرایط موجود پزشکی کمک کند. در حقیقت هنگامی‌که فرد به‌ دنبال درمان افسردگی است؛ اصلی‌ترین گلایه آن‌ها غالبا به حالات خلقی مربوط نمی‌شود؛ بلکه آنها غالبا به دلیل علائم جسمی افسردگی به دنبال درمان هستند و این امر به عهده پزشک است تا ارتباط میان افسردگی و درد را تشخیص دهد.

علائم جسمی افسردگی

افسردگی می‌تواند علائم جسمی متعددی را ایجاد کند که برخی از آن‌ها به‌طور مستقیم با درد ارتباط دارند؛ اما برخی دیگر هیچ ارتباطی با درد ندارند. علائم جسمی افسردگی عبارتند از:

خواب بیش‌از حد/ کم‌خوابی
کسالت مزمن، خستگی
افزایش یا کاهش اشتها
از دست دادن میل برقراری رابطه جنسی
کند کردن فکر و حرکات
مشکلات حافظه، عدم توانایی در تصمیم‌گیری

علاوه بر علائم جسمانی ناشی از افسردگی، دردهای فیزیکی ناشی از افسردگی احتمالا شامل موارد زیر خواهند بود:

سردرد، میگرن
درد شکم
مشکلات دستگاه گوارش
درد عضلانی و مفاصل اغلب در قسمت تحتانی بدن
آرتروز

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم