با ۶ ماده غذایی مفید برای کاهش اضطراب آشنا شوید

0

اضطراب مشکلی شایع برای بسیاری از افراد است. در واقع اضطراب نوعی اختلال است که با نگرانی و حالات عصبی مداوم مشخص شده و گاهی اوقات به سلامت ضعیف مغز اشاره دارد. در اغلب موارد تجویز دارو به‌عنوان یک روش درمانی ضروری است. جدا از دارو چندین راهکار دیگر نظیر ورزش کردن و تنفس عمیق نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان علائم اضطراب را کاهش داد. علاوه بر این مصرف برخی موادغذایی احتمالا به کاهش شدت علائم اضطراب کمک می‌کند. این پدیده غالبا از خاصیت مثبت برخی خوراکی‌ها در تقویت مغز ناشی می‌شود. در ادامه به معرفی ۶ غذا و نوشیدنی مفید برای کاهش اضطراب می‌پردازیم:

  • ماهی سالمون


خوردن ماهی سالمون احتمالا برای کاهش اضطراب مفید خواهد بود. این ماده غذایی حاوی موادمغذی از جمله ویتامین D، اسیدهای چرب امگا ۳، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. این ترکیبات به تقویت سلامت مغز کمک می‌کنند. EPA و DHA احتمالا به تنظیم عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین در مغز کمک می‌کنند؛ پدیده‌ای که می‌تواند خاصیت آرام‌بخش و ضد اضطرابی داشته باشد.

علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب فوق می‌توانند التهاب را کاهش داده و از اختلال عملکرد سلول‌های مغزی جلوگیری نمایند؛ مشکلی که موجب ایجاد اختلالات روانی نظیر اضطراب می‌شود. مصرف مقادیر کافی EPA و DHA توانایی مغز برای انطباق با تغییرات را تقویت کرده و به شما امکان می‌دهد تا عوامل استرس‌زا که باعث ایجاد علائم اضطراب می‌شوند را بهتر کنترل کنید.

بنابراین چند وعده مصرف ماهی سالمون در هفته احتمالا برای کنترل اضطراب کفایت خواهد کرد. در یک مطالعه مردانی که ۳ بار در هفته و به مدت ۵ ماه ماهی سالمون مصرف کردند؛ نسبت به افراد مصرف‌کننده گوشت مرغ یا گاو اضطراب کمتری داشتند.

  • دمنوش بابونه


بابونه گیاهی است که احتمالا به کاهش اضطراب کمک می‌کند. این ماده حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که التهاب را کاهش داده و علائم اضطراب را کنترل می‌کند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی (GAD) پس از مصرف عصاره بابونه بهبود قابل‌توجهی را در علائم اضطراب تجربه نموده‌اند. همچنین مطالعات مشابه نشان می‌دهند که مصرف عصاره بابونه برای مدت ۸ هفته علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

این نتایج اگرچه امیدوارکننده است؛ اما انجام مطالعات بیش‌تر روی خواص ضدالتهابی عصاره و چای بابونه امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

  • زردچوبه


زردچوبه ادویه‌ای سرشار از کورکومین است؛ ترکیبی که به‌دلیل نقش آن در ارتقاء سلامت مغز و جلوگیری از اختلالات اضطرابی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که کورکومین احتمالا اسید چرب امگا ۳ DHA را در مغز تقویت نموده و به سنتز موثرتر آن در بدن کمک می‌کند. کورکومین همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی است که از آسیب‌دیدگی سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند. این تأثیرات تا حدودی از توانایی کورکومین در کاهش فاکتورهای التهابی مانند سیتوکین‌ها ناشی می‌شوند. فاکتورهای التهابی غالبا با ایجاد اضطراب مرتبط هستند.

بعلاوه مصرف کورکومین سطح آنتی‌اکسیدان خون را افزایش می‌دهد؛ ترکیباتی که میزان آن‌ها در افراد مبتلا به اضطراب ناچیز است. تأیید تمامی این تأثیرات مستلزم انجام مطالعات بیش‌تر روی انسان است. اما اگر از اضطراب رنج می‌برید؛ در این‌صورت گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی یقینا ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

  • شکلات تلخ


گنجاندن مقداری شکلات تلخ در رژیم غذایی نیز احتمالا برای کاهش اضطراب مفید است. شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدانی موسوم به فلاونول است که احتمالا برای تقویت عملکرد مغز مفید خواهد بود. این ترکیبات موجب بهبود جریان خون در مغز و انطباق‌پذیری بیش‌تر مغز با شرایط استرس‌زا می‌شوند. این تأثیرات احتمالا به شما امکان می‌دهد تا با شرایط استرس‌زا که موجب تشدید اضطراب و سایر اختلالات خلقی شود؛ بهتر سازگار شوید.

خوردن شکلات تلخ باعث افزایش سطح انتقال‌دهنده عصبی سروتونین می‌شود؛ موضوعی که احتمالا به کاهش استرس و علائم اضطراب کمک می‌کند. با این‌حال بهتر است شکلات تلخ در حد متوسط ​​مصرف شود؛ زیرا کالری زیادی داشته و مصرف افراطی آن موجب چاقی می‌شود.

  • ماست


پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های سالم موجود در برخی گونه‌های ماست می‌توانند برای سلامت روان مفید باشند. مطالعات نشان داده است که غذاهای پروبیوتیک مانند ماست با مهار رادیکال‌های آزاد و نوروتوکسین‌ها (که موجب آسیب‌دیدگی بافت عصبی مغز و تشدید اضطراب می‌شود) باعث سلامت روان و بهبود عملکرد مغز خواهند شد.

در یک مطالعه مشخص شد افراد مضطربی که روزانه ماست پروبیوتیک مصرف می‌کردند بهتر از کسانی که ماست معمولی مصرف می‌کردند؛ موفق به مدیریت استرس خود شدند. با این‌حال همه ماست‌ها حاوی پروبیوتیک نیستند. برای بهره‌مندی از فواید پروبیوتیک‌ها ماستی را انتخاب کنید که دارای باکتری‌های فعال و زنده باشد.

  • چای سبز


چای سبز حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان با نام ال‌تیانین است مه در سلامت مغز و کاهش اضطراب تاثیرات مثبتی دارد. مصرف نوشیدنی‌های حاوی L-theanine سطح کورتیزول؛ هورمون استرس مرتبط با اضطراب را کاهش می‌دهد. این اثرات احتمالا از پتانسیل L-theanine برای جلوگیری از تحریک بیش از حد اعصاب ناشی می‌شوند. علاوه بر این L-theanine احتمالا موجب افزایش ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین و سروتونین می‌شود؛ ترکیباتی که دارای خواص ضد اضطراب هستند.

اگرچه تمامی این یافته‌ها امیدوارکننده هستند؛ اما تأیید خواص ضد اضطرابی چای سبز نیازمند انجام تحقیقات بیش‌تر است.

منبع Healthline

یه نظری بده!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما سپاسگزاریم